Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 28, 2017 8:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 20, 21, 22, 23, 24  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: tor jan 08, 2015 5:01 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor aug 08, 2013 1:13 pm
Inlägg: 8
Turbotechnics kitene benytter seg av et tillegsprut system med ekstra dyser styrt av trykkbrytere.
Bild


Sent from my iPad using Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: tor maj 21, 2015 1:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Inlägg: 261
Ort: Malmö
Råkade ut för en märklig grej.

Motorn var en orginal Porsche 924 med godkänd besiktning. Den motorn är numera högkompad, toppen portad, 4-1 grenrör och en 276 kam med 110 i nockvinkel. Tomgången är förhöjd till 1600varv, dels pga lätt svänghjul men även därför att tomgångsmotorn är kass.

Motorn går riktigt fint, jämnt utan protest från tomgång och kraftfullt från 2500varv hela vägen förbi 6500varv. Väldigt nöjd.

Men vid senaste besiktningen hamnade CO värdet på 6,3 med samma k-jet som tidigare. Helt orörd.

Beror det på liten nockvinkel? Tid-arean vid overlap och hygglig scavenge gör att färskgasen blåser rätt igenom motorn? Dvs det går inte att förbättra genom att sänka bränsleinblandningen utan att motorn går dåligt.

Kan man lösa det på annat sätt? Sänka tomgången, öka mottrycket och blanda i rejält med E85? Något annat?

EDIT: Motorn sög tjuvluft tidigare. Men ny bälg blev bränsleblandningen väldigt fet.


Senast redigerad av gegge sön aug 30, 2015 9:37 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: tor maj 21, 2015 1:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 488
Ort: Ljusdal
Färskgas ger lågt CO så den teorin går bort. Kanske luftvågen börjar gunga och fetar på tomgången med mycket överlap?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: tor maj 21, 2015 9:48 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1554
Ort: Hässleholm
Byt tomgångsmotor till att börja med. Jag har inte varit med om att lättat svänghjul ger högre tomgång.
Går den kall? Byt till andra stift? Hur ser stiften ut?

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: tor maj 21, 2015 10:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Inlägg: 261
Ort: Malmö
Stift lite sotiga, samma sak ovanför avgasröret. Jag har medvetet höjt tomgången, annars får man blippa på gasen när den är kall. Det ska fixas. Den tjuvstoppade lätt med låg tomgång.

Det märkliga är att k-jeten är orörd, dvs helt original och passerade besiktningen på original motor. Men flippar den ut, även om motorn går väldigt bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: tor maj 21, 2015 10:51 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1554
Ort: Hässleholm
Det finns en COskruv som du kan ställa, det vet du va?
Funkar kallstartspridaren?

På min trimmade Caddy så finns det inga kallstartprylar kvar och styrtrycket är ställt med en bränsletrycksregulator. Funkar.

Har skaffat en B230E nu(300kr), så jag ska ta och kolla lite på Volvos K-jet. Det är underhållande(Inga krav på att bilen ska gå optimalt :) ) och billigt.
Vad kan k-jet på en B230E räcka till? 180hk?

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: sön aug 23, 2015 8:17 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am
Inlägg: 56
Sitter och funderar på hur jag ska optimera k-jet sprutet på min 240 voc! Man får ju använda det nyare bränslehuvudet med justerbara utgångar. Någon som kan förklara hur jag justerar detta och om det är värt besväret? Sitter ett äldre k-jet på nu som ej är justerbart. Mvh Emil :roll:

_________________
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: ons sep 23, 2015 8:07 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör feb 27, 2010 2:42 pm
Inlägg: 104
Ort: Mariestad
Emil_1988 skrev:
Sitter och funderar på hur jag ska optimera k-jet sprutet på min 240 voc! Man får ju använda det nyare bränslehuvudet med justerbara utgångar. Någon som kan förklara hur jag justerar detta och om det är värt besväret? Sitter ett äldre k-jet på nu som ej är justerbart. Mvh Emil

Du ska ha en laddare som ger 14v, detta är viktigt för annars blir värdet fel när spänningen sjunker.
Du tar spridarna i varsitt mätrör hänger upp mätskivan på fullt och kopplar på ett special kopplat relä på tändspolen.
På 30 sekunder ska du få samma värde på alla spridare, tror det var så nära 104 ml som möjligt men ej över.
Allt står i de gröna böckerna. Finns nog på nätet. PMa i annat fall.

_________________
Anders J


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: ons sep 23, 2015 7:26 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am
Inlägg: 56
Okej tack för tipset! :) Vet du var man kan får tag på mätrör till ändåmålet?

_________________
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: ons sep 23, 2015 7:36 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am
Inlägg: 56
Jag hittade på 'Humlegårdens Ekolager' :hihi:

_________________
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: fre sep 25, 2015 6:08 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am
Inlägg: 56
Nu har jag provflödat sprutet! Fick Ganska olika värden. Testa 2 gånger för säkerhets skull och tendensen var lika.

1an: 100ml
2an: 101ml
3an: 109ml
4an: 111ml

Det blir ju 11% skillnad mellan 1an å 4an! Kan inte va bra! Nu är detta med den gamla mängdmätaren som inte är justerbar. Känns som det är värt att byta till den justerbara när det skiljer såpass väl?

Mvh Emil

_________________
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: lör sep 26, 2015 2:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 318
Ort: Norge
Her må det være noe som er feil. En enkel regel er at på en 6 syl. turbomotor er det slik at dysenes kapasitet i ml/ccm = hk potensiale.
Med kun 105 ccm i gjennomsnitt pr. sylinder så har du kun drivstoff til 105/6x4 = 70 hk -> 77 - 80 sugmotor hk. Er dysene (spridarane) gamle og dårlige?
Har du K-jet bensinpumpe?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: lör sep 26, 2015 5:34 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am
Inlägg: 56
Detta är på 30 sekunder nu då, så du inte tror att det var 60 sek!
Spridarna köpte jag nya ifjol och pumpen är rätt!
Det är ju skillnaden emellan som dom som jag tycker är för stor!
Bilen går ganska bra som den gör men jag vill se till att allt är optimerat!
:wink:

_________________
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: sön sep 27, 2015 2:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 318
Ort: Norge
Godt. Jeg målte mine til 220 ccm/min så da stemmer det bra, men på mine K-jet var alle dysene like. K-jet er så enkelt så det eneste forslaget jeg har er å gjøre ett forsøk med å slipe en trakt / kon form i bunnen på banjoskruene til de dysene som leverer minst.

Enig meg deg i at forskjellen er alt for stor slik det er nå.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: K-jetronic
InläggPostat: sön sep 27, 2015 7:36 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am
Inlägg: 56
Jag bytte till det nyare bränslehuvudet nu och efter lite justering så skiljer det ca 2% som mest nu :)

1an: 109ml
2an: 107ml
3an: 107ml
4an: 108ml

Det borde väl duga? :)

_________________
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 20, 21, 22, 23, 24  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AGsTony och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010