Tänder bara på 2 cyl, VEMS, Volvo B23

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Tänder bara på 2 cyl, VEMS, Volvo B23

Inlägg av Se88e_K »

När jag försöker att få igång motorn så tänder den bara på cylinder 1 och 4.
Har provat att ändra kablarna på fördelaren och då tänder den på 2 och 3. Så det är inget fel på fördelaren
Sen har jag ändrat värder på reference tooth, related to ignition output till 30 istället för 0 och då tänder den på 2 o 3.
Bytt till annan VR-givare men samma resultat.
Motorn tänder till när jag kör den på starten så tändningen fungerar bara på 1 o 4 och bränsle har den på alla.

Volvo b23 motor
Fördelar tändning
60-2 svänghjul
Vems styrsystem
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Maila mig din config istället..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av Se88e_K »

Har fått igång den nu. Var en trigger inställning som var fel. Nu startar den jätte lätt.

edit: Det var inställningen first trigger tooth som vi ändrade till 5 isället för 4 och det var då den bara gick på 2, sen ändrade vi tillbaka. Nu går den stabilt på tomgången 900rpm.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det låter lite för enkelt, men ok.

Se till att rotorn står mitt för kontaktytan i fördelar-locket när motorn står 20-30 grader före nollan.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av Se88e_K »

Har kollat med stroboskop lampa o tändningen står rätt.

edit: Sen var det nått galet med vr-givaren med. så den bytta vi.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Micke K
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Ort: Halmstad

Inlägg av Micke K »

Hej
Har hjälpt till att startat upp grabbens (Se88e_K) bil (Volvo 142 med B23) VEMS 3.6
Vi hade lite problem med att den bara gav gnista på 1 o 4 cylinder det visade sig vara något med Primary Trigger Settings vi hade ställt in parametrarna manuellt efter instruktioner på vems.hu då fick den bara 1 värde (0) i Referense Tooth tabellen sedan valde vi 4cyl 60-2 från Defaults i Primary Trigger Settings då fick vi 4 värden 0,30,0,30 nu small den igång.
Angående trigger signalen borde den se ut som den nedersta figuren på bilden i bifogad länk har kollat signalen från VR givaren med osciloscope.
http://75.127.96.53/~modalen/dump/VR-polarity.gif
60-2 svänghjulet har 58 borrade hål då borde det vara ett missing gap?
Saxat från Vems .hu
(Missing gap
Good polarity for missing gap: if you measure negative voltage (DVM, DC 200mV mode, relative to GND) when approaching a ferromagnetic object (like a wrench) to the sensor. (and positive voltage when moving away).
Skriv svar