dump

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

dannej skrev:Med respons system stryps inte luften helt, inte heller bränslet, däremot så sänks tändningen enormt mycket, detta innabär att man får mindre effekt (vilket är det man vill när man släpper gasen) och samtidigt så behåller man laddtrycket tack vare att förbränningen mer eller mindre sker ute i grenröret.
När man sen går på gasen igen så kommer luft, bränsle hög tändning och laddtryck på samma gång, antagligen därför det heter Respons :wink:
Lite rättning... 8) Det kallas anti-lag och tändningen brukar backas ca 20 grader samtidigt som bränslet ökar ca 15 %. Användes det vid växlingar brukar även en solenoid som håller upp gasspjället att användas.
Aktiveras via en switch på kopplingen.

Var funktionär på att rally och pratade med en kille som körde Grupp N med en Evo VI som körde med ALS och dom bytte turbo varannan tävling... :!:
Peter B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör okt 11, 2003 5:02 pm
Ort: Umeå

En språkfråga...

Inlägg av Peter B »

ALS= Engelska
Respons system = Svenska
ALS= Respons system
Nöjer man sig med mindre laddtryck än max vid växling så blir slitaget betydligt mindre, då går det att använda på gatbilar utan att ruinera sig! Körbarheten påverkas mycket. Den rally Focus som provköres på Motorjournalen hade 4 lägen, på det 4 så kunde man bara använda fullgas eller ingen gas annars börjar saker och ting smälta!

Rätta mig om jag har fel!?
Jag har tuffare bil än du.
Minos
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: tor dec 25, 2003 11:55 pm
Ort: Bakom ingenstans (Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Minos »

Hmm.. har inte denna tråd börjat på nått annat nu än vad den handlade om? :D
Skriv svar