dump
Moderator: backeliten
- Baja turbo
- För lite laddtryck
- Inlägg: 9
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:24 pm
- Ort: Hörnefors
dump
Hej
Jag undrar om man måste använda en återcirkulerande dumpventil
vid användning av k-jetronic sprut för att få kontroll på mängdmätarskivan
så den inte fladdrar vid växlingarna, eller funkar det lika bra med en dump som släpper ut i det fria.
Jag undrar om man måste använda en återcirkulerande dumpventil
vid användning av k-jetronic sprut för att få kontroll på mängdmätarskivan
så den inte fladdrar vid växlingarna, eller funkar det lika bra med en dump som släpper ut i det fria.
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Det går bra dumpa rakt ut, men du måste se till att inte dumpen öppnar vid vakuum för då kommer bilen inte gå på tomgång.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Bump
Jag håller inte riktigt med dej phredde, visst går det men man lurar sprutet vid växligar och vid låg belastning då motorn dränks med bensin. Hur menar du med att dumpen ska vara stängd under vacum ? Min 240tic med snäll cam har 0.5-0.7bar vacium vid lungn E4 körning på fyrans växel.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Jo ja vet att det kommer funka så att motorn dränks i soppa... men vill man ha "woosch, psccht" ljud så går det ju... hade en plastdump rakt ut på min gamla b20 tillsamamns med nån backventil och strypventil på vakuumledningen för att den skulle va stängd vid vakuum, fråga mig inte hur vi hade kopplat det för det var robert som satt ihop det.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
kontenueligt stängd dump?
varför inte använda rätt sorts dump och förlänga turbons liv och förbättra responsen vid växling?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
mja.. för att få bästa respons så måste man ha en turbo som håller för att man kör med "bang bang" system som i rallybilarna då blir det respons vill jag lova, men för dragracing så är ju det bästa att aldrig släppa gasen och använda en clutchless växellåda... men på en gatbil med vanlig turbo så rekommenderar jag nog en lämpligt anpassad dumpventil.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Dumpad?!?
Ditt påstående är direkt felaktigt, det inser du om du ger dig tid att tänka igenom det. Poämgen med en dump är att inte bromsa turbon när spjället stänger, av två anledningar;larsat skrev:för turbons del spelar det ju ingen roll om dumpen är öppen eller inte, skillnaden är ju just att motorn får för mycket soppa just när man dumpar om man har sådant visst bränslesystem..
för att få bäst respons ska man inte ha nån dump alls men vanliga turbos klarar inte av det..
1: Turbon tar skada av den kraftiga in bromsnigen den gör pga det höga mottryck som uppstår före spjällhuset.
2: Ytterligare kan turbon bygga laddtryck snabbarre efter växling pga att
den inte har tappat momentum i samma utsträckning som den skulle utan dumpventil.
Justebara dumpventiler är ovanligare och dyrare eftersom att dom är mer komplexa än icke justerbara.
Mvh Peter
Jag har tuffare bil än du.
peter b:
det är sjävlklart inte bra att frikoppla & låta turbon stanna.. vanliga turboaggregats axlar går lätt av, men en rallyturbo för över 30.000kr klarar av mottrycket iom att dom har tillräckligt grov axel för att misshandlas på detta sätt.. vid snabba växlingar kommer turbon kompremera luft i systemet (slangar, intercooler osv) som vid gaspådrag forsar in i insug med mycket högre hastighet än det tryck du pratar om. Om systemets övertryck dumpas ut är det 0 så länge dumpen hunnit tömma hela systemet vilket är funktionen då turbon aldrig slutar snurra.. när man sedan gasar igen måste turbon bygga upp det kilos laddtryck eller vad den nu skall ge..
men turbon stannar inte på den korta tid man växlar vid full acceleration den kompremerar luft och med vanliga turboaggregat är det inget att rekomendera men som jag skrev: vanliga turbos klarar inte av det.. så:
1. turbon tar skada ja men det finns turboaggregat byggda för att tåla dessa påfrestningar & det var dom jag pratade om..
