K-jetronic

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: K-jetronic

Inlägg av Baxman »

Klipp som viser AFR med K-Jet turbo. Ford Sierra DOCH med Volvo B21ET sprut og fordeler?
http://www.youtube.com/watch?v=fQf6Sj-R ... u_in_order" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=0ZYy-0hw ... u_in_order" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=OsK6HOO1 ... u_in_order" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: K-jetronic

Inlägg av gegge »

Den verkar gå bra. Laddar 1,1bar med bra respons.

Men jag fattar inte varför man använder k-jet på en sådant bygge..?
bennybira
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons okt 26, 2011 7:49 pm

Re: K-jetronic

Inlägg av bennybira »

För att det är gratis :P
Jimmykuj
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: sön apr 08, 2012 2:12 pm

Re: K-jetronic

Inlägg av Jimmykuj »

Hejsan! Jag har ett problem som jag verkligen inte kan hitta en lösning på med k-jetronic. till en saab 900. (folkracebil)
har byggt om styrtrycksventilen så att den är mekanisk och ställer in den med en manometer på ca 2.4bar.

Startar bilen och styrtrycket är fortfarande på 2.4 bar, kör bilen kanske 10 minuter sedan stiger styrtrycket upp till ca 4-4.4 bar och det är omöjligt att sänka trycket, (skruven till styrtrycksventilen helt utskruvad) huset är borttaget från ventilen så då borde den inte vara påverkad av värmen?

Dock så har jag flyttat ventilen så den är så långt bort från motorns värme som möjligt. Lite rörigt men jag hoppas någon förstår. Summering, styrtryck normalt 2.4 vid bränslepump på motor avstängd, startar motorn, efter ca 5-10 minuter så stiger styrtrycket till ca 4 bar och bilen går dåligt.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: k-jetronic

Inlägg av loop »

p.hedman skrev:Jag undrar om det är någon som har provat att bygga om ett k-jetronic till mekaniskt styrt i stället för luft styrt (luft konan).
Hade planer att styra bränsle armen med en länk direkt till gas reglaget och på detta sätt kontrolera bränslet.
Jag åker i dag med k kam och lustgas (75 hk ) men vill montera i en lite vassare kam men då blir det problem antar jag med vakum styrt.
Åker i dag 12.2 tider på 402m med en slut fart på 171 km/t 60 footen är 1.61 så den är ok tycker jag men den storknar på slutet och det är väl kammen som inte orkar varva ut.
Finns det någon som har några ideer.
p.hedman
J.Lundin skrev:Jodå, det har gjorts. Det man gör är att enbart använda bränsledonet, bygga en fästanordning för hävarmen. denna hävarm går direkt emot bränsledonets kolv och har samma typ av utseende som den hävarmskonstruktion som användes på Lucas insprutningpump dvs. hävarmen har en kamnock som är excentriskt lagrad. Genom att förändra kamnockens utförande kan man "lätt" ändra bränslekurvans utseende. Systemet utan luftvåg blir väldigt kompakt och vill man så går det att förse hävarmen med tryckstyrning också. I dom fall jag sett dylika system så har man använt både en och två bränsledon samtidigt. I det senare fallet så var bränsledonen ihopbyggda mot varandra och utnyttjade samma hävarm. När det gäller dylika modifieringar så är det bara ens fantasi som är begränsningen...... :D Så kör på, andra har fått det att fungera bra.
p.hedman skrev:Härligt att höra ang mekaniskt styrt k-jetronic har till början tanken att använda ett styrdon men sedan övergå till två styrdon.
Håller på att göra ett nytt spjällhus typ trumma ,en solid axel innuti ett rör och sedan borra fyra hål , :thumbright: en för varje cylinder och sedan rotera den inre axeln vid gas pådrag typ en ballofix.
När jag fått sprutet att fungera så är tanken att lägga till ett till sprut som går i progressivt med olika utväxling på hävarmarna.
Teoretiskt så borde det gå att ta ut uppåt 300 hk, har i daxläget ca 240-250 hk så det vore kul att få ut samma hk utan gas.
Detta är intressant. Ska alltså hävarmen och spjällaxeln förbindas? Så att det blir nån typ av "mappning" mot gasspjälletsvinkel typ?
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: K-jetronic

Inlägg av loop »

Lite surfande senare
http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... CIS-E-ITBs" onclick="window.open(this.href);return false;
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: K-jetronic

Inlägg av loop »

Fick lite bilder av p.hedman på hans k-jetronic utan luftvåg.
Peter du får gärna förklara mer ingående.
Är det spjällhus eller förgasarhus du använt till spjällen? Hur funkar det med bränslet osv?
Bild
Bild
Bild
Bild

