Era åsikter om varvstopp.
Moderator: backeliten
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 9
- Blev medlem: ons jan 28, 2009 10:21 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Era åsikter om varvstopp.
Skriv era åsikter om vad just DU tycker är bäst att ha som varvstopp..fuel eller ignitioncut på tex Nira,bästa resp hållbarast för maskin..skriv gärna era inställningar så kan det diskuteras om dom med.
Forsbergracing.se 9.57/250km 1620kg@402m
Re: Era åsikter om varvstopp.
Har du en katalysator du vill ha kvar ska du inte skicka in oförbränt bränsle, men det beror ju också på hur ofta du tänkt ligga på varvstoppet Backa tändningen kan du också göra då tar det inte tvärstopp, vet inte vad som är skonsammast dock.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Era åsikter om varvstopp.
varvstoppet ska alltid va bränsle avslag, väldigt skadligt för motor och turbo mm att bryta tändningen varför ska man någonsin bryta tändningen?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 9
- Blev medlem: ons jan 28, 2009 10:21 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Era åsikter om varvstopp.
Ok,har hört olika om det där..blir ju sånna satans avgasknallar om man kör fuelcut ( mina egna erfarenheter ) jag kör dock nira i3+ och körde tändningsbryt förra året, Ös på med komentarer bara!
Forsbergracing.se 9.57/250km 1620kg@402m
Re: Era åsikter om varvstopp.
Tittar man i hjälpfilerna i Motec:s olika programvaror så förespråkar dom att man bryter tändning först och 100 rpm senare klipperJens Gustavsson skrev:varvstoppet ska alltid va bränsle avslag, väldigt skadligt för motor och turbo mm att bryta tändningen varför ska man någonsin bryta tändningen?
man bränslet.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Era åsikter om varvstopp.
det är tvärt om, vad exploderar då det bara fins luft i avgas/grenröret?forsbergracing skrev:Ok,har hört olika om det där..blir ju sånna satans avgasknallar om man kör fuelcut ( mina egna erfarenheter ) jag kör dock nira i3+ och körde tändningsbryt förra året, Ös på med komentarer bara!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 9
- Blev medlem: ons jan 28, 2009 10:21 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Era åsikter om varvstopp.
Tror inte det går att kombinera tändnig och bränsle på Nirat.
Vet ej vad som smäller..minns dock inte om det var varje gång den small när man nådde stoppet,kan kanske vara lite bränsle kvar eller nåt,kör dock e85.
Vet ej vad som smäller..minns dock inte om det var varje gång den small när man nådde stoppet,kan kanske vara lite bränsle kvar eller nåt,kör dock e85.
Forsbergracing.se 9.57/250km 1620kg@402m
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Era åsikter om varvstopp.
undrar flera åsikter
jag på min m50 sänker tänding till -5 grader vid 6200 (softcut)
och vid tar bort både tänding och bränsle för var 3dje puls vid hardcut.
jag på min m50 sänker tänding till -5 grader vid 6200 (softcut)
och vid tar bort både tänding och bränsle för var 3dje puls vid hardcut.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Era åsikter om varvstopp.
Jag tycker att det beror på. På min metanolmotor så hade jag ett mjuk bränslestopp och 300 varv senare hårt bränslestopp i tron om att det skulle minska risken för att den skulle hydra. Det som hände var att det gick hårt på stoppet när däcken slog loss och gick hårt mot stoppet och övervarvade till 10500varv och leanade så pass mycket på en cylinder att jag brände bort en tredjedel av ett förbränningsrum.
På m30in som jag skruvar på idag så backar jag tändning fram till ett hårt varvstopp av både bränsle och tändning. Den är utrustad med tryckluftväxling och varvstoppet når den bara när något gått fel och repan är ändå förlorad vid det laget. Backar tändningen gör jag för att försöka bromsa upp motorn så det inte går för våldsamt in i stoppet och orsakar för mycket vibrationer.
Backa tändning medan man ligger på tändningstoppet är inget jag förspråkar då det bygger mycket värme på avgassidan. Ibland måste man ju backa tändning för bygga ladd på tex launch. Jag brukar styra laddtrycket på launch med en separat tändtabell där man bara backar tändning till ett målladd som man sedan underhåller med tändningen. Sen jag började styra så har jag inte haft sönder nått trots höga laddtryck och under lång tid.
