K-jetronic

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: K-jetronic

Inlägg av loop »

Har byggt om min Caddy. Och undrar om taktventilen som sköter lamdaregleringen, står öppen om man skiter i att koppla in den? Det borde vara så, annars skulle bilen stanna om lambdasonden pajar antar jag.
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: K-jetronic

Inlägg av Manfred »

Dum fråga men var justerar man systemtryck och styrtryck? Samt co.

MVH Novis med nyinskaffad 240t
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: K-jetronic

Inlägg av Manfred »

Hittade själv hur man gjorde. Men nu till ett annat problem, den vill knappt starta. Jag fick igång den igår och åkte med den men då misstände den lite. Men nu idag när jag skulle starta den tänder den till och går på tomgång en stund sen dör den. Tål ingen gas.

Kan även tillägga att jag kör med en 044 pump (kopia) och att jag lyckades elda upp tändboxen till orginaltändningen så jag kör med ett vanligt brytarsystem med nya tänddelar i. Kan det spela någon roll?
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: K-jetronic

Inlägg av p.hedman »

Vilken tändning du anv spelar ingen roll så länge den är rätt inställd men det låter som du har för högt styr tryck eller ingen kallstarts ventil inkopplat ?
Utan kallstarts ventil borde den gå efter en stund.
Har du en tjuvläcka på insugs sidan ?
Kan du justera styrtrycket? Har du för högt så orkar inte luft skivan lyfta sig och då går den för magert och baktänder , en lamda mätare är bra att ha när du ska justera styrtrycket ,det gör jag.
/Peter
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: K-jetronic

Inlägg av Manfred »

Hittat felet. Bytte tankarmatur och nu går den som den ska.

Lite fler frågor. Om man borrar hål i mässingsbrickan i botten på styrtrycksventilen, vilket håll vrider man då ställskruven åt för håll för att få lägre styrtryck?

Går det att sätta kallstartsspridaren på en brytare?

Hur mycket törs man ladda med en org b21et? Med fipplat insprut..


MVH Manfred
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: K-jetronic

Inlägg av Manfred »

Ingen?
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: K-jetronic

Inlägg av p.hedman »

montera en mätare och prova kommer ej ihåg / Peter
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: K-jetronic

Inlägg av Manfred »

Jo jag får väl göra så.

Kul och se att det är nån på forumet som kommer ifrån mina trakter föresten!

Nu har jag även byggt på ic på bilen, en fördel med lite kallare luft om jag ska ladda mer än orginal. Byggt om styrtrycksventilen till ställbara så måste bara mäta upp trycket där.

MVH
micke gustafsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: tis mar 13, 2007 6:37 pm
Ort: Habo

Re: K-jetronic

Inlägg av micke gustafsson »

Då ja ger blanka fan i bränsle ekonomi och faktiskt gillar k-jet så funderade jag på bränsle huvudet från volvos v6a. Vad jag har hört så är det samma storlek som turbons fast 6 utgångar stämmer detta?

Tänkte att ja skulle köra 4st till dom vanliga spridarna och sen köra 2st kallstarter på ställbar vakt och sen mata med e85 vad tror ni blir de skit lr kommer det funka?
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: K-jetronic

Inlägg av p.hedman »

Jag köpte ett v6 huvud men kan ej göra som du tänkt så jag får leta efter ett turbo huvud i stället :( då jag har 4st separata rör
Så jag har ett över om du skulle behöva. :)
/ peter
micke gustafsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: tis mar 13, 2007 6:37 pm
Ort: Habo

Re: K-jetronic

Inlägg av micke gustafsson »

Vadå 4 separata rör?
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: K-jetronic

Inlägg av p.hedman »

Ja dåligt förklarat av mig , jag har 4st mikunisar som spjäll hus och separata insug som på weber insug
se bilderna på länken http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=69064 såjag kan bara anv 4st eller 8st utgångar / Peter
micke gustafsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: tis mar 13, 2007 6:37 pm
Ort: Habo

Re: K-jetronic

Inlägg av micke gustafsson »

Jaha du menar så :) men då borde du väl kunna göra en "limpa" över spjällen? Har redan ett till v6a men där emot så behöver ja ev bränslerör och en kallstarts spridare till.. Måste bara gå igenom va ja har först
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: K-jetronic

Inlägg av Manfred »

Tjena, nu har man problem igen... Byggt intercooler osv på 240n men nu när jag ska starta den så får man lov att lyfta mängdskivan för hand för å få in tillräckligt med soppa för att den ens ska starta. Den startar till och varvar upp lite sen dör den. Tjuvluft?


Varken kallstart, tillsatsluftslid eller styrttryckkontakten är inkopplade.

mvh
micke gustafsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: tis mar 13, 2007 6:37 pm
Ort: Habo

Re: K-jetronic

Inlägg av micke gustafsson »

Låter som den tjuvar någonstans.. Kolla över så att allt är tätt
Skriv svar