Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 23, 2017 6:24 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tips o tricks MS
InläggPostat: fre aug 14, 2009 7:52 am 
Offline
MS-Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Inlägg: 938
Ort: Örnsköldsvik
Fördelartändning inställning;

Om du ska koppla in ms:et så att det styr tändningen så gör enligt följande:

Du kan använda en utav lysdioderna som sitter på boxen för att trigga tändsteget med.
Enkelt förklarat så använder så tar du lysdioden som sitter närmast serie-porten och tar en kabelbit och löderihop bägge lysdiodsbenen till kabeln, då har du en signal som du direkt kan driva tändsteget med. (lysdioden kommer då att tappa sin lysande funktion, men man får en fin utgång att använda sig av). Sedan kan du använda X11 -X14 eller (IAC utgångarna på V3 kortet, V3 kortet finns även SPR1-SPR4 som man kan använda sig av) borta vid stora kontakten för att få ut signalen.

I MT ska du sedan ställa in sprutet som MSnS och välja Spark Output A som tändutgång på LED17.

För att koppla in fördelaren till MS:et måste du ha ett pullup motstånd på ca 1kohm som kopplas mellan 12v matningen till fördelaren och signalen som går till MS:et.. det är för att varken MS:et eller fördelaren kan de någon spänning ut på deras pinnar.

Koppla bort både spridare och tändspole, prova att köra motorn på starten och se att du får varvtal i MT. Koppla sedan in tändningen och kolla så att du får tändning. Kontrollera att Ms:et står inställlt på Dwell control under dwell setting. dwell tiden kan du sätta till 3ms på running och 6ms på cranking.

När du har tänding så ska du kolla att den står rätt, under spark-> spark setting kan du ändra triggervinkeln så den blir rätt med det som står i ms:et (10 grader när man drar på starten). Försök att få en triggervärde på ungefär 50-80grader i inställningsvärdet, då har du ett bra intervall för ms:et att jobba i. Man kan ju gärna här ta ur stiften innan och köra motorn utan komp, så spar man batteri och får jämnare vinkel att avläsa.

Observera att om du kör enligt denna koppling ska Spark inverted vara NO. (Spark inverted = 0 under spark setting)

När tändningen sedan står rätt, så koppla in spridarna och prova att starta. brum brum Smile

_________________
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se


Senast redigerad av backeliten ons aug 26, 2009 8:49 am, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 14, 2009 7:52 am 
Offline
MS-Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Inlägg: 938
Ort: Örnsköldsvik
Inställning av VR-ingången (V3):

Det finns två potentiometrar på V3 kortet. Den närmast ena långsidan är för att justera triggernivån.
Den mitt på kortet används för att justera hysteresen.

Med en multimeter kan du mäta på MS kortet, då kan du grundställa ingången till en nivå som fungerar.

Sätt minuskabeln på multimeter på kylbaren med de stora transistorerna.
Sen tar du plus kabeln och sätter den på pinne 2 (benet näst närmast urgröpningen i den 8 poliga kapseln närmast processorn).
Givaren ska vara inkopplad under mätningen, men kör ingen startmotor.

Notera spänningen, mät sedan mellan jordbaren och pinne 3. Då får du fram referensspänningen som den triggar på.
Justera nu potten närmast ena långsidan tills du får ett värde som är 0,3-0,4 volt högre än mellan kylbaren och pinne 2.

Om spänningen på stift två är 5volt med givaren inkopplad är det avbrott till givaren.

För att justera hysteresen gör du enligt följande:
Koppla lös givaren och notera att spänningen stiger till närmare 5 volt på pinne 2.
Mät sedan spänningen på pinne 3, jorda ingången till MS:et och notera hur mycket spänningen sjunker. Det är hysteresen. Justera på den mittersta
potten tills du får ca 0.4-0.5volt, det är en bra början. Har du problem med störningar prova att öka till 0.6v.


Om du tappar triggersignalen med ökat vartal kan det bero på att kondensatorn C31 har för stort värde vilket gör att filtret på ingången blir
för hårt och den filtrerar bort triggersignalen.
Det är framför allt när man kör med mångtandiga triggerhjul 36-1 och 60-2.
Du kan prova med att helt ta bort C31 för att se om det löste problemet. Den behövs inte med mångtandiga triggerhjul.