2. så länge du har snabba växlingar (kan ex. vara med automatlåda eller sekventiell låda) så kommer du inte alls tappa effekt utan vinna effekt iom att turbons fläkt kompremerar luft som sedan sprudlar in i motorn vid spjällöppning turbon kommer minska men totalt sett tjänar du på det ju mindre tid du stänger spjället..
för övrigt så kan du även fullgasväxla med manuell låda & bryta tändningen under tiden som ex. jakan kör med i sina bmw'ar.. då blir mottrycket mindre
det är sjävlklart inte bra att frikoppla & låta turbon stanna.. vanliga turboaggregats axlar går lätt av, men en rallyturbo för över 30.000kr klarar av mottrycket iom att dom har tillräckligt grov axel för att misshandlas på detta sätt.. vid snabba växlingar kommer turbon kompremera luft i systemet (slangar, intercooler osv) som vid gaspådrag forsar in i insug med mycket högre hastighet än det tryck du pratar om. Om systemets övertryck dumpas ut är det 0 så länge dumpen hunnit tömma hela systemet vilket är funktionen då turbon aldrig slutar snurra.. när man sedan gasar igen måste turbon bygga upp det kilos laddtryck eller vad den nu skall ge..
men turbon stannar inte på den korta tid man växlar vid full acceleration den kompremerar luft och med vanliga turboaggregat är det inget att rekomendera men som jag skrev: vanliga turbos klarar inte av det.. så:
1. turbon tar skada ja men det finns turboaggregat byggda för att tåla dessa påfrestningar & det var dom jag pratade om..
2. så länge du har snabba växlingar (kan ex. vara med automatlåda eller sekventiell låda) så kommer du inte alls tappa effekt utan vinna effekt iom att turbons fläkt kompremerar luft som sedan sprudlar in i motorn vid spjällöppning turbon kommer minska men totalt sett tjänar du på det ju mindre tid du stänger spjället..
för övrigt så kan du även fullgasväxla med manuell låda & bryta tändningen under tiden som ex. jakan kör med i sina bmw'ar.. då blir mottrycket mindre
Dump delirium...
Ditt resonemang brister
Men visst, kan man göra fullgasväxlingar så behövs inte dumpventilen Men vinna effekt det gör man inte, det sätter fysikens lagar stopp för. Att köra utan dump sliter på aggregatet oavsett vad det kostar.[/quote]
Mvh Peter
Ett minus ett är inte två. Det tryck du pratar om kräver energi för att byggas upp, den energin tas från rörelse energin i turbon. På 1/10 sek har du stoppat turbon. Den ska sedan varva upp igen, det tar tid och kräver energi. Den luft som skulle finnas accumulerad i yttre insugningssystemet är inte så betydande som man kanske skulle kunna tro, det beror på de enorma mängder luft som passerar genom motorn, särskilt en högpresterande.vid snabba växlingar kommer turbon kompremera luft i systemet (slangar, intercooler osv) som vid gaspådrag forsar in i insug med mycket högre hastighet än det tryck du pratar om. Om systemets övertryck dumpas ut är det 0 så länge dumpen hunnit tömma hela systemet vilket är funktionen då turbon aldrig slutar snurra.. när man sedan gasar igen måste turbon bygga upp det kilos laddtryck eller vad den nu skall ge..
Släpper man inte gasen så aktiveras ju inte dumpen, eller hur?!2. så länge du har snabba växlingar (kan ex. vara med automatlåda eller sekventiell låda) så kommer du inte alls tappa effekt osv...
Men visst, kan man göra fullgasväxlingar så behövs inte dumpventilen Men vinna effekt det gör man inte, det sätter fysikens lagar stopp för. Att köra utan dump sliter på aggregatet oavsett vad det kostar.[/quote]
Mvh Peter
Jag har tuffare bil än du.
dumpning
det som händer när man släpper gasen är att spjällen stängs och turbon fortsätter att pumpa luft och den luften har ingenstans att ta vägen.det som händer ar att luften vänder och åker bakvägen genom turbon och det är då det börjar "kvittra" ur turbon.aggregatet bromsas upp av luften som kommer tillbaka och tappar fart.har du en dump så håller du uppe varvet på turbon bättre pga att luften kommer ut när du växlar.
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
i rallybilar har man responssystem, det är för att dom ska ha fullt laddtryck hela tiden oavsett hur mycket gaspådrag.larsat skrev:jo jag är helt med på den teorin, fick dock förklarat för mig hur det funkar i rallybilar när dom kör utan dump.. men ska höra efter igen
Med ett vanligt insprut så stängs gasspjället när man släpper gasen och därmed så sprutas det ochså in mindre soppa, detta för att strypa effekten.
Med respons system stryps inte luften helt, inte heller bränslet, däremot så sänks tändningen enormt mycket, detta innabär att man får mindre effekt (vilket är det man vill när man släpper gasen) och samtidigt så behåller man laddtrycket tack vare att förbränningen mer eller mindre sker ute i grenröret.
När man sen går på gasen igen så kommer luft, bränsle hög tändning och laddtryck på samma gång, antagligen därför det heter Respons
Som dumpventil tror jag dom brukar ha en så kallad Poff-off ventil, det är som en slags övertrycksventil, som öppnar när laddtrycket blir högre än vad det bör vara.