Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån okt 15, 2018 10:50 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jun 23, 2010 9:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Inlägg: 194
Ort: Gotland =)
Hej!
Körde förra året med vanlig fördelare och originalspole, nu har jag bytt till en MSD 8245 spole istället. Har kopplat den på en Stepper utgång i VEMSet och kör med 3ms i Dwelltid. Jordat i ventilkåpa tillsammans med jordfläta från torpedvägg. Jag har gnista..

Men nu till problemet, varje gång jag slår på tändningen så skickar den ut gnista på ett stift i typ 5sek? Alltså det slår gnista - "tick tick tick" hör man :)

Någon som har nån idé på vad som kan vara fel? :(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 23, 2010 9:34 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Inlägg: 194
Ort: Gotland =)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... %E4ndspole

Där låter det som en haft samma problem, men jag ska ju inte använda VEMS slutsteg som det är nu, då det är inbyggt i spolen :? Hur ändrar jag på det, måste det lödas nåt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 24, 2010 9:50 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9785
Ort: Sävar
Du använder stegmotor-utgångarna för att styra en aktiv spole, men du kör troligen en så gammal firmware så ingen dubbelkoll förhindrar att du samtidigt har konfigurerat upp att du använder en tomgångsmotor av stegmotortyp, vare sig du har en inkopplad eller inte, vilket då betyder att styrboxen manipulerar samma utgångar som du använder till tändningen.

En annan orsak kan vara feltriggningar orsakade av just tändningen, kan hända med induktiv/VR trigger. Man kan lyssna efter bränslepumpen, så länge den går har du varvtals-signal. Pumpen är på i minst ett par sekunder efter signalen försvunnit (beror på vad du ställt in).

Det är annars precis så enkelt som det låter att koppla in den här spolen, jag startade en BMW med 6 cyl och fördelare med den spolen igår kväll.. fungerar klockrent.


Var det du som ringde mig igår eller var det någon annan från Gotland?
Enklare att lösa det via telefon isf för det är bara jag som lär skriva och svara på dina frågor i den här tråden.. :roll:

För övrigt uppskattas hellre ett mail med din config-fil och log om du kör gammal firmware med MegaTune i datorn, eller en datalog om du kör nyare firmware och VemsTune. Att försöka beskriva över ett forum räcker bara så långt.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 24, 2010 4:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Inlägg: 194
Ort: Gotland =)
Du har mail Mattias.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010