frågor om vipec v44

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

PerraH
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: ons feb 17, 2010 7:56 pm
Ort: orsa

frågor om vipec v44

Inlägg av PerraH »

hej tänkte skulle få hjälp att förstå mitt sprut lite mer. har aldrig pysslat med eftermarknads sprut eller liknande.


har läst lite i manualen, och det finns massa aux utgångar, har ja förstått det rätt så styr man allt från elfläkt, till laddtrycksstyrning mm ?


ja har kabelpiska som är färdig med det mesta, tex är kablar för tänspolar och spridare bara att plugga i, men sen har ja massa fler 2 poliga kontakter gissar väl att det är alternativ va man vill sätta till dom,


en kabel med givare är märkt i-temp å det ska väl vara för luft mätare i insug, och e-temp är motor vatten temp.


ja ska mäta upp kabelhärvan och se vad för kontakt som går till vilken pin på kontaktstycket till boxen.



kommer säkert fråga mer under tiden, hoppas nån vill hjälpa mig förstå bättre för ett mer lyckat resultat.



mvh perra :hihi:
ToTTeN
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:20 pm

Re: frågor om vipec v44

Inlägg av ToTTeN »

har läst lite i manualen, och det finns massa aux utgångar, har ja förstått det rätt så styr man allt från elfläkt, till laddtrycksstyrning mm ?

Stämmer. Fast till elfläkten lär du ha relä! Jag kör laddtrycks styrning och shiftlight :)


ja har kabelpiska som är färdig med det mesta, tex är kablar för tänspolar och spridare bara att plugga i, men sen har ja massa fler 2 poliga kontakter gissar väl att det är alternativ va man vill sätta till dom,

Vad är detta för härva? Låter inte som att det är orginal härvan till vipecét?


en kabel med givare är märkt i-temp å det ska väl vara för luft mätare i insug, och e-temp är motor vatten temp.




ja ska mäta upp kabelhärvan och se vad för kontakt som går till vilken pin på kontaktstycket till boxen.

Vad är det för härva`låter inte som orginal härvan?
PerraH
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: ons feb 17, 2010 7:56 pm
Ort: orsa

Re: frågor om vipec v44

Inlägg av PerraH »

Är nog ingen orginalpiska det har suttit på en 16v innan :doh: kanske skulle sagt det men sprutet kan alltså läsa av motor temp och dra relä till elfläkten tex ?
ToTTeN
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:20 pm

Re: frågor om vipec v44

Inlägg av ToTTeN »

Då kan nog ingen hjälpa dig att veta vilken tråd som är till vilken. Bara och följa upp dem.

Stämmer. + göra allt annat man behöver kunna av en motor. (som de flesta spruten)

På mitt vipec så kör jag.
3 mappar
launch
elfläkt
shiftinglight

mapsensor
Insugstemp
bredbandlamda
Vattentemp
Hastighets signal (för att bryta launchen) (inte inkopplad än)

Och har många utgångar kvar.
PerraH
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: ons feb 17, 2010 7:56 pm
Ort: orsa

Re: frågor om vipec v44

Inlägg av PerraH »

tack för att du försöker svara ska som sagt kolla mer och komma med mer specifika frågor :)
PerraH
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: ons feb 17, 2010 7:56 pm
Ort: orsa

Re: frågor om vipec v44

Inlägg av PerraH »

har börjat ikväll att få igång bilen nu då sprutet är kopplat, tänkte ta lite info först


b230fk 16v
60-2 svänghjul med original vr-givare
cam trigger- med hall givare
1680 cc spridare
vipec-v44
4 bars inbygg mapsensor



jag och min kompis som är den "kunniga" har kommit så långt att vi har fått båda triggergivarna att ge signal. och vi har bränsle fram till spridarna men problemet är att inte spridarna öppnar när man försöker starta. vi har prova ändra ms tiderna i sprutet lite grann men inget reaktion. vi har även testa köra med spridarna i pet-flaskor för att se om det kommer något bränsle. har även mätt fram till kontakterna att vi har 12 volt och det fungerar, sjunker ner till 9volt vid start. så nu har vi fastnat och undrar om det är nån inställning vi har missat eller något man kan kolla upp?

mvh perra
Användarvisningsbild
bsh
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: mån dec 15, 2008 9:25 pm
Kontakt:

Re: frågor om vipec v44

Inlägg av bsh »

If you have +12v, take an injector test in software to see/hear that the injectors are opening/pulsing. You must disconnect fuel pump so the engine dont get flooded with fuel.
Check when you are online with VTS software while cranking and see if you have a steady 200 rpm. Press R to enter Run Time values and look under Triggers to see if both Trig 1 (crank) and Trig 2 (cam) are green and OK.
Under fuel setup, check that fuel is set to Sequential, not OFF.
PerraH
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: ons feb 17, 2010 7:56 pm
Ort: orsa

Re: frågor om vipec v44

Inlägg av PerraH »

alla problemen löste sig då vi fick fart på mapsensorn och ändrade en inställning.
Johan3rik
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: mån sep 05, 2016 9:12 am

Re: frågor om vipec v44

Inlägg av Johan3rik »

Vad gjorde du för att få igång spridarna? Har samma problem med mitt tyvärr:/
Skriv svar