K-jetronic
Moderator: backeliten
- vebotrimmarn
- Forumsberoende
- Inlägg: 776
- Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
- Ort: lycksele, norrbyberg
Re: K-jetronic
har just köpt mej en glt med k jet och den går inte bra. den har stått drygt ett år. den varvar inte upp och går fett. tror ju inte att det är justering som gäller så kanske någon som vet vad man skall plocka isär och kolla upp? jag har blåst returen till tanken så den är inte tät. luftvågen går ganska lätt. mvh jim
Re: K-jetronic
Kolla vad du har för tryck i systemet. Låter som om styr/kontrolltrycket är för lågt.
Re: K-jetronic
Det många kanske inte tänker på är ju att k-jetronic gillar att få lite 2-takt (eller annat smörjande medel) i tanken då och då. Kan ju inte skada om bilen stått en del med.
Vi kör regelbundet nån % olja i våra 2 bilar.
mvh
Vi kör regelbundet nån % olja i våra 2 bilar.
mvh
Re: K-jetronic
ingen som har en bränslefördelare till en mercedes 6a med ke-jetronic över
Nova ss -66 12,56 176km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
Re: K-jetronic
Tänkte bara tala om att jag bromsade min Escort på classic carweek hos dala performance och fick ut 267 HK och 392NM i vrid org k-kam och org ventiler och mikuni spjällhus enl bilderna på sid 17 ...
Åkte 7,44 på 201m 145km/t.. hi hi jag är mycket nöjd/ Peter
Åkte 7,44 på 201m 145km/t.. hi hi jag är mycket nöjd/ Peter
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: K-jetronic
berätta mer är du snäll det låter ju hel grymt!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: K-jetronic
Bilen bromsades som jag beskrev tidigare med 75 hk lustgas pga jag åker för fort i min klass har index 12,10
passerade 260hk vid 4800rpm peakade vid 5700 rpm (266,9hk)och gick under 260hk vid 6300rpm, max vrid vid 4800 rpm.
7,44/145 , (201m)1,56 60 foot åkte jag med 100hk lustgas, den repan släppte jag av lustgasen när jag la i 4:an och bromsade ner bilen från 180km/h till 120 km/t och ändå åkte jag 12,3 /120 km/t på 402m samma repa pga inte brejka ut mig i stegen.
/Peter
passerade 260hk vid 4800rpm peakade vid 5700 rpm (266,9hk)och gick under 260hk vid 6300rpm, max vrid vid 4800 rpm.
7,44/145 , (201m)1,56 60 foot åkte jag med 100hk lustgas, den repan släppte jag av lustgasen när jag la i 4:an och bromsade ner bilen från 180km/h till 120 km/t och ändå åkte jag 12,3 /120 km/t på 402m samma repa pga inte brejka ut mig i stegen.
/Peter
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: K-jetronic
här är bilden
låt oss höra mer om motor konceptet också. helst i en ny garage tråd. härlig snik trimning. jag har en kam som jag tror skulle passa bra som till den. GL34 heter den och den går att slipa på original stomme så den är inte så dyr. (ca 2500kr)
låt oss höra mer om motor konceptet också. helst i en ny garage tråd. härlig snik trimning. jag har en kam som jag tror skulle passa bra som till den. GL34 heter den och den går att slipa på original stomme så den är inte så dyr. (ca 2500kr)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: K-jetronic
Någon vänlig själ som har något tips på hur jag skall få till k-jetet.
Egr och allt sånt är borttaget, skall man plugga alla anslutningar uppe vid spjällhuset,
Har en liten vakuumanslutning typ 3 mm, en 8mm samt en gängad nippel för plåtröret
.c
Bilen går bra på tomgång men är trött på låg/mellan för att sedan komma på varvet igen!
Motorn är orörd och sprutet lika så, systemtrycket är ca 6 kilo, styrtryck vet jag ej..
Egr och allt sånt är borttaget, skall man plugga alla anslutningar uppe vid spjällhuset,
Har en liten vakuumanslutning typ 3 mm, en 8mm samt en gängad nippel för plåtröret
.c
Bilen går bra på tomgång men är trött på låg/mellan för att sedan komma på varvet igen!
Motorn är orörd och sprutet lika så, systemtrycket är ca 6 kilo, styrtryck vet jag ej..
Tommy Landholm
Re: K-jetronic
hur skall du anv bilen ? på escorten så har jag monterat en justerbar br regulator i stället för org och monterat en start knapp för att kunna choka motorn vid kall väder lek (kopplat till tillskotts ventilen) annars är det org och allt annat som du gjort är demonterat, jo jag har monterat ett spjällhus från MB 300 ca 85mm diameter./ Peter
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: K-jetronic
Det är en långloppsbil så man vill ju gärna ha lite botten.. Pluggade du alla tre vid spjällhuset?
Har liksom aldrig haft nå problem med dessa på mina andra motorer, men då är ju inte varken
Maskin eller trycken std längre.. :p
Har liksom aldrig haft nå problem med dessa på mina andra motorer, men då är ju inte varken
Maskin eller trycken std längre.. :p
Tommy Landholm
Re: K-jetronic
ja allt är bort kopplat, spjället är endast ansluten till mät skivan./ Peter
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: K-jetronic
Nu är det löst! Man har ju tidigare erafrat att det är viktigt med sjyssta kablar osv. fram till pumpen! Nya kablar ifrån brytaren bakåt men däremot matningen var tagen ur sockeln till gamla pumprelät... Nya avsäkrad kabel direkt från batteriet och bilfan går som den ska
Tommy Landholm
Re: K-jetronic
tjenare, såg vid någon tidigare sida att Lundin skrev att det är av vikt att veta arean för vilken lufter passerar genom luftvågen om man skall veta flödet bensin gent emot vågens öppning. det går att beräkna relativt enkelt om man vet längden på armen som vågen sitter i, storlek samt vinkel/vinklarna på konan i luftvågen. skulle det vara av intresse så kan jag göra ett beräkningsexempel, men det kräver intregral-räkning. är vågen i olika vinklar kräver det två olika intregraler. om det är den cylindriska arean som bildas från botten av luftvågen upp till vågens läge som efterfrågas? man kan räkna fram den plana arean mellan vågen och konan också om det så önskas, det blir en ganska enkel beräkning. behöver bara lite mått så går det fort.
Lundin, du verkar ha bra koll på rad-pumpar, är det ok om man PMar dig lite frågor? annars får du gärna delta i diskussionen jag la upp i detta forum för ett par dagar sedan om du skulle föredra detta.
MVH Henrik Hvitfeldt
Lundin, du verkar ha bra koll på rad-pumpar, är det ok om man PMar dig lite frågor? annars får du gärna delta i diskussionen jag la upp i detta forum för ett par dagar sedan om du skulle föredra detta.
MVH Henrik Hvitfeldt
Re: K-jetronic
Står i valet att köpa nya spridare. Orginal sitter 0-437-502-013 eller 0-437-502-023 där endast gängan skiljer.
Max flöde är 210cc/min vilket räcker till en 160hk. Skulle vilja sänka styrtrycket för att minska tryckfallet över vågen och eventuellt kontrolltrycket så att den inte går alltför fett.
Har noterat att "guld-spridare" från Mercedes (0-437-502-047) är lättare att få tag på och kostar inte mer. Finns det en poäng med att byta spridare? Flödet bestäms väl av bränslehuvudet, eller..?
Max flöde är 210cc/min vilket räcker till en 160hk. Skulle vilja sänka styrtrycket för att minska tryckfallet över vågen och eventuellt kontrolltrycket så att den inte går alltför fett.
Har noterat att "guld-spridare" från Mercedes (0-437-502-047) är lättare att få tag på och kostar inte mer. Finns det en poäng med att byta spridare? Flödet bestäms väl av bränslehuvudet, eller..?