_________________
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se


Senast redigerad av backeliten mån okt 19, 2009 11:27 am, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 14, 2009 7:54 am 
Offline
MS-Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Inlägg: 938
Ort: Örnsköldsvik
Fenomen med lågohmiga spridare:

Om du kör med lågohmiga spridare har jag noterat att spänningen till ms:et kan variera väldigt i loggarna under belastning.
Det gör att kompenseringen för spridaröppningen kan ställa till det och generera störningar som kan uppfattas
som triggerstörningar. MS:et återgenererar nämligen energin från spridarna till matningspinnen till MS:et. Vilket gör att ibland kan spänningen stiga upp
emot 20volt.

Att montera en rätt stor kondensator (470u) vid Varistorn (den stora svarta komponenten som ser ut som ett mynt i V3 kortet)
har löst problemet (observera polariteten på kondenstaorn).

_________________
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips o tricks MS
InläggPostat: ons sep 30, 2009 9:22 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön sep 13, 2009 11:40 am
Inlägg: 47
Ort: Trollhättan/Uddevalla
backeliten skrev:
Fördelartändning inställning;

Om du ska koppla in ms:et så att det styr tändningen så gör enligt följande:

Du kan använda en utav lysdioderna som sitter på boxen för att trigga tändsteget med.
Enkelt förklarat så använder så tar du lysdioden som sitter närmast serie-porten och tar en kabelbit och löderihop bägge lysdiodsbenen till kabeln, då har du en signal som du direkt kan driva tändsteget med. (lysdioden kommer då att tappa sin lysande funktion, men man får en fin utgång att använda sig av). Sedan kan du använda X11 -X14 eller (IAC utgångarna på V3 kortet, V3 kortet finns även SPR1-SPR4 som man kan använda sig av) borta vid stora kontakten för att få ut signalen.

I MT ska du sedan ställa in sprutet som MSnS och välja Spark Output A som tändutgång på LED17.

För att koppla in fördelaren till MS:et måste du ha ett pullup motstånd på ca 1kohm som kopplas mellan 12v matningen till fördelaren och signalen som går till MS:et.. det är för att varken MS:et eller fördelaren kan de någon spänning ut på deras pinnar.

Koppla bort både spridare och tändspole, prova att köra motorn på starten och se att du får varvtal i MT. Koppla sedan in tändningen och kolla så att du får tändning. Kontrollera att Ms:et står inställlt på Dwell control under dwell setting. dwell tiden kan du sätta till 3ms på running och 6ms på cranking.

När du har tänding så ska du kolla att den står rätt, under spark-> spark setting kan du ändra triggervinkeln så den blir rätt med det som står i ms:et (10 grader när man drar på starten). Försök att få en triggervärde på ungefär 50-80grader i inställningsvärdet, då har du ett bra intervall för ms:et att jobba i. Man kan ju gärna här ta ur stiften innan och köra motorn utan komp, så spar man batteri och får jämnare vinkel att avläsa.

Observera att om du kör enligt denna koppling ska Spark inverted vara NO. (Spark inverted = 0 under spark setting)

När tändningen sedan står rätt, så koppla in spridarna och prova att starta. brum brum Smile


Jag fyller på å säger att man kan göra samma med alla 3 LEDen, och vipps så får man 1-2 och3 tänd utgångar, och man kan köra wastefire på en 4a eller batch fire på en 6a tex med 2+2+2.

_________________
Volvovetare. Mappare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 11, 2009 1:40 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön okt 11, 2009 9:29 pm
Inlägg: 181
Ort: strängnäs
mycket intressanta tips och klart intressant läsning. vad anser du om ms II3.57 ? då jag skrev ett inlägg om det i motorstyrning oxå .

_________________
Fullboost


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 12, 2010 6:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm
Inlägg: 506
Jag hade problem med att bilen inte startade utan startgas. väl igång gick den men sprutet svarade inte på choke eller kallstart alls. inte heller om jag höjde VE på crank. Bilen vägrade.

Jag sökte och hittade en av backeliten påkommen lösning som jag tyckte kunde passa här i denna tråden. Nämligen att koden i processorn på något vis är/har blivit korrupt och att man kan flasha om CPU:n för att åtgärda problemet.

det framgick aldrig i den tråden om det hjälpte i det fallet, men för mig fungerade det utmärkt. flashade om koden från grunden och nu fungerar kallstart och choke, bilen hoppar igång utan gas! :thumbright: :thumbright:

_________________
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 12, 2010 10:39 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön sep 13, 2009 11:40 am
Inlägg: 47
Ort: Trollhättan/Uddevalla
torpis:

När du drar på starten, så är det varken VE, eller Warmup du skall ändra på.

Endast CRANK Millisec, vid den temperaturen du har i motorn när du försöker starta.

Ha i-klickat så du kan justera alla fälten på Crank PW längst ned, å så ökar du till den startar lätt. Sen när den väl startat, så är det VE + Warmup som tar över.
Det är många som gör detta felet å tror att man kan ändra VE, Warmup eller Req-Fuel, men ingen av dessa gör någon skillnad på crank alltså de varvtal startmotorn ger, ca 150-300 rpm

_________________
Volvovetare. Mappare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 13, 2010 7:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm
Inlägg: 506
TB skrev:
torpis:

När du drar på starten, så är det varken VE, eller Warmup du skall ändra på.

Endast CRANK Millisec, vid den temperaturen du har i motorn när du försöker starta.

Ha i-klickat så du kan justera alla fälten på Crank PW längst ned, å så ökar du till den startar lätt. Sen när den väl startat, så är det VE + Warmup som tar över.
Det är många som gör detta felet å tror att man kan ändra VE, Warmup eller Req-Fuel, men ingen av dessa gör någon skillnad på crank alltså de varvtal startmotorn ger, ca 150-300 rpm



inget av crank/warmup gjorde någon skillnad även när motorn var igång heller, den svarade inte alls på de mapparna. Efter omflashning så gör den det, så jag upplevde helt klart att flashningen avhjälpte problemet.

_________________
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips o tricks MS
InläggPostat: sön maj 22, 2011 11:59 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån nov 15, 2010 1:46 pm
Inlägg: 43
Ort: Luleå
detta fungerar bara för ms1 eller?

_________________
"if everything seems under control youre not going fast enough"-Mario Andretti

- My lug nuts require more torque then your Honda makes..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips o tricks MS
InläggPostat: sön maj 29, 2011 11:11 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Inlägg: 871
Ort: Nora
Jag har problem med att få igång min bil med ms1v3.

jag hade tempen 27 grader på CLT å satte ett högt väde på 10.0 i cranking settings. då började bilen smälla nå riktiga avgassmällar men bara vid jämna tillfällen som att det bara kom från en cylinder.

ja provade sänka, och då sluta den smälla men vill inte hoppa igång!.

tändningen står rätt och stiften blir blöta. gnista finns.

ja ha provat ställt i crankin pw, req fuel men ingen skillnad.


då ja hållt på har spjället vart helt stängt, ska det vara något öppet?,


MVH Nicklas

_________________
Volvo 240 -79, smallblock turbo.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips o tricks MS
InläggPostat: tis maj 31, 2011 11:50 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 06, 2006 8:04 pm
Inlägg: 108
Ort: Götene
dra av spridarkontakterna och kolla så tändningen fungerar på alla cylindrar och på rätt grad.
Om det är rätt kan du ställa in FloodClear värdet så du kan tömma motorn på bränsle med fulgas utan att den sprutar in nått. detta underlättar när du försöker hitta rätt cranking PW värde.

klas

_________________
343 GL -88, 764 Turbo -88 kolla in på www.rsport.se Man blir aldrig fullärd :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips o tricks MS
InläggPostat: fre jun 03, 2011 9:58 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Inlägg: 871
Ort: Nora
Problemet är löst.

Eftersom ms är nytt för mig så misstänkte ja ju att där ligger problemet. Men problemet var btr som va pajj så vart inget bränsletryck över spridarna. Nu funkar allt perfekt.

_________________
Volvo 240 -79, smallblock turbo.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips o tricks MS
InläggPostat: fre jun 03, 2011 10:28 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Inlägg: 1929
Ort: Markaryd
Nån som vet hur många varv det är mellan min och max på VR-pottarna i MSV3?
Har svårt att känna det där klicket och vill inte skruva bort mig nu när jag hittat en hyfsat bra setting.

_________________
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips o tricks MS
InläggPostat: sön okt 23, 2011 5:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 27, 2010 8:15 pm
Inlägg: 190
Ort: Taberg
Någon som kan lägga upp en bild på vilka pinnar man ska mäta på ? tror jag mäter på fel ställe i boxen för det händer inget när jag vrider på pottarna. pinne 2 o 3 .


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips o tricks MS
InläggPostat: mån okt 24, 2011 12:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 27, 2010 8:15 pm
Inlägg: 190
Ort: Taberg
Behöver ingen bild, hittade en här på forumet. men har en annan fråga:
kan man få fel sorts varvtalssignal om pottarna inte är rätt justerade ?
jag får ju signal till boxen men om det kanska inte är korekt ?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Richard och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010