Yep Erland.
Stämmer bra det,bara det att den typen av platta implimenterades redan på de senare katalysatorförsedda 2,3-16 tom.
(Damen min har en svensksåld -88a 2.3-16 som mkt riktigt hade den typen av våg tex)
Har ett gäng liggandes då vi satt i system att modda dessa bilarna till VEMS.å då blir de över.
Gör nu en stor särskillnad mellan K-jetronic å KE.
KE som du hittar på mercor,fordar mm(de från tex sena escorter har dock den "lilla" plunchen) e med den stora skillnaden att styrtrycket alltså sköts elektriskt via en ECU som använder sig av ett antal pickup punkter runt om motorn-ink lambda.
Utgången för strytrycket går att modifiera till "vanlig" K-jet,å dessa huvuden har sina fördelar kontra de gamla.(Bla då det med ställbara dellast ventiler underifrån)
Denna typ av KE satt även på mercedes 190 Evolution samt Evolution II,å jag har labbat med båda.Den senare med 238hk i angiven effekt vilket mig veterligen e den högsta KE siffra som angivits till en radfyra.
Men,för att bespara sig en del trubbel anser jag isf att du gör vist i att ragga fatt i ett likandant huvud från tex en Porsche 931(dvs Porsche 924 turbo)-som då har utgång för en "vanlig" styrtrycksventil med i allt annat e samma aluminium huvud som alla andra KE jet.
Nu minns jag inte vad karln heter,men vi har ju en snubbe här i stan som e specialiserad på dem där(931) då han tävlat framgångsrikt med dem i banracing under många år.(Gbg).Jävla trevlig gosse fö.
Har för mig han driver en mindre verksamhet kring det sen ngr år tillbaka,å han kan säkerligen förse dig med rätt grejer.
Kombinera isf det huvudet med en merca våg så skulle jag gissa att du har ngn form av förutsättning att nå fram iaf.
Det,åsså kolla med MB delar här i stan vad de skall ha för en ny plunsch/dorn via merca.
Köp isf det om det inte e vansinnigt prissatt,å lämna det för gnistbearbetning.
Om den biten skär sig-med att hitta en vettig trådgnist-så finns det att lösa här i Gbg vid behov.
Bredda slitsarna i steg isf,å gör det som "tripp,trall,trull" med största öppning kring 27-30/100 beroende på effektmål.
Fotnot-vad gäller systemtryck har iaf vi inte fått vettig spridarbild å upplösning med tryck under 6 bar-för vad de e värt.
Vidare e som sagt i min mening NÅGOT annat än nya spridare rent hopplöst att ens försöka få till vettigt,å så dyra e de inte längre med rätt inköpskälla.Orginal merca spridarna e fö "guld" spridare redan från början..
Sen hade iaf jag goda resultat sista ggn det begav sig med att öppna utgången från K-jet huset till 3".
Ngt som naturligtvis påverkade klappans tryckfall å därmed dess rörelse,men grejen e att med en vettigt större snigel skapar annars själva K-jet huset till slut ett helvetes tryckfall vilket begränsar maskinen betänkligt eftersom den inte får luft som den skall.
Det som e den stora nackdelen e självklart att man "börjar från ruta noll" vad avser att justera maskin,men det kommer som ett brev på posten oavsett iom gnistbearbetningen av plunschen.
Det med att modda plunschen som tripp,trapp,trull är grovt,men det visade sig rent praktiskt att systemet under fullast berikning e så grovt att det gjorde knappt varken till eller från om man gjorde så eller om man gnistade in logaritmiska/progressiva förändringar av slitsöppningen å då vart tripp,trapp,trull enklare att hålla reda på rent bearbetningsmässigt.
Dellast ventilerna e till stor hjälp i att justera ut de transienterna fö.