K-jetronic

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

Erland Cox skrev:Jag tycker bilden som Baxman skickade med dubbla K-jet var ascool.
Man takkar.
Dette bildet er antagelig tatt rett etter første prøvetur og før jeg fikk testet skikkelig og justert osv. Det ble finere etter hvert.
Jeg synes at mange gjør det samme og ville gjøre noen annderledes og "nytt". :lol:
For at det skulle blir enda mer spesielt og for å få bedre gass respons så begynte jeg å lage noen spacere slik at jeg kunne bytte ut E-innsuget med 4 stk Strombergforgassere og plenum fra Cosworth. Dysene fra sprut nr. 2 passer ganske godt når de tres fra flottørhuset og opp. Planen var altså å kjøre 4 stk Strømberg og 2 stk K-jet. Det har iallefall ikke jeg sett før.
Det med att 3:ans spridare var större på grupp A bilarna kan ha att göra med att de körde traction control på en eller två av spridarna. Spann bilen så stängdes bränslet på en cylinder.
Erland.
Ok, jeg antok det var fordi at sylinder nr. 3 gikk litt varmere enn de andre og at den derfor hadde godt av litt ekstra bensin.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fin tråd detta har blivit :thumbright:

jag kommer dock inte att utala mig nått om K-jet då jag lagt ned den avdelningen efter vi slutat med volvo orginalcup och jag svor på att alldrig ta eller fundera på sånt nå mer (förbrände allt som va kvar på vindan i garage pannan :twisted:

här är en del gamla bilder på jonas K-jet extra insprutning som va laddtrycks styrt av en westgate klocka iallafall :)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0

kanse köra med en orginal K-jet tills den inte räcker längre med fin bränsle förbrukning mm sen trycka på med extra soppa med k-jet nr 2.

men jag skulle rekomendera en haltec F9 eller liknande typ 100gånger bättre och enklare :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jonas bil såg fräck ut, jag ska läsa igenom hela tråden. Jag vet att det är enklare att knappa på en dator än att plocka itu och sätta ihop mekaniska grejer var gång. Jag är bara fascinerad av mekaniken. Jag tänkte köra original M46 med förstärkt överväxel på den här så den tål väl ändå inte så mycket effekt. Idag har jag plockat av och på styrtrycksventilen några gånger. Jag satte på en med helt membran från en 81 SAAB turbo.
Den hade lägre styrtryck och vägrade sänka styrtrycket med laddtryck. Jag plockade över vakumdelen till Volvons regulator och nu fungerar det. Den sänker styrtrycket till ungefär 2,5 bar vid 0,5 bars tryck.
Jag använder en kylartrycktestare med manometer för att trycksätta den. Frågan är om 2,5 bar är minimum som styrtrycksventilen går till på tryckberikningen? När den är helt kall så ger den bara 1,5 bar men går snabbt upp.
Saabens regulator stod på 2,5 bar varm och rörde sig inte. Frågan är om man har 4 bar i styrtryck från början, går den fortfarande ner till 2,5 bar vid tryck eller klarar den bara att sänka 1 bar? Det är såna grejer som tar tid att mäta upp.
Jag har portat wastegatehuset. Hålet ut i avgasröret är nog 5mm mindre än avgasröret så jag börjar med att svarva upp det. Sen snyggar jag till svängen från wastegateventilen. Jag slipar massor för att inte störa flödet från turbon så mycket.
Jag tar upp lite grann runt själva ventilen också. Just nu så monterar jag en lambda så att jag kan ha koll på vad som händer i motorn. Jag ska köpa ett knocklink också. Kolla först, ladda sen. Erland.
Senast redigerad av Erland Cox den tor jan 31, 2013 3:26 am, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Bara ett par saker jag tänkte på: Jens, det måste finnas en historia bakom att du eldade upp allt till K-jet. Vad hände?
Baxman. Strombergförgasarna, skulle du köra dom som spjällhus utan vakuum kolven? Erland.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Erland.
Gör om STV;n till ställbar.
Det e inte svårt,å det handlar eg bara om att påverka bimetall armen rent mekaniskt.
Gänga i huset,spår i bimetallen åsså en lång M4 lr liknande med ett vred på på utsidan i nån form.
Ju mer fingängat desto bättre.

