Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons dec 13, 2017 10:12 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tips o tricks MS
InläggPostat: tor feb 09, 2012 9:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Inlägg: 263
Ort: tjörn
jonas16vt skrev:
Någon som kan lägga upp en bild på vilka pinnar man ska mäta på ? tror jag mäter på fel ställe i boxen för det händer inget när jag vrider på pottarna. pinne 2 o 3 .


hmm jag hittar inget när ja söker? du har inte lust å skicka en länk eller nått så ja kan se bilden oxå??

//johan

_________________
wrooommm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips o tricks MS
InläggPostat: ons mar 14, 2012 1:16 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån jan 11, 2010 11:33 pm
Inlägg: 39
Bild

Det underlättar ju dock om man lödat dit en DIL-8 sockel till IC:n så man kan plocka loss den.

/Alex


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: fre apr 12, 2013 3:36 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör feb 11, 2012 11:02 am
Inlägg: 39
backeliten skrev:
Fenomen med lågohmiga spridare:
en rätt stor kondensator (470u) vid Varistorn (den stora svarta komponenten som ser ut som ett mynt i V3 kortet)
har löst problemet (observera polariteten på kondenstaorn).


Någon som har en liten guide på detta ingrepp så vore jag (och säkert fler) oerhört tacksam!
har ett voltområde på 7.2v-21.6v i mina loggar...
Med bilder vore inte fel heller :-)

hittar så många olika kondensatorer,
Keramiskakondensatorer
plastfilmkondensatorer
Elektrolytkondensatorer
Kraftkondensatorer
Avstörningskondensatorer
Trimkondensatorer

Vilken ska man ha till att börja med?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips o tricks MS
InläggPostat: fre apr 12, 2013 7:56 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 786
Ort: Nordmaling
Jag tippar att du börjar kika på elektrolytkondingar, 470 uF är rätt mycket kapacitans.

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips o tricks MS
InläggPostat: ons jun 05, 2013 5:10 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 14, 2008 2:05 pm
Inlägg: 95
Ort: Gävle
Vart mäter man?
Ingången till ms?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips o tricks MS
InläggPostat: sön jul 07, 2013 8:18 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 14, 2008 2:05 pm
Inlägg: 95
Ort: Gävle
Nu när jag ställer hysteresen rätt då ändras ju oxå volten till mer än 0.3-0.4 med givaren inkopplad igen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: ons jan 01, 2014 8:03 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 08, 2012 9:09 pm
Inlägg: 47
backeliten skrev:
Inställning av VR-ingången (V3):

Det finns två potentiometrar på V3 kortet. Den närmast ena långsidan är för att justera triggernivån.
Den mitt på kortet används för att justera hysteresen.

Med en multimeter kan du mäta på MS kortet, då kan du grundställa ingången till en nivå som fungerar.

Sätt minuskabeln på multimeter på kylbaren med de stora transistorerna.
Sen tar du plus kabeln och sätter den på pinne 2 (benet näst närmast urgröpningen i den 8 poliga kapseln närmast processorn).
Givaren ska vara inkopplad under mätningen, men kör ingen startmotor.

Notera spänningen, mät sedan mellan jordbaren och pinne 3. Då får du fram referensspänningen som den triggar på.
Justera nu potten närmast ena långsidan tills du får ett värde som är 0,3-0,4 volt högre än mellan kylbaren och pinne 2.


Var sitter kylbaren och jordbaren på mitt kort? det är ett MS3X! Vill vara säker att man inte mäter på fel ställen då jag antar att det kan gå sönder om man mäter fel!

Bild

Bild

Mvh Alexander, Tacksamm för snabba svar då man skulle vilja få igång bilen :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips o tricks MS
InläggPostat: ons jan 01, 2014 10:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Inlägg: 408
Ort: Jönköping
Kylbaren/jordbaren är aluminiumremsan på det stora blå kretskortet. Det brukar kallas V3-kortet.