Sen upplever jag att bryter man bara bränsle så blir det svårare att hålla ett stabilt varvtal vid tex launch och det är nått som ogillas av chassimeken som inte får nån vidare repeterbara resultat.
Jag har iallafall inte haft nån bra erfarenhet av mjuka bränslestopp men det betyder ju inte att det inte går.
På m30in som jag skruvar på idag så backar jag tändning fram till ett hårt varvstopp av både bränsle och tändning. Den är utrustad med tryckluftväxling och varvstoppet når den bara när något gått fel och repan är ändå förlorad vid det laget. Backar tändningen gör jag för att försöka bromsa upp motorn så det inte går för våldsamt in i stoppet och orsakar för mycket vibrationer.
Backa tändning medan man ligger på tändningstoppet är inget jag förspråkar då det bygger mycket värme på avgassidan. Ibland måste man ju backa tändning för bygga ladd på tex launch. Jag brukar styra laddtrycket på launch med en separat tändtabell där man bara backar tändning till ett målladd som man sedan underhåller med tändningen. Sen jag började styra så har jag inte haft sönder nått trots höga laddtryck och under lång tid.
Sen upplever jag att bryter man bara bränsle så blir det svårare att hålla ett stabilt varvtal vid tex launch och det är nått som ogillas av chassimeken som inte får nån vidare repeterbara resultat.
Jag har iallafall inte haft nån bra erfarenhet av mjuka bränslestopp men det betyder ju inte att det inte går.
Re: Era åsikter om varvstopp.
Jens Gustavsson skrev:varvstoppet ska alltid va bränsle avslag, väldigt skadligt för motor och turbo mm att bryta tändningen varför ska man någonsin bryta tändningen?
hur fungerar varvstoppet å MSD typ 6AL då??
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 707
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
Re: Era åsikter om varvstopp.
Jag körde med inbyggd varvstopp i AL boxen och den ska vara softcut...men gud va de levde och small och eldade!
Sent from my HTC One X using Tapatalk
Sent from my HTC One X using Tapatalk
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054
Re: Era åsikter om varvstopp.
Kör man med förgasare så kan man bara ha varvstopp på tändningen...därav MSD 6AL
Alla produktionsbilar klipper bränslet för det är absolut skonsammast...både mot komponenter i motorn och i avgassystemet.
Jag har kört tändklipp i flera Volvo B230 utan problem. Det var t.o.m en sport i mitten av 2000-talet att få till fräckast eldkvastar på bilträffarna i det umgänget jag hade då. Minns jag körde 5/3-inställning och extra bränsle i mappen för att få riktigt långa kvastar.
En dag när jag hjälpte en kompis med sin Mazda 323 GTX att ställa in launch small det till och det skramlade med motordelar under bilen så det kändes i fötterna. Vad som gick fel vet jag inte, men det innebär helt klart en risk att klippa på tändningen.
Alla produktionsbilar klipper bränslet för det är absolut skonsammast...både mot komponenter i motorn och i avgassystemet.
Jag har kört tändklipp i flera Volvo B230 utan problem. Det var t.o.m en sport i mitten av 2000-talet att få till fräckast eldkvastar på bilträffarna i det umgänget jag hade då. Minns jag körde 5/3-inställning och extra bränsle i mappen för att få riktigt långa kvastar.
En dag när jag hjälpte en kompis med sin Mazda 323 GTX att ställa in launch small det till och det skramlade med motordelar under bilen så det kändes i fötterna. Vad som gick fel vet jag inte, men det innebär helt klart en risk att klippa på tändningen.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Era åsikter om varvstopp.
varför inte både tänding och bränsle?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 91
- Blev medlem: tis maj 22, 2012 10:41 am
- Ort: Umeå/Holmsund. Nu mera Älvsbyn
Re: Era åsikter om varvstopp.
Launch controlen bryter den bara tändniningen eller bryter den bränsle också? Hur brukar man ställa dom i förhållande till varann? Bränsle först?Pacman skrev: En dag när jag hjälpte en kompis med sin Mazda 323 GTX att ställa in launch small det till och det skramlade med motordelar under bilen så det kändes i fötterna. Vad som gick fel vet jag inte, men det innebär helt klart en risk att klippa på tändningen.
För den snåle är allt dyrt