Mycket inspirerande bygge.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: K-jetronic

Inlägg av p.hedman »

HEJ skulle göra egna spjällhus men snubblade över dessa Mikuni TM40 polaris 800 fuggar så dom fick funka som spjällhus .
Har en justerbar arm till k-jet:en fd (weber förg armar) har ej justerat in insprutningen då jag väntar på min nya lambda mätare så jag slipper gissa och spara tid.
Är det så att insprutningen ej räcker till på toppen så fetar jag bara till det extra med bränslet på lustgas systemet.
Åker fortfarande org k-kam och org ventiler så det "borde" räcka till men vi får se.
När jag fått det att funka så kommer jag att gå vidare med kam och större ventiler men en sak i taget.
Åkte 12.16 med samma grejer fast med vacum styrt så mitt första mål är att åka lika fort som den är nu.
Det jag gjort är att ta bort allt som har med choke att göra ,
ställt styrtrycket på org värde (använder styrtrycket som retur fjäder till kolven) man kan anv org styrtrycks regulator ,det går bra.
Sedan har jag tagit bort gummi bälgen mellan insuget och luft konan och monterat ett stag och fäste se bild.
Sen gjorde jag en ny trottel axel, så en axel styr alla förgasarna.
Sen kollade jag slaget och justerade det.
Kall start.. vrid på nyckeln och pumpa lite som på en förgasare då sprutar det in bränsle när du höjer armen.
/Peter
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: K-jetronic

Inlägg av loop »

lundin
menar du att ersätta armen med en kamaxel vars nock trycker på bränslefördelarens reglage? Det som armen påverkar i vanliga fall.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: K-jetronic

Inlägg av p.hedman »

En kul fotnot är att när jag började att trimma på -80 talet så va mitt mål att åka ifrån Professorn och Herr Lundin, Hade bantat en Amazon till 830kg köpt en rallycross motor(B20) av KM bildelar och ett Phanthom lustgas system , hade bilen NÄSTAN klar till det stora racet i Mora men jag fixar det nästa år tänkte jag men så blev det alldrig men fick en tid på bilen samma år 12,5 och det va på -80 talet . :) / Peter
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: K-jetronic

Inlägg av p.hedman »

Va ute och testa bilen i dag å fan vilket ryt (weber/mikuni vrål) det va i maskinen stor skillnad mot vacum styrt, ska koppla in lambdan och fin justera den, såg även att det fattades ca 10mm att trotteln skulle öppna fullt gör nog inte så mycket men ska fixas till.
Den orkade varva en bra bit till utan att sacka.
Nu är det ju frågan varför jag inte gjort detta tidigare.
Lite pill med kalibreringen mellan fuggarna men sen :) ska bli kul och få ut den på strippen och se resultatet.
Larss0n
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: tor okt 14, 2010 11:22 am

Re: K-jetronic

Inlägg av Larss0n »

Häftigt! :thumbright:

Men hur blir det med registret? Går det få det hyffsat eller går den bara på fullvarv?
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: K-jetronic

Inlägg av p.hedman »

Hittills så har den funkat suveränt. Men har bara sladdat runt lite på byn men då har den fungerat över förväntan klockrent..
Monterade lambda mätaren och satt AFR värdet på 13,7 på tomgång men har ej kollat på fullgas ,men susa runt på byn har varigt utan problem.
Ska försöka åka upp till orsa på kickoffen och testa den riktigt då med och utan gas
Har 800 rpm på tomgång .
Skillnaden mot vac styrt har funkat över förväntan (hittills)
/ Peter
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: K-jetronic

Inlägg av p.hedman »

Det stora provet...
Ny har jag provat det på strippen och första repan utan gas så dog bilen till i starten(brist på acc pump/bränsle) ET 15,6 143km/t med missad start topp speeden lika som förra året lambda mätaren visade 15,0 och sämre ju närmare jag kom 5,500rpm.
2:a repan med gas startade med 75 hk gas och 100hk bensin och den gick då fett (12,0 visade lambda mätaren) bra i starten men missade 3:an ET 12,83 172 km/t
3:e repan 100hk gas och 100hk bränsle klockren repa 1,62 60 foot hjul lyft och person bästa på ET 11,93-180km/t sen kom regnet och kunde ej prova vidare / Peter
Ska erkänna att jag har haft problem med registret (utan lustgas, med gas helt ok) så det har ej varigt enkelt som jag först trodde, fullt körbart men kommer att behöva en hel del pyssel...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: K-jetronic

Inlägg av Jens Gustavsson »

grattis till elvan peter :thumbright: du måste lägga upp en egen garage tråd med bilder och information om bilen och historerna från -80 talet tycker vi. 8)
Skriv svar