Det finns STV;er som e linjära,å det finns de som e progressiva.
Bosch labbade mkt med detta.å eftersom måtten på dem generellt e gemensamma kan man labba tills man tröttnar.

Nått systemet saknar e nån form av feedback varför jag tycker att en välinvesterad peng e en vettig bredbandslösning i avgaspipan nånstans.
Moddar e tillräckligt tungjobbat med dessa systemen iaf,å det finns ingen anledning att göra det värre,å de kostar iaf inga förmögenheter idag.

Förstått att du vill prova detta utan datorer,men kunde det vara en tanke med ett gammalt tillskotts system.?
Du kommer ihåg dem som BLT bla hade till sin Golf satser,de Microdynamics tillverkade som PIC5 osv?

Poängen e att i min erfarenhet e det med mer bränsle lika med breddade slitsar,å att hitta tillbaka till nån form av körbarhet med det e en lång väg.
Mkt lång väg rent av,å genom att ge bränslet maskin behöver på topp genom ett tillskott istället besparar man sig extremt mkt jobb.
Ett steg upp ifrån det e ju nån perfect power SMT6 eller liknande men då kanske vi e ute på djupt vatten i ljuset av grundtanke.?

Både BLT å PIC5an har ju annars bara en liten justerskruv,å de fungerar.
Både funkar ju så att de tar in varvtal å laddtryck,å det du justerar med skruven e justermängdens logaritmiska "lutning" så att säga.
*Surkålsspecialisten*
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Du kanske skulle ta och rota rätt på ett kügelfisher sprut 8)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Styrtrycksventilen är ställbar, även Saabens är det. Jag blev bara ställd över att Saabens inte reagerade på laddtryck. Jag får stoppa i en hårdare fjäder underst i huset för att få laddtrycksberikningen att hålla i upp på högre tryck.
Det vill säga så att den inte berikar fullt redan vid 0,5 bar som nu. Regulatorn sitter mycket bättre till på SAAB så man skulle nog flyttat den. Jag har en sån här Volvo till. Den ska få mer effekt och en modern insprutning.
Jag fick min förra 240 turbo att fungera ganska så bra och jag vet mycket mer nu om hur systemet fungerar. Får jag inte till det får jag ju ge mig men jag måste ge det en chans.
Kügelfisher är ett steg värre, då ska man ha en massa 3D kammar. Haltech AF30 är nu monterad så att jag kan se vad som händer i motorn när jag kör. Erland.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

Erland Cox skrev: Baxman. Strombergförgasarna, skulle du köra dom som spjällhus utan vakuum kolven? Erland.
Jeg skulle bruke dem som spjällhus ja. (Det er jo mange som har hatt problemer på tomgang med K-jetronic når de kjører kam med mye overlapp, og jeg tror at 4 gass spjeld løser dette problemet.)

Planen var å bruke de "nyere" vakum stemplene som har justeringskrue for nålen, ta bort denne og lage til en skrue som holder stemplet fast i øvre stilling. Så ble gass spjeld med akslinger og området rundt venturien osv portet og gjort mer flow vennlig. Dette øker i følge en dyktig engelskmann luftkasiteten til det samme som en 2" forgasser.
TB
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 13, 2009 11:40 am
Ort: Trollhättan/Uddevalla

Inlägg av TB »

Måste först säga att detta är rätt så döfött i min värld, men ändå här är mina tankar :P

Jag hade behållt orginal K-jet enhet, gistat upp den max.
Sen så på med ett insug, och i med 4 vanliga spridare!
och sen kontrolera dom med de enklaste möjliga elektroniska sprut du kan hitta. Då får du ändå en bil som ALLTID startar, och om nu extra sprut delen skulle fallera, så kan du fortfarande köra bilen.

Men iaf denna köpte jag hem från USA får några år sen för skojs skull.

http://www.amazon.com/Gasoline-Fuel-Inj ... =8-1-spell

Där står allt man behöver veta om K-jet..

Dubbla enheter, med 8 spridare med egen slipat bränsle huvud skulle funka kanon. En som styr bränslet upp till tex 150kpa, å sen en till som "extra sprut".

Sen får du ta i beaktning att du fortfarande inte kan styra tändning, så då sitter du ändå på pottan, om du vill ha en riktigt körbar motor.
Volvovetare. Mappare.
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

Jens Gustavsson skrev: här är en del gamla bilder på jonas K-jet extra insprutning som va laddtrycks styrt av en westgate klocka iallafall :)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0

kanse köra med en orginal K-jet tills den inte räcker längre med fin bränsle förbrukning mm sen trycka på med extra soppa med k-jet nr 2.
skitfränt :thumbright: det där skulle ja absolut ha testat om ja hade kört k-jet fortfarande. verkar ju ganska enkelt faktist, förutom jobbet med dubblabränslesystem . men skulle det inte vara enklare att styra med en wastegate klocka som går att trycksätta på båda sidor om membranet . kan ju vara lite svårt att hitta rätt fjäder
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

frågan är om det blir så jämnt och stabilt med en mottrycks klocka det kanske trots allt är bättre med en vanlig
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Bara ett par saker jag tänkte på: Jens, det måste finnas en historia bakom att du eldade upp allt till K-jet. Vad hände?
Erland.
jo det kom bättre,billigare och enklare saker helt enkelt :) tillockmed en dopad stromberg är ju bättre men jag vill inte förstöra din tråd erland med mina negativa vibbar :)

jag har som sakt va jobbat och försökt sätta mig in rätt bra i systemet då vi tävlade och faktiskt låg i topp nästan hela tiden i volvo voc elit där jag va motor ansvarig för jörgen edlund i nåra år (242GT -79-80motor).

men då man kollade med lamda sonden så vart man alldrig ricktigt nöjd och värre blev det då volvo ersatte fyra olika förpumpar med en pump som helt enkelt inte fungerade med vissa huvudpumpar :doh:

jag har också haft en 240turbo som jag trimma lite men det va bara att skruva ned laddtrycket ju mer sugmotor effekt man fick då soppan inte räckte till än fast man gjorde en del små trix.

min morbror körde också K-jet på den lilla blå renult gordinin (alpine turbo motor) från början och det va väldigt svårt att få rätt bränsle kurva å den då det va liten motorvolym (1.4lL) och mycket effekt.

jag tror slutligen droppen som gjorde att allt hamna i pannan va då jag snabbt skulle hjälpte mats motorsport här på forumet med hanns bruks 240 som ryckte vid 3000rpm vi bytte och mätade det mästa och lik förbannat så ryckte den :angryfire: sen så har jag svurit att alldrig skruva på nå sånt igen :hihi:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

En kompis kom hit med en rökmaskin idag. En tryckluftsdriven historia som hettar upp baby olja så det blir rök. Den kopplade vi på på insuget och intercoolern läckte rejält från bägge gavlarna. Det blir till att skaffa en ny innan det blir några justeringar. Är det nån som vet vilken av KL:s intercoolers som passar till 240? Den till 940:n kanske?

2.3-16. 2,5 litersmodellen av mercan ska ha haft en annan modell på platta till k-jetet. En som är mer aerodynamisk och som framförallt ska ge längre slag utan att plattan stallar i luftströmmen. Är det något du känner till? Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Så här ser luftvågsplattans lock ut, detta är från en modifierad Porsche.
Det flödar bättre och vågen stallar senare så den flyttar bränslekolven längre.
Vågen är tydligen långt från i botten vid full last och fullt varv eftersom skivan aerodynamik gör att den stallar innan.

Bild

Erland.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Yep Erland.
Stämmer bra det,bara det att den typen av platta implimenterades redan på de senare katalysatorförsedda 2,3-16 tom.
(Damen min har en svensksåld -88a 2.3-16 som mkt riktigt hade den typen av våg tex)
Har ett gäng liggandes då vi satt i system att modda dessa bilarna till VEMS.å då blir de över.

Gör nu en stor särskillnad mellan K-jetronic å KE.
KE som du hittar på mercor,fordar mm(de från tex sena escorter har dock den "lilla" plunchen) e med den stora skillnaden att styrtrycket alltså sköts elektriskt via en ECU som använder sig av ett antal pickup punkter runt om motorn-ink lambda.

Utgången för strytrycket går att modifiera till "vanlig" K-jet,å dessa huvuden har sina fördelar kontra de gamla.(Bla då det med ställbara dellast ventiler underifrån)

Denna typ av KE satt även på mercedes 190 Evolution samt Evolution II,å jag har labbat med båda.Den senare med 238hk i angiven effekt vilket mig veterligen e den högsta KE siffra som angivits till en radfyra.

Men,för att bespara sig en del trubbel anser jag isf att du gör vist i att ragga fatt i ett likandant huvud från tex en Porsche 931(dvs Porsche 924 turbo)-som då har utgång för en "vanlig" styrtrycksventil med i allt annat e samma aluminium huvud som alla andra KE jet.
Nu minns jag inte vad karln heter,men vi har ju en snubbe här i stan som e specialiserad på dem där(931) då han tävlat framgångsrikt med dem i banracing under många år.(Gbg).Jävla trevlig gosse fö.
Har för mig han driver en mindre verksamhet kring det sen ngr år tillbaka,å han kan säkerligen förse dig med rätt grejer.

Kombinera isf det huvudet med en merca våg så skulle jag gissa att du har ngn form av förutsättning att nå fram iaf.
Det,åsså kolla med MB delar här i stan vad de skall ha för en ny plunsch/dorn via merca.
Köp isf det om det inte e vansinnigt prissatt,å lämna det för gnistbearbetning.
Om den biten skär sig-med att hitta en vettig trådgnist-så finns det att lösa här i Gbg vid behov.
Bredda slitsarna i steg isf,å gör det som "tripp,trall,trull" med största öppning kring 27-30/100 beroende på effektmål.

Fotnot-vad gäller systemtryck har iaf vi inte fått vettig spridarbild å upplösning med tryck under 6 bar-för vad de e värt.
Vidare e som sagt i min mening NÅGOT annat än nya spridare rent hopplöst att ens försöka få till vettigt,å så dyra e de inte längre med rätt inköpskälla.Orginal merca spridarna e fö "guld" spridare redan från början.. :lol:

Sen hade iaf jag goda resultat sista ggn det begav sig med att öppna utgången från K-jet huset till 3".
Ngt som naturligtvis påverkade klappans tryckfall å därmed dess rörelse,men grejen e att med en vettigt större snigel skapar annars själva K-jet huset till slut ett helvetes tryckfall vilket begränsar maskinen betänkligt eftersom den inte får luft som den skall.
Det som e den stora nackdelen e självklart att man "börjar från ruta noll" vad avser att justera maskin,men det kommer som ett brev på posten oavsett iom gnistbearbetningen av plunschen.

Det med att modda plunschen som tripp,trapp,trull är grovt,men det visade sig rent praktiskt att systemet under fullast berikning e så grovt att det gjorde knappt varken till eller från om man gjorde så eller om man gnistade in logaritmiska/progressiva förändringar av slitsöppningen å då vart tripp,trapp,trull enklare att hålla reda på rent bearbetningsmässigt.

Dellast ventilerna e till stor hjälp i att justera ut de transienterna fö.
*Surkålsspecialisten*
Skriv svar