B21ET-sprut

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

mighty_fc skrev:ja all chippning e ju inte mappning då du köper ett färdig mappat chip o stoppar i vilket inte riktigt e samma sak som riktig mappning men om han gör det individuellt till varje bil så ere ju godkänt.. själv skulle ja aldrig åka med ett förmappat chip de e kasst, hellre skaffa en piggyback då så man kan mappa själv :)
Det råder delad mening om dom där piggy back systemen, vissa menar att det blir ingen precision i det eftersom det bara ändrar originalsignalerna, och man kan därför aldrig finjustera det som man vill.
Alltså är det nog inget bra om man ska upp på dom höga effekterna eller är noga och vill få allting att lira perfekt
Användarvisningsbild
mighty_fc
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jan 06, 2004 1:06 pm
Ort: köping

Inlägg av mighty_fc »

dannej skrev:
mighty_fc skrev:ja all chippning e ju inte mappning då du köper ett färdig mappat chip o stoppar i vilket inte riktigt e samma sak som riktig mappning men om han gör det individuellt till varje bil så ere ju godkänt.. själv skulle ja aldrig åka med ett förmappat chip de e kasst, hellre skaffa en piggyback då så man kan mappa själv :)
Det råder delad mening om dom där piggy back systemen, vissa menar att det blir ingen precision i det eftersom det bara ändrar originalsignalerna, och man kan därför aldrig finjustera det som man vill.
Alltså är det nog inget bra om man ska upp på dom höga effekterna eller är noga och vill få allting att lira perfekt

nej de e nog som du säger o folk påstår de blir väl aldrig riktigt stabilt att bara "lura boxen" men det är ett bättre budget val om man redan har elektroniskt sprut än att köpa ett chip som e mappat på en annan kärra :D o vid gud vet vad för förhållanden, fördelen med piggyback e ju att du kan få mappen så den passar just din bil mycket bättre.. de e faktiskt jävligt kinkigt med yttertempratur/lufttryck/luftfuktighet så en mapp som e bra för sommaråka kan vara katastrofal på vintern.. därför e ja lite emot förmappade chip.. har sett alltför många i min närhet som köper förmappat o sen tror att deras bil e magiskt trimmad o att dom kan ställa på trycket hur mycket som helst sen med motorras som följd.. o säljarna brukar väldigt sällan upplysa om hur det verkligen fungerar utan bara lockas av att sälja ännu ett chip till en gasglad yngling. inga namn nämda här men en calibra turbo helt standard i alla hänseenden utrustades med chip från välkänd firma.. där tokstållarna DESSUTOM skruvade upp trycket till 1.8 bar!!!! calibran kom o plockade upp mig en kväll o ja bara satt o stirrade på TT mätaren o sa till killen att "du det där e INTE bra det kommer sluta riktigt illa" svar: "men de e ju fixat på firma klart dom vet hur mycket man kan ladda" la där ner diskutionen.. sen började problemen, bilen "ryckte" häftigt vid accleration förklarade då att det var spikningar o va de berodde på, svar:"kan det vara farligt?" , ja de e katastrof sa jag. dan efter ringer han o får inte igång bilen, ja säger åt han att den förmodligen spikat hål i nån kolv o du har piss i komp, fast iofs borde den kanske hacka till lite. killen går ut o skruvar ur tändstiften..... bara SKIT kvar absolut ingenting kvar allt måste brännts/ramlat ner i loppet, dom hade inte ens bytt tändstift. o de e klart som fan killen va glad när han hämtade bilen den gick ju som en raket (hans egna ord), då skiter han i att det står 1.8 bar på mätaren för den går ju bra. dessutom kostade detta jobb 8000 kr, bara en liten varning till alla gasglada pojkar som tänker chippa, bara för att de e dyrt o firman känd betyder det inte att dom kan ett skit
det MÅSTE rasa så man vet gränsen!! *s*
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

Satan 1.8 bar de va inte illa =) Ibörjan så måste den ha gått rätt hårt skulle ja tro tills den börja jävlas.
Skriv svar