Tips o tricks MS

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Re: Tips o tricks MS

Inlägg av johanF »

jonas16vt skrev:Någon som kan lägga upp en bild på vilka pinnar man ska mäta på ? tror jag mäter på fel ställe i boxen för det händer inget när jag vrider på pottarna. pinne 2 o 3 .
hmm jag hittar inget när ja söker? du har inte lust å skicka en länk eller nått så ja kan se bilden oxå??

//johan
wrooommm
AlexP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån jan 11, 2010 11:33 pm

Re: Tips o tricks MS

Inlägg av AlexP »

Bild

Det underlättar ju dock om man lödat dit en DIL-8 sockel till IC:n så man kan plocka loss den.

/Alex
999hp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: lör feb 11, 2012 11:02 am

Re:

Inlägg av 999hp »

backeliten skrev:Fenomen med lågohmiga spridare:
en rätt stor kondensator (470u) vid Varistorn (den stora svarta komponenten som ser ut som ett mynt i V3 kortet)
har löst problemet (observera polariteten på kondenstaorn).
Någon som har en liten guide på detta ingrepp så vore jag (och säkert fler) oerhört tacksam!
har ett voltområde på 7.2v-21.6v i mina loggar...
Med bilder vore inte fel heller :-)

hittar så många olika kondensatorer,
Keramiskakondensatorer
plastfilmkondensatorer
Elektrolytkondensatorer
Kraftkondensatorer
Avstörningskondensatorer
Trimkondensatorer

Vilken ska man ha till att börja med?
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Tips o tricks MS

Inlägg av Performance_seeker »

Jag tippar att du börjar kika på elektrolytkondingar, 470 uF är rätt mycket kapacitans.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Addemannen
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: tor feb 14, 2008 2:05 pm
Ort: Gävle

Re: Tips o tricks MS

Inlägg av Addemannen »

Vart mäter man?
Ingången till ms?
Addemannen
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: tor feb 14, 2008 2:05 pm
Ort: Gävle

Re: Tips o tricks MS

Inlägg av Addemannen »

Nu när jag ställer hysteresen rätt då ändras ju oxå volten till mer än 0.3-0.4 med givaren inkopplad igen?
Användarvisningsbild
Alex92
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 08, 2012 9:09 pm

Re:

Inlägg av Alex92 »

backeliten skrev:Inställning av VR-ingången (V3):

Det finns två potentiometrar på V3 kortet. Den närmast ena långsidan är för att justera triggernivån.
Den mitt på kortet används för att justera hysteresen.

Med en multimeter kan du mäta på MS kortet, då kan du grundställa ingången till en nivå som fungerar.

Sätt minuskabeln på multimeter på kylbaren med de stora transistorerna.
Sen tar du plus kabeln och sätter den på pinne 2 (benet näst närmast urgröpningen i den 8 poliga kapseln närmast processorn).
Givaren ska vara inkopplad under mätningen, men kör ingen startmotor.

Notera spänningen, mät sedan mellan jordbaren och pinne 3. Då får du fram referensspänningen som den triggar på.
Justera nu potten närmast ena långsidan tills du får ett värde som är 0,3-0,4 volt högre än mellan kylbaren och pinne 2.
Var sitter kylbaren och jordbaren på mitt kort? det är ett MS3X! Vill vara säker att man inte mäter på fel ställen då jag antar att det kan gå sönder om man mäter fel!

Bild

Bild

Mvh Alexander, Tacksamm för snabba svar då man skulle vilja få igång bilen :)
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Tips o tricks MS

Inlägg av Anders_Karlsson »

Kylbaren/jordbaren är aluminiumremsan på det stora blå kretskortet. Det brukar kallas V3-kortet.

MS3X är de två mindre kretskorten.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
Alex92
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 08, 2012 9:09 pm

Re: Tips o tricks MS

Inlägg av Alex92 »

Sitter aluminiumremsan under ms3x kortet då? för tycker inte jag ser någon sån på min bild! :S

Och vad menar han med att jorda ingången till mset? Var ska jag sätta jorden?
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Tips o tricks MS

Inlägg av Anders_Karlsson »

Jag ser den klart och tydligt 8)

Den sitter på det stora blå kretskortet som är utdraget en bit ur kapslingen, längst upp i bild.
En aluremsa med ett gäng trebenta svarta transistorer fastskruvade genom remsan och kretskortet.
Den har en tom plats närmast den 37 poliga kontakten.

Jag hittar ingen text där det står att man ska jorda nån ingång?

Grundinställningen på potentiometrarna brukar vara att man vrider dem moturs så mycket som går, man kan vrida många varv.
Vissa potentiometrar har ett litet klick som indikerar att man nått ändläget.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
Alex92
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 08, 2012 9:09 pm

Re:

Inlägg av Alex92 »

backeliten skrev:Inställning av VR-ingången (V3):
För att justera hysteresen gör du enligt följande:
Koppla lös givaren och notera att spänningen stiger till närmare 5 volt på pinne 2.
Mät sedan spänningen på pinne 3, jorda ingången till MS:et och notera hur mycket spänningen sjunker. Det är hysteresen. Justera på den mittersta
potten tills du får ca 0.4-0.5volt, det är en bra början. Har du problem med störningar prova att öka till 0.6v.
Där står det att man ska jorda ingången! Är det ingången till vr givarn man ska jorda isåfall?
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Tips o tricks MS

Inlägg av Anders_Karlsson »

Jag behöver nog glasögon, sorry :wink:

Ingången ska väl vara signalkabeln från VR-givaren om jag fattar rätt, så då är det den som ska jordas.

Det var ett tag sen jag pysslade med MS nu, men jag hjälpte en kille i höstas med en Volvo 16V rödblock och den startade med trimpotarna justerade fullt moturs.

Vad är det för motor och trigger du använder?
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
Alex92
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 08, 2012 9:09 pm

Re: Tips o tricks MS

Inlägg av Alex92 »

b234f med original trigger :)

Testade att justera in pinne 2 till ca 0,95 och pinne 3 till ca 1.3 men med det startade den iallafall inte,Ska ställa in mera imorgon så får man testa :) Jag justerade dock inte hysteresen när jag testade starta!
Användarvisningsbild
Alex92
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 08, 2012 9:09 pm

Re:

Inlägg av Alex92 »

backeliten skrev:Inställning av VR-ingången (V3):
För att justera hysteresen gör du enligt följande:
Koppla lös givaren och notera att spänningen stiger till närmare 5 volt på pinne 2.
Mät sedan spänningen på pinne 3, jorda ingången till MS:et och notera hur mycket spänningen sjunker. Det är hysteresen. Justera på den mittersta
potten tills du får ca 0.4-0.5volt, det är en bra början. Har du problem med störningar prova att öka till 0.6v.
När jag testar att jorda ingången till triggergivaren så har jag exakt samma värde som förut? Jordar jag på rätt ställe isåfall?
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re:

Inlägg av jonas landin »

backeliten skrev:Fenomen med lågohmiga spridare:

Om du kör med lågohmiga spridare har jag noterat att spänningen till ms:et kan variera väldigt i loggarna under belastning.
Det gör att kompenseringen för spridaröppningen kan ställa till det och generera störningar som kan uppfattas
som triggerstörningar. MS:et återgenererar nämligen energin från spridarna till matningspinnen till MS:et. Vilket gör att ibland kan spänningen stiga upp
emot 20volt.

Att montera en rätt stor kondensator (470u) vid Varistorn (den stora svarta komponenten som ser ut som ett mynt i V3 kortet)
har löst problemet (observera polariteten på kondenstaorn).
Jag ska göra detta på mitt V3 kort, men hur vet jag polariteten över varistorn?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Skriv svar