Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jun 24, 2017 6:30 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: mån maj 19, 2014 7:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 784
Ort: bjursås
Den ska bara till returen sen hur du gör spelar ingen roll , min går via org ansl på bränsle huvudet / Peter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: tis maj 20, 2014 8:48 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1554
Ort: Hässleholm
Nu så.
Caddy igång, med 2L AGG botten och en portad JHtopp, lättat svänghjul, gamla GTIgrenröret och modifierad K-jet.
Kör med en BTR från Biltema, som verkar lite halvskum, inte alltid mätaren på den visar nåt tryck. 2,2-2,5 bar på styrtrycket. Misstänker dock att det är för lågt systemtryck, pumpen låter illa ibland osv.
Ska koppla in bredbandslambdan och kolla bättre när jag får tid. Säsongsjobbet är igång nu.
Ska fixa några spridare som ser fräschare ut också, samt packningar till spridarna. Vart man nu kan köpa det för ett överkomligt pris. Nån som vet?

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: lör maj 24, 2014 7:53 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Inlägg: 652
Ort: Hbg.
Såg att i nya numret av tidningen Retro Ford så var där en K-jetronic guide.
Har inte läst den själv.
Finns här bla. http://www.pressbyran.se/webbshop/produ ... rd/201406/

_________________
turbos are like tampons, every pussy have one.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: lör maj 24, 2014 5:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 784
Ort: bjursås
Ja då måste man ju inskaffa en tidning , tack för tipset.
Jag brukar själv mest köpa Classic Ford / Peter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: ons jul 30, 2014 11:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1554
Ort: Hässleholm
Kan inte den här tråden klistras?

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: tis nov 11, 2014 10:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Inlägg: 261
Ort: Malmö
Det finns många exempel där skivan i luftvågen skrotats och armen länkats till axeln på de individuella spjällhusen. Resultatet blir ett väldigt grovt, men på höga varv fungerande system.

Som jag förstår det ligger tryckfallet på ca 110 mbar över skivan. Det innebär i runda slängar 10% av lufttrycket. Det blir som att köra turbo med -0,1bar. Om man på hög växel på en k-jet bil trampar gasen i botten vilket öppnar spjället och ökar vacuumet som drar skivan som i sin tur reglerar bränslemängden - men skivan tar 10% av luften. Hur mycket måste skivan lyftas för att inte vara i vägen och orsaka tryckfall? Kan man ta bort det befintliga spjället och dra gasvajern till skivan i luftvågen som då fungerar som spjäll istället? Man behåller orginalutseende på motorn men tar bort flaskhalsen. Om man sänker systemtrycket eller lägger brickor mellan arm och skiva?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: tor nov 20, 2014 9:18 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Inlägg: 261
Ort: Malmö
Ny fråga:

Om luftvågen har ett tryckfall på 110mbar, dvs ungefär 10% av lufttrycket - hur ska man då se på flödet i toppen? Normalt mäter man flöde vid 28", men är då siffran vid 25" mer rättvisande för att få en uppfattning om toppens kapacitet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: lör jan 03, 2015 11:28 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jun 13, 2012 4:39 pm
Inlägg: 80
Lite funderingar på att turbokonvertera en 190E 2.6 med K-jet. Ingen märkvärdig effekt, mest för skojs skull. Men har verkligen noll koll på detta sprut.
Planen var att modifiera dit en progressiv btr och en bredbandslambda, men så enkelt kan det väl inte vara för att få det att lira?.

Tips och tricks mottages mer än gärna!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: lör jan 03, 2015 11:40 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm
Inlägg: 693
Är inte så har på k-jet men har bestämt för mig att det inte går att montera btr på k-jet då bränsle tryck styrs mekaniskt och steglöst och även spriterna styrs av bränsletryck. Har dock en fundering på om man skulle kunna ta k-jet spridare till hjälp sprut igenom att styra dom igenom just en progressiv btr:) bara en fundering som nån gärna får förklara hur jag tänkt fel;)
Mvh


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: sön jan 04, 2015 5:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1554
Ort: Hässleholm
Jag har en btr som styr styrtrycket på min trimmade caddy. Original regulatorn är bortplockad.

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: sön jan 04, 2015 6:10 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm
Inlägg: 693
Okej tänkte inte att man kan styra styrtrycket dock blir det inte som på ett "vanligt" sprut


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: mån jan 05, 2015 3:54 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Inlägg: 745
Ort: Vimmerby
De K-jet som sitter original på turbomotorer är väl helt enkelt byggda så att turbon suger genom luftvågen? Om man gör så på ett sugmotorsprut bör det ju bli hyfsat rätt också eftersom luftvågen mäter mängden luft som sugs in och släpper på lagom mycket soppa till det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: mån jan 05, 2015 1:05 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm
Inlägg: 693
Ja självklart borde man väll montera vågen innan turbon!:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: tis jan 06, 2015 2:00 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jun 13, 2012 4:39 pm
Inlägg: 80
Till Mercedes 300E finns ett turbokit vid namn TURBOTECHNICS, det monteras rakt på k-jet och skall lira kanon trots att turbon "trycker" igenom luftvågen. Dock kan jag inte hitta någon mer information vilka mer modifieringar som görs när detta kit används. Någon ide? Ser ut som det sitter en extra btr på en av bilderna.

Bild

Bild

Sen finns även Mosselman med motsvarande.

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: tor jan 08, 2015 4:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 318
Ort: Norge
Løsningen er like enkel som den er genial:

http://i15.photobucket.com/albums/a359/ ... eblock.jpg

Søkeord capri mfiturbo k-jetturbo


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010