Flera (jag också ) eldar komponenter i motorstyrningen pga användande av relän utan skyddsdiod eller motstånd.
http://www.youtube.com/watch?v=WaIT-koyo1w" onclick="window.open(this.href);return false;
Läs posten med första bilden om diod vs. motstånd.
http://bmwsporttouring.com/ubbthreads/u ... ber=683399" onclick="window.open(this.href);return false;
Relä med och utan skyddsdiod
Moderator: backeliten
Relä med och utan skyddsdiod
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
- dgyldmark
- Forumsberoende
- Inlägg: 765
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
- Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark
Re: Relä med och utan skyddsdiod
Kan du beskriva hur du kopplat för det skall gå åt pipan? Har aldrig använt varken diod eller motstånds relä och aldrig haft problem.
Re: Relä med och utan skyddsdiod
Det beror på hur hårdvaran är byggd.
Det går att bygga in olika säkerhets-funtioner.
Eller välja att drivsteg som har "rätt" rating, alltså klarar av induktiva laster. Med induktiva laster menar jag att de är dimensionerade för att hantera den bakspark som blir.
Det går att bygga in olika säkerhets-funtioner.
Eller välja att drivsteg som har "rätt" rating, alltså klarar av induktiva laster. Med induktiva laster menar jag att de är dimensionerade för att hantera den bakspark som blir.
Re: Relä med och utan skyddsdiod
Tryckte in relän i reläkortet (som är ett tillval till ms) som inte har dessa skyddskomponenter i 2.2-kretskortet
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi