Sida 24 av 26

Re: K-jetronic

Postat: tor okt 01, 2015 12:26 pm
av Baxman
Nå duger det ja.

Re: K-jetronic

Postat: ons okt 21, 2015 7:45 pm
av Älgavröl
Hur ser man skillnad på ett gnistat och ett vanligt bränslehuvud? Hjälp mottages tacksamt. //Nyman

Re: K-jetronic

Postat: tis sep 17, 2019 4:49 pm
av JE Jr
Hej!

Hittade den här (DYRA) men intressanta manicken som gör KJet lite mer justerbart https://unwiredtools.com/utcis.asp

Re: K-jetronic

Postat: ons sep 25, 2019 9:06 pm
av loop
En programmerbar styrtrycksventil med MAP alltså?

Re: K-jetronic

Postat: tor sep 26, 2019 9:15 am
av Cedric
UTCIS är död, den fungerade aldrig riktigt bra och hade problem med läckage. Franken CIS har gjort en mycket bättre lösning av elektronisk styrtrycksventil.. Men !

Idag finns möjligheten att styra ett Kjetlambda huvud (som har en frekvensventil inbyggd som styr bränslemängden) med Microsquirt direkt i TS, utan extra hårdvara med färdig kod.

Eller köra ett Mercedes V8 huvud med FrankenCIS difftryckregulator (sitter direkt på bränslehuvudet) och MS styrsystem med en annan kod. Har en bekant som kör så med lite extra sensorer, det funkar kanon att kalibrera i tunerstudio m autotune mm, och verkar kunna leverera massivt mycket bränsle om man så vill. Nu är det ju få som sysslar med Kjet, men spelplanen har verkligen vänts upp och ner senaste åren.

Inte för att någon bryr sig nämnvärt, men mitt kjet som är helt std (enda jag gjort för att få bukt med för fet AFR är att rycka bort laddtryckskompenseringen) funkar fint nu med ca 250 hästar i min 924 turbo. runt AFR 11 i midrange, AFR 11,7 på maxeffekt och ca AFR 15-14,7 på lättlast. Enda problemet är puffar vid avgasuppslägg som jag inte löst än..

Re: K-jetronic

Postat: fre sep 27, 2019 9:50 pm
av loop
Menar du ett KE-Jet då? För Lambdastyrd K-Jet som jag hade, har en extern taktventil. Antar iofs att man kan styra den externa taktventilen så också.

Re: K-jetronic

Postat: tor jan 14, 2021 4:14 pm
av Johanc
Lyfter denna fantastiska tråd då jag inte kan finna svaret på varför....

Frågan är då: Varför vill man få WURern så långt bort från värme som möjligt? Den sitter monterad på blocket orginal, och jag gissar att det har ngt med bimetallen å uppvärmningstiden/trycket att göra?

Re: K-jetronic

Postat: tis mar 09, 2021 7:49 pm
av Duke of Cruel
Non som har jobbat med mercedes k jet? går det att montera turbo på en 80 tals v8 utan stort ombygnad av k-jetten?

Re: K-jetronic

Postat: tis mar 09, 2021 9:13 pm
av Cedric
Duke of Cruel skrev: tis mar 09, 2021 7:49 pm Non som har jobbat med mercedes k jet? går det att montera turbo på en 80 tals v8 utan stort ombygnad av k-jetten?
VIlken typ av kjet är det? Bör finnas end del utrymme rent flödesmässigt i bränslehuvudet. Enklast är kanske att montera en WUR från en bli som har laddtryckskompensering för att få sänkt kontrolltryck vid övertryck, Iaf för rimliga mängder laddtryck.

Re: K-jetronic

Postat: fre mar 12, 2021 12:15 am
av Erland Cox
Man får begränsa trycket in i Wuren för att membranet inte ska spricka.
På 240 turbo maxade den ur på 0,5 bars laddtryck så jag gjorde en strypning som gav 0,5 bar vid 1,5 bars övertryck.

Erland

Re: K-jetronic

Postat: fre mar 12, 2021 8:53 am
av Cedric
Det verkar inte vara ett märkbart problem i dom kretsarna jag hänger i (924 T), men ingen laddar mer än 1,4 heller, dom flesta inkl mig runt 1 bar, har hört talas om det på annat håll. Men nu har jag faktiskt kopplat bort laddtryckskompenseringen för det gav alldels för mycket bränsle på mellanvarv, utan laddtryckskompenseringen blev det hyffsat platt (Efter installation av IC och bytt turbo, orginal behöver den laddtryckskompenseringen). Hade en lösning först med en liten 0-3bars justerbar tryckregulator på den laddtryckslangen till WUR för att kunna justera hur mycket bränsle den skulle kompensera med, men som sagt, bäst blev utan :)

Re: K-jetronic

Postat: sön mar 28, 2021 9:57 am
av Emil_1988
Finns det nån som har ett gnistat bränslehuvud som de vill sälja? Om inte, gnistar fortfarande Trendab och vad tar dom för det?
Det ska sugtrimmas måttligt (ca 200hk) så det behövs uppskattningsvis kanske 10-15% mer bränsle. Det är voc motor med portad topp, vassare kam och extraktor.
Har gjort det som går med system, styrtryck och kraftigare pump men stoppet sitter i bränslehuvudet då slitsarna är endast 0.1 mm breda original.
Har testat med bredbandslambda och den magrar skapligt över 5000rpm, men går fint i övrigt. :)

Mvh Emil

Re: K-jetronic

Postat: sön mar 28, 2021 10:33 am
av whilliam
Är inte hemma på K-jet men kan komma med ett par tankar, rent logiskt :thumbright:
Borde finnas olika varianter/storlekar på olika bilar, varav man kanske kan slippa att gnista när de rör sig om 200Hp?
Nästa grej som måste funka är att ta ett huvud som är till fler cylindrar och då sätta extra spridare på gemensam punkt (vid gasspjäll, kanske)

Använda sig av kallstartspridaren för att "pissa" extra bränsle, och då koncentrera sig på att styra den med varvtalsavkännande elektronik (eller helt separat spridare) Ungefär så har gjorts på turbomatade varianter med gott resultat (men då styrt av tryck, i stället för varvtal)

Re: K-jetronic

Postat: sön mar 28, 2021 10:56 pm
av Erland Cox
Emil_1988 skrev: sön mar 28, 2021 9:57 am Finns det nån som har ett gnistat bränslehuvud som de vill sälja? Om inte, gnistar fortfarande Trendab och vad tar dom för det?
Det ska sugtrimmas måttligt (ca 200hk) så det behövs uppskattningsvis kanske 10-15% mer bränsle. Det är voc motor med portad topp, vassare kam och extraktor.
Har gjort det som går med system, styrtryck och kraftigare pump men stoppet sitter i bränslehuvudet då slitsarna är endast 0.1 mm breda original.
Har testat med bredbandslambda och den magrar skapligt över 5000rpm, men går fint i övrigt. :)

Mvh Emil
Jag har huvuden till SAAB turbo som bör ge mer bränsle än Volvos GLT.
Ska försöka komma ihåg att kolla numren så man kan se flödet.

Erland

Re: K-jetronic

Postat: mån mar 29, 2021 11:22 am
av Kadett4wd
Kallstarten ger typ 5-10hk, inget att slösa tid på.
Många använder mercedes eller porsche bränslehuvuden.