Era åsikter om varvstopp.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

forsbergracing
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: ons jan 28, 2009 10:21 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Era åsikter om varvstopp.

Inlägg av forsbergracing »

Skriv era åsikter om vad just DU tycker är bäst att ha som varvstopp..fuel eller ignitioncut på tex Nira,bästa resp hållbarast för maskin..skriv gärna era inställningar så kan det diskuteras om dom med.
Forsbergracing.se 9.57/250km 1620kg@402m
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Era åsikter om varvstopp.

Inlägg av jol »

Har du en katalysator du vill ha kvar ska du inte skicka in oförbränt bränsle, men det beror ju också på hur ofta du tänkt ligga på varvstoppet :) Backa tändningen kan du också göra då tar det inte tvärstopp, vet inte vad som är skonsammast dock.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Era åsikter om varvstopp.

Inlägg av super7 »

Beror på motor typ
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Era åsikter om varvstopp.

Inlägg av Jens Gustavsson »

varvstoppet ska alltid va bränsle avslag, väldigt skadligt för motor och turbo mm att bryta tändningen :thumbdown: varför ska man någonsin bryta tändningen?
forsbergracing
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: ons jan 28, 2009 10:21 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Era åsikter om varvstopp.

Inlägg av forsbergracing »

Ok,har hört olika om det där..blir ju sånna satans avgasknallar om man kör fuelcut ( mina egna erfarenheter ) jag kör dock nira i3+ och körde tändningsbryt förra året, Ös på med komentarer bara!
Forsbergracing.se 9.57/250km 1620kg@402m
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Era åsikter om varvstopp.

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev:varvstoppet ska alltid va bränsle avslag, väldigt skadligt för motor och turbo mm att bryta tändningen :thumbdown: varför ska man någonsin bryta tändningen?
Tittar man i hjälpfilerna i Motec:s olika programvaror så förespråkar dom att man bryter tändning först och 100 rpm senare klipper
man bränslet.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Era åsikter om varvstopp.

Inlägg av Jens Gustavsson »

forsbergracing skrev:Ok,har hört olika om det där..blir ju sånna satans avgasknallar om man kör fuelcut ( mina egna erfarenheter ) jag kör dock nira i3+ och körde tändningsbryt förra året, Ös på med komentarer bara!
det är tvärt om, vad exploderar då det bara fins luft i avgas/grenröret?
forsbergracing
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: ons jan 28, 2009 10:21 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Era åsikter om varvstopp.

Inlägg av forsbergracing »

Tror inte det går att kombinera tändnig och bränsle på Nirat.
Vet ej vad som smäller..minns dock inte om det var varje gång den small när man nådde stoppet,kan kanske vara lite bränsle kvar eller nåt,kör dock e85.
Forsbergracing.se 9.57/250km 1620kg@402m
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Era åsikter om varvstopp.

Inlägg av DreRacing@ »

undrar flera åsikter

jag på min m50 sänker tänding till -5 grader vid 6200 (softcut)
och vid tar bort både tänding och bränsle för var 3dje puls vid hardcut.
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Era åsikter om varvstopp.

Inlägg av Christofer »

Jag tycker att det beror på. På min metanolmotor så hade jag ett mjuk bränslestopp och 300 varv senare hårt bränslestopp i tron om att det skulle minska risken för att den skulle hydra. Det som hände var att det gick hårt på stoppet när däcken slog loss och gick hårt mot stoppet och övervarvade till 10500varv och leanade så pass mycket på en cylinder att jag brände bort en tredjedel av ett förbränningsrum.

På m30in som jag skruvar på idag så backar jag tändning fram till ett hårt varvstopp av både bränsle och tändning. Den är utrustad med tryckluftväxling och varvstoppet når den bara när något gått fel och repan är ändå förlorad vid det laget. Backar tändningen gör jag för att försöka bromsa upp motorn så det inte går för våldsamt in i stoppet och orsakar för mycket vibrationer.

Backa tändning medan man ligger på tändningstoppet är inget jag förspråkar då det bygger mycket värme på avgassidan. Ibland måste man ju backa tändning för bygga ladd på tex launch. Jag brukar styra laddtrycket på launch med en separat tändtabell där man bara backar tändning till ett målladd som man sedan underhåller med tändningen. Sen jag började styra så har jag inte haft sönder nått trots höga laddtryck och under lång tid.

Sen upplever jag att bryter man bara bränsle så blir det svårare att hålla ett stabilt varvtal vid tex launch och det är nått som ogillas av chassimeken som inte får nån vidare repeterbara resultat.
Jag har iallafall inte haft nån bra erfarenhet av mjuka bränslestopp men det betyder ju inte att det inte går.
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: Era åsikter om varvstopp.

Inlägg av redheat »

Jens Gustavsson skrev:varvstoppet ska alltid va bränsle avslag, väldigt skadligt för motor och turbo mm att bryta tändningen :thumbdown: varför ska man någonsin bryta tändningen?

hur fungerar varvstoppet å MSD typ 6AL då??
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 707
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Re: Era åsikter om varvstopp.

Inlägg av Johan Posth »

Jag körde med inbyggd varvstopp i AL boxen och den ska vara softcut...men gud va de levde och small och eldade!

Sent from my HTC One X using Tapatalk
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Era åsikter om varvstopp.

Inlägg av Pacman »

Kör man med förgasare så kan man bara ha varvstopp på tändningen...därav MSD 6AL

Alla produktionsbilar klipper bränslet för det är absolut skonsammast...både mot komponenter i motorn och i avgassystemet.

Jag har kört tändklipp i flera Volvo B230 utan problem. Det var t.o.m en sport i mitten av 2000-talet att få till fräckast eldkvastar på bilträffarna i det umgänget jag hade då. Minns jag körde 5/3-inställning och extra bränsle i mappen för att få riktigt långa kvastar.
En dag när jag hjälpte en kompis med sin Mazda 323 GTX att ställa in launch small det till och det skramlade med motordelar under bilen så det kändes i fötterna. Vad som gick fel vet jag inte, men det innebär helt klart en risk att klippa på tändningen.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Era åsikter om varvstopp.

Inlägg av DreRacing@ »

varför inte både tänding och bränsle?
Lindberg_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: tis maj 22, 2012 10:41 am
Ort: Umeå/Holmsund. Nu mera Älvsbyn

Re: Era åsikter om varvstopp.

Inlägg av Lindberg_ »

Pacman skrev: En dag när jag hjälpte en kompis med sin Mazda 323 GTX att ställa in launch small det till och det skramlade med motordelar under bilen så det kändes i fötterna. Vad som gick fel vet jag inte, men det innebär helt klart en risk att klippa på tändningen.
Launch controlen bryter den bara tändniningen eller bryter den bränsle också? Hur brukar man ställa dom i förhållande till varann? Bränsle först? :)
För den snåle är allt dyrt ;)
Skriv svar