K-jetronic

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: K-jetronic

Inlägg av Robert Markström »

Du har väl inte monterat öppen dump? :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: K-jetronic

Inlägg av Manfred »

Nej fyfan för sånt. Sitter en återcirkulerande, men just nu är den öppen då jag måste bygga en anslutning till den :) tanken är att bilfan ska låta mer eller mindre org och se orginal ut. Enda som avslöjar bilen är den nyare instrumenteringen från en turbo.

Okunnig som jag är (min första turbobil samt första bilen jag trimmar) så tar jag gärna emot alla möjliga tips om å få fart på en b21et. Sen är det inte så att det är den första bilen jag skruvar med, även om det kanske verkar så men jag är rätt erfaren och har koll på verktygen ;)

Mvh Manfred
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: K-jetronic

Inlägg av p.hedman »

kolla även om du krökt luft skivan eller armen i fall du fått en bak tändning !? eller ev spräckt luftbälgen, om inte prova att ställa på co skruven om den går magert på tomgång öka co/bränsle genom att skruva ner skruven .
/peter
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: K-jetronic

Inlägg av Manfred »

Blir den krökt vid baktändning? Har lyft av bälgen och den är hel och skivan ligger där den ska.

Förövrigt så läste jag att du hade en amazon som du skulle ha till å slå professorn med? Du känner inte igen en mustang ifrån Leksand som oxå gick på strippen för länge sedan?
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: K-jetronic

Inlägg av p.hedman »

jodå den mussen kommer jag ihåg va inte den blå och silver och hade inflyttat ?
Ang amazonen så fick jag en tid på den lite senare den sommaren och åkte då 12,5 :)
Mängd skivan kan bli krökt vid ev baktändning, har sett en som nästan vikt sig helt över armen efter en lustgas bak tändning .
ligger din skiva i linje med konans neder kant så är den nog ok kolla att den är rak också.
koppla in choken till en tryck knapp så du kan choka den manuellt om den trilskas vid start , dvs att den går bra annars. / Peter
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: K-jetronic

Inlägg av Manfred »

Jo precis. Det är min handledare som hade den..

Jasså så pass, då får jag plocka undan den och kika då.
Ja, så har jag tänkt att göra. Men visst spelar det ingen roll om kontakterna till tillsatsluften och styrtrycksventilen är inkopplade?
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: K-jetronic

Inlägg av p.hedman »

hej kablarna kan vara bort kopplade den ska starta ändå , jag har inga på min motor !!
Har du lite frän kam i så kan det hända att du får justera upp noll läget på spjället något (grund tomgång).
Och när man får lite mer frän kam i så kan den börja strula när du ska starta den ,får liksom inge soppa då men då kan du lura den genom att puffa i lite choke manuellt och ju mer kam desto trickligare blir det.
Det kan hända att du får puffa en del choke tills du fått lite värme i cylindrarna men sedan ska den nog gå.
/ Peter
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: K-jetronic

Inlägg av Manfred »

Okej dåså. Kammen som sitter i är orginal dvs T men jag kom över en 405 topp med K kam igår så den toppen och kammen ska stoppas i istället



Mvh
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: K-jetronic

Inlägg av redheat »

Manfred skrev:Tjena, nu har man problem igen... Byggt intercooler osv på 240n men nu när jag ska starta den så får man lov att lyfta mängdskivan för hand för å få in tillräckligt med soppa för att den ens ska starta. Den startar till och varvar upp lite sen dör den. Tjuvluft?


Varken kallstart, tillsatsluftslid eller styrttryckkontakten är inkopplade.

mvh
koppla in kallstartsventilen så slipper du lyfta mängdskivan för hand, jag har en tryckknapp tll kallsratsventilen
micke gustafsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: tis mar 13, 2007 6:37 pm
Ort: Habo

Re: K-jetronic

Inlägg av micke gustafsson »

Verkar som min bränslepump börjar ge upp.. Någon som vet vilka pumpar som funkar till k-jet?
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: K-jetronic

Inlägg av p.hedman »

Dom flästa insprutnings pumpar funkar , jag själv åker med en EMS pump från en saab håll bara koll på att det är rätt tyck.System trycket ska vara 4,5-5,3 kp/cm2 , styr tryck varm motor 3,5-3,9 kp/cm2 ju lägre tryck ju mer soppa får den ( mindre mot tryck mot luft skivan) då rör den sig lättare uppåt och ger mer soppa.
/ Peter
micke gustafsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: tis mar 13, 2007 6:37 pm
Ort: Habo

Re: K-jetronic

Inlägg av micke gustafsson »

Okey trodde dom va känsliga som fan? Såg att kl-racing hade en 044 kopia verision 2 hette den.. Kan en sån funka?
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: K-jetronic

Inlägg av p.hedman »

kolla bara att den ger rätt tryck , men det tror jag. / peter
micke gustafsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: tis mar 13, 2007 6:37 pm
Ort: Habo

Re: K-jetronic

Inlägg av micke gustafsson »

Tror den skulle klara 5bar och 300l/h
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: K-jetronic

Inlägg av Baxman »

micke gustafsson skrev:Verkar som min bränslepump börjar ge upp.. Någon som vet vilka pumpar som funkar till k-jet?
Du behøver en K-jet pumpe eller en EFI-TURBO pumpe. En vanlig sugmotor EFI pumpe er ikke godt nok til K-jet.
Skriv svar