Problem med VEMS och MSD spole

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

kalle_86
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Ort: Gotland =)

Problem med VEMS och MSD spole

Inlägg av kalle_86 »

Hej!
Körde förra året med vanlig fördelare och originalspole, nu har jag bytt till en MSD 8245 spole istället. Har kopplat den på en Stepper utgång i VEMSet och kör med 3ms i Dwelltid. Jordat i ventilkåpa tillsammans med jordfläta från torpedvägg. Jag har gnista..

Men nu till problemet, varje gång jag slår på tändningen så skickar den ut gnista på ett stift i typ 5sek? Alltså det slår gnista - "tick tick tick" hör man :)

Någon som har nån idé på vad som kan vara fel? :(
kalle_86
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Ort: Gotland =)

Inlägg av kalle_86 »

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... %E4ndspole

Där låter det som en haft samma problem, men jag ska ju inte använda VEMS slutsteg som det är nu, då det är inbyggt i spolen :? Hur ändrar jag på det, måste det lödas nåt?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du använder stegmotor-utgångarna för att styra en aktiv spole, men du kör troligen en så gammal firmware så ingen dubbelkoll förhindrar att du samtidigt har konfigurerat upp att du använder en tomgångsmotor av stegmotortyp, vare sig du har en inkopplad eller inte, vilket då betyder att styrboxen manipulerar samma utgångar som du använder till tändningen.

En annan orsak kan vara feltriggningar orsakade av just tändningen, kan hända med induktiv/VR trigger. Man kan lyssna efter bränslepumpen, så länge den går har du varvtals-signal. Pumpen är på i minst ett par sekunder efter signalen försvunnit (beror på vad du ställt in).

Det är annars precis så enkelt som det låter att koppla in den här spolen, jag startade en BMW med 6 cyl och fördelare med den spolen igår kväll.. fungerar klockrent.


Var det du som ringde mig igår eller var det någon annan från Gotland?
Enklare att lösa det via telefon isf för det är bara jag som lär skriva och svara på dina frågor i den här tråden.. :roll:

För övrigt uppskattas hellre ett mail med din config-fil och log om du kör gammal firmware med MegaTune i datorn, eller en datalog om du kör nyare firmware och VemsTune. Att försöka beskriva över ett forum räcker bara så långt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
kalle_86
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Ort: Gotland =)

Inlägg av kalle_86 »

Du har mail Mattias.
Skriv svar