K-jetronic

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: K-jetronic

Inlägg av Baxman »

Nå duger det ja.
Älgavröl
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: ons maj 14, 2008 8:14 am
Ort: Länghem

Re: K-jetronic

Inlägg av Älgavröl »

Hur ser man skillnad på ett gnistat och ett vanligt bränslehuvud? Hjälp mottages tacksamt. //Nyman
Mattias Nyman
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: K-jetronic

Inlägg av JE Jr »

Hej!

Hittade den här (DYRA) men intressanta manicken som gör KJet lite mer justerbart https://unwiredtools.com/utcis.asp
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: K-jetronic

Inlägg av loop »

En programmerbar styrtrycksventil med MAP alltså?
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: K-jetronic

Inlägg av Cedric »

UTCIS är död, den fungerade aldrig riktigt bra och hade problem med läckage. Franken CIS har gjort en mycket bättre lösning av elektronisk styrtrycksventil.. Men !

Idag finns möjligheten att styra ett Kjetlambda huvud (som har en frekvensventil inbyggd som styr bränslemängden) med Microsquirt direkt i TS, utan extra hårdvara med färdig kod.

Eller köra ett Mercedes V8 huvud med FrankenCIS difftryckregulator (sitter direkt på bränslehuvudet) och MS styrsystem med en annan kod. Har en bekant som kör så med lite extra sensorer, det funkar kanon att kalibrera i tunerstudio m autotune mm, och verkar kunna leverera massivt mycket bränsle om man så vill. Nu är det ju få som sysslar med Kjet, men spelplanen har verkligen vänts upp och ner senaste åren.

Inte för att någon bryr sig nämnvärt, men mitt kjet som är helt std (enda jag gjort för att få bukt med för fet AFR är att rycka bort laddtryckskompenseringen) funkar fint nu med ca 250 hästar i min 924 turbo. runt AFR 11 i midrange, AFR 11,7 på maxeffekt och ca AFR 15-14,7 på lättlast. Enda problemet är puffar vid avgasuppslägg som jag inte löst än..
Porsche 924 turbo
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: K-jetronic

Inlägg av loop »

Menar du ett KE-Jet då? För Lambdastyrd K-Jet som jag hade, har en extern taktventil. Antar iofs att man kan styra den externa taktventilen så också.
Johanc
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: mån feb 16, 2015 10:39 am

Re: K-jetronic

Inlägg av Johanc »

Lyfter denna fantastiska tråd då jag inte kan finna svaret på varför....

Frågan är då: Varför vill man få WURern så långt bort från värme som möjligt? Den sitter monterad på blocket orginal, och jag gissar att det har ngt med bimetallen å uppvärmningstiden/trycket att göra?
Duke of Cruel
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: lör sep 05, 2009 3:15 pm
Ort: kronoberg

Re: K-jetronic

Inlägg av Duke of Cruel »

Non som har jobbat med mercedes k jet? går det att montera turbo på en 80 tals v8 utan stort ombygnad av k-jetten?
inga kat = inga co2
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: K-jetronic

Inlägg av Cedric »

Duke of Cruel skrev: tis mar 09, 2021 7:49 pm Non som har jobbat med mercedes k jet? går det att montera turbo på en 80 tals v8 utan stort ombygnad av k-jetten?
VIlken typ av kjet är det? Bör finnas end del utrymme rent flödesmässigt i bränslehuvudet. Enklast är kanske att montera en WUR från en bli som har laddtryckskompensering för att få sänkt kontrolltryck vid övertryck, Iaf för rimliga mängder laddtryck.
Porsche 924 turbo
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: K-jetronic

Inlägg av Erland Cox »

Man får begränsa trycket in i Wuren för att membranet inte ska spricka.
På 240 turbo maxade den ur på 0,5 bars laddtryck så jag gjorde en strypning som gav 0,5 bar vid 1,5 bars övertryck.

Erland
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: K-jetronic

Inlägg av Cedric »

Det verkar inte vara ett märkbart problem i dom kretsarna jag hänger i (924 T), men ingen laddar mer än 1,4 heller, dom flesta inkl mig runt 1 bar, har hört talas om det på annat håll. Men nu har jag faktiskt kopplat bort laddtryckskompenseringen för det gav alldels för mycket bränsle på mellanvarv, utan laddtryckskompenseringen blev det hyffsat platt (Efter installation av IC och bytt turbo, orginal behöver den laddtryckskompenseringen). Hade en lösning först med en liten 0-3bars justerbar tryckregulator på den laddtryckslangen till WUR för att kunna justera hur mycket bränsle den skulle kompensera med, men som sagt, bäst blev utan :)
Porsche 924 turbo
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Re: K-jetronic

Inlägg av Emil_1988 »

Finns det nån som har ett gnistat bränslehuvud som de vill sälja? Om inte, gnistar fortfarande Trendab och vad tar dom för det?
Det ska sugtrimmas måttligt (ca 200hk) så det behövs uppskattningsvis kanske 10-15% mer bränsle. Det är voc motor med portad topp, vassare kam och extraktor.
Har gjort det som går med system, styrtryck och kraftigare pump men stoppet sitter i bränslehuvudet då slitsarna är endast 0.1 mm breda original.
Har testat med bredbandslambda och den magrar skapligt över 5000rpm, men går fint i övrigt. :)

Mvh Emil
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: K-jetronic

Inlägg av whilliam »

Är inte hemma på K-jet men kan komma med ett par tankar, rent logiskt :thumbright:
Borde finnas olika varianter/storlekar på olika bilar, varav man kanske kan slippa att gnista när de rör sig om 200Hp?
Nästa grej som måste funka är att ta ett huvud som är till fler cylindrar och då sätta extra spridare på gemensam punkt (vid gasspjäll, kanske)

Använda sig av kallstartspridaren för att "pissa" extra bränsle, och då koncentrera sig på att styra den med varvtalsavkännande elektronik (eller helt separat spridare) Ungefär så har gjorts på turbomatade varianter med gott resultat (men då styrt av tryck, i stället för varvtal)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: K-jetronic

Inlägg av Erland Cox »

Emil_1988 skrev: sön mar 28, 2021 9:57 am Finns det nån som har ett gnistat bränslehuvud som de vill sälja? Om inte, gnistar fortfarande Trendab och vad tar dom för det?
Det ska sugtrimmas måttligt (ca 200hk) så det behövs uppskattningsvis kanske 10-15% mer bränsle. Det är voc motor med portad topp, vassare kam och extraktor.
Har gjort det som går med system, styrtryck och kraftigare pump men stoppet sitter i bränslehuvudet då slitsarna är endast 0.1 mm breda original.
Har testat med bredbandslambda och den magrar skapligt över 5000rpm, men går fint i övrigt. :)

Mvh Emil
Jag har huvuden till SAAB turbo som bör ge mer bränsle än Volvos GLT.
Ska försöka komma ihåg att kolla numren så man kan se flödet.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: K-jetronic

Inlägg av Kadett4wd »

Kallstarten ger typ 5-10hk, inget att slösa tid på.
Många använder mercedes eller porsche bränslehuvuden.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar