B21ET-sprut
Moderator: backeliten
B21ET-sprut
Hej
Är det någon som vet hur mycket effekt man kan få ut med ett k-jetronic b21ET-sprut monterat på en b20 med turbo, skulle runt 300 hK vara möjligt?
Är det någon som vet hur mycket effekt man kan få ut med ett k-jetronic b21ET-sprut monterat på en b20 med turbo, skulle runt 300 hK vara möjligt?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
K.jet
Det räcker upp till ca190hp. jag tycker hellre du ska satsa på 2xdelorto 40-45 eller 2x weber 45or.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
jag har sett bomspapper på en B21ET motor med högre bränsletryck & portad orginaltopp som gav 245 häst
med gnistat soppahuvud kan man få ut 280 häst på en orginal b23et motor dessutom..
så med modifieringar säg svanhalstopp ev portad, vatteninsprutning, extra kallstartspridare påslag vid turboladd & högre bränsletryck gnistat soppahuvud osv går det säkert komma över 300 men det är ju ganska stor risk att motorn kan spika när man inte har så stor koll på grejjorna
med gnistat soppahuvud kan man få ut 280 häst på en orginal b23et motor dessutom..
så med modifieringar säg svanhalstopp ev portad, vatteninsprutning, extra kallstartspridare påslag vid turboladd & högre bränsletryck gnistat soppahuvud osv går det säkert komma över 300 men det är ju ganska stor risk att motorn kan spika när man inte har så stor koll på grejjorna
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
En org volvo et k-jet räker till 190hp. en modifierad kan ge 100 hp mer.men arbetsinsatsen, pengarna, och slutresultatet är inget man blir lycklig över. kör med förgasare eller om det inte är tillräckligt fränt köp ett haltec F3-F9 det blir inget dyrare än ett race modifigerat K-jet.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- MathiasLBR
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 7:46 pm
- Ort: Skepplanda
Jag håller med Jens. K-jetronic suger oavsett vad det ska användas till. det går aldrig att ställa in, det blir aldrig någon riktig effekt, och det drar alltid bara en massa extra soppa.
ska du köra sprut så hämta ett från 740T Motronic, det blir lite jobb att få dit alla grejer, men det fungerar bra, och det går att mappa både tändningen och bränslet fullt ut.
ska du köra sprut så hämta ett från 740T Motronic, det blir lite jobb att få dit alla grejer, men det fungerar bra, och det går att mappa både tändningen och bränslet fullt ut.
Det som blir knepigt är spridarna och Hal-govaren.mighty_fc skrev:tack pöjkar de va de ja ville veta
Dannej: kan inte du utveckla det där lite mer, alltså om 740t motronic sprutet? det har väl vanliga spridare ? då lär man väl byta topp o insug me
Men har du en ny B20 med 8 bultat svänghjul så kan du ju använda 740T svänghjulet och då blir problemet mes givaren mindre, då gäller det bara att fästa den i blocket på något smidigt sätt, nackdelen är att du får ett mycket tyngre svänghjul.
Ett annat alternativ är ju att mäta upp och sätta givaren på remskivan fram på motorn, det är fullt möjligt med Motronic sprutet och inte så svårt heller.
Sen är det ju spridarna, men det går ju alltid att lösa, klippa och klistra lite med 2 insugsrör så löser det sig om du bara känner någon som kan svetsa alu.
Ska du inte köra fuggeturbo så är ett Motronic ett självklart val.
dannej skrev:Det som blir knepigt är spridarna och Hal-govaren.mighty_fc skrev:tack pöjkar de va de ja ville veta
Dannej: kan inte du utveckla det där lite mer, alltså om 740t motronic sprutet? det har väl vanliga spridare ? då lär man väl byta topp o insug me
Men har du en ny B20 med 8 bultat svänghjul så kan du ju använda 740T svänghjulet och då blir problemet mes givaren mindre, då gäller det bara att fästa den i blocket på något smidigt sätt, nackdelen är att du får ett mycket tyngre svänghjul.
Ett annat alternativ är ju att mäta upp och sätta givaren på remskivan fram på motorn, det är fullt möjligt med Motronic sprutet och inte så svårt heller.
Sen är det ju spridarna, men det går ju alltid att lösa, klippa och klistra lite med 2 insugsrör så löser det sig om du bara känner någon som kan svetsa alu.
Ska du inte köra fuggeturbo så är ett Motronic ett självklart val.
tänkte köra b21et men tydligen är k-jet inte direkt bra *s* , men givaren torde ju inte vålla några större problem.. alternativt kanske nån eftermarknads givare passa.. ja vete fan va som e