Relä med och utan skyddsdiod

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Relä med och utan skyddsdiod

Inlägg av jol »

Flera (jag också :hihi:) eldar komponenter i motorstyrningen pga användande av relän utan skyddsdiod eller motstånd.
http://www.youtube.com/watch?v=WaIT-koyo1w" onclick="window.open(this.href);return false;

Läs posten med första bilden om diod vs. motstånd.
http://bmwsporttouring.com/ubbthreads/u ... ber=683399" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Re: Relä med och utan skyddsdiod

Inlägg av dgyldmark »

Kan du beskriva hur du kopplat för det skall gå åt pipan? Har aldrig använt varken diod eller motstånds relä och aldrig haft problem.
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Relä med och utan skyddsdiod

Inlägg av *L.R* »

Det beror på hur hårdvaran är byggd.

Det går att bygga in olika säkerhets-funtioner.

Eller välja att drivsteg som har "rätt" rating, alltså klarar av induktiva laster. Med induktiva laster menar jag att de är dimensionerade för att hantera den bakspark som blir.
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Relä med och utan skyddsdiod

Inlägg av jol »

Tryckte in relän i reläkortet (som är ett tillval till ms) som inte har dessa skyddskomponenter i 2.2-kretskortet
Peter Strandberg
Alfa kombi
Skriv svar