Insprutning på B20E/F

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Insprutning på B20E/F

Inlägg av mattias »

Jag har inte sett en komplett motor eller topp på en B20E/F men fick ett tips av Jens att spridarna kan monteras direkt i toppen på de senare B20-topparna. Tydligen så ändrades gjutningen när B20E/F kom för att kunna montera spridare direkt i blocket. Den nya gjutningen används alltså också på de senare B20A/B-topparna (förgasare) men då är det inte borrat hål för spridarna i toppen, vilket Jens visade mig.
Jag har troligen en sådan B20-topp i min 142:a (1972) så det det skulle förenkla insuget något och samtidigt få en mer "direkt"-insprutning om jag kunde borra upp hål för spridarna.
Det kan ju vara ett smart drag av mig att behålla min originaltopp och hitta en att experimentera på. Jag vet inte vilka spridare som jag tänkt använda men ska kolla om de som sitter på den BMW 728i jag köpte skulle fungera, eller om man ska investera i nya spridare (blåa Bosch 391 cc/min för t.ex. Volvo T5).

Är det nån som har möjlighet att ta en bild eller beskriva hur hålen är borrade på original-B20E/F-topparna?

Här är för övrigt en bra länk om hur spridare ser ut och fungerar:
http://sdsefi.com/injectors.htm
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Hålen är borrade snett in i kanalen, sen sitter spridarfästet bultat i en försänkning stor som en femtioöring ungefär(man kan plugga hålen med just en femtioöring om man kör med gasare) Ett enkelt sätt att montera spridare på en nyare B20 topp kan vara att använda spridarfästen från Opel 1,8-2,0 ohc (tex ascona C eller omega) Dessa alufästen sitter skruvade med två små skruvar direkt på en plan yta på insuget. Jag har själv såna fästen jag ska använda för fyra extraspridare på min BMW.
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

här är 2 bilder.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tack Danne, helt klart de bilder jag letade efter.
Nu ska det tänkas lite på det här!
Skriv svar