MS3X är de två mindre kretskorten.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips o tricks MS
InläggPostat: tor jan 02, 2014 6:03 am 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 08, 2012 9:09 pm
Inlägg: 47
Sitter aluminiumremsan under ms3x kortet då? för tycker inte jag ser någon sån på min bild! :S

Och vad menar han med att jorda ingången till mset? Var ska jag sätta jorden?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips o tricks MS
InläggPostat: tor jan 02, 2014 1:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Inlägg: 408
Ort: Jönköping
Jag ser den klart och tydligt 8)

Den sitter på det stora blå kretskortet som är utdraget en bit ur kapslingen, längst upp i bild.
En aluremsa med ett gäng trebenta svarta transistorer fastskruvade genom remsan och kretskortet.
Den har en tom plats närmast den 37 poliga kontakten.

Jag hittar ingen text där det står att man ska jorda nån ingång?

Grundinställningen på potentiometrarna brukar vara att man vrider dem moturs så mycket som går, man kan vrida många varv.
Vissa potentiometrar har ett litet klick som indikerar att man nått ändläget.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: tor jan 02, 2014 5:49 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 08, 2012 9:09 pm
Inlägg: 47
backeliten skrev:
Inställning av VR-ingången (V3):
För att justera hysteresen gör du enligt följande:
Koppla lös givaren och notera att spänningen stiger till närmare 5 volt på pinne 2.
Mät sedan spänningen på pinne 3, jorda ingången till MS:et och notera hur mycket spänningen sjunker. Det är hysteresen. Justera på den mittersta
potten tills du får ca 0.4-0.5volt, det är en bra början. Har du problem med störningar prova att öka till 0.6v.


Där står det att man ska jorda ingången! Är det ingången till vr givarn man ska jorda isåfall?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips o tricks MS
InläggPostat: tor jan 02, 2014 8:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Inlägg: 408
Ort: Jönköping
Jag behöver nog glasögon, sorry :wink:

Ingången ska väl vara signalkabeln från VR-givaren om jag fattar rätt, så då är det den som ska jordas.

Det var ett tag sen jag pysslade med MS nu, men jag hjälpte en kille i höstas med en Volvo 16V rödblock och den startade med trimpotarna justerade fullt moturs.

Vad är det för motor och trigger du använder?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips o tricks MS
InläggPostat: tor jan 02, 2014 8:40 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 08, 2012 9:09 pm
Inlägg: 47
b234f med original trigger :)

Testade att justera in pinne 2 till ca 0,95 och pinne 3 till ca 1.3 men med det startade den iallafall inte,Ska ställa in mera imorgon så får man testa :) Jag justerade dock inte hysteresen när jag testade starta!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: fre jan 03, 2014 3:59 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 08, 2012 9:09 pm
Inlägg: 47
backeliten skrev:
Inställning av VR-ingången (V3):
För att justera hysteresen gör du enligt följande:
Koppla lös givaren och notera att spänningen stiger till närmare 5 volt på pinne 2.
Mät sedan spänningen på pinne 3, jorda ingången till MS:et och notera hur mycket spänningen sjunker. Det är hysteresen. Justera på den mittersta
potten tills du får ca 0.4-0.5volt, det är en bra början. Har du problem med störningar prova att öka till 0.6v.


När jag testar att jorda ingången till triggergivaren så har jag exakt samma värde som förut? Jordar jag på rätt ställe isåfall?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: sön feb 23, 2014 8:27 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2536
Ort: Bollebygd
backeliten skrev:
Fenomen med lågohmiga spridare:

Om du kör med lågohmiga spridare har jag noterat att spänningen till ms:et kan variera väldigt i loggarna under belastning.
Det gör att kompenseringen för spridaröppningen kan ställa till det och generera störningar som kan uppfattas
som triggerstörningar. MS:et återgenererar nämligen energin från spridarna till matningspinnen till MS:et. Vilket gör att ibland kan spänningen stiga upp
emot 20volt.

Att montera en rätt stor kondensator (470u) vid Varistorn (den stora svarta komponenten som ser ut som ett mynt i V3 kortet)
har löst problemet (observera polariteten på kondenstaorn).


Jag ska göra detta på mitt V3 kort, men hur vet jag polariteten över varistorn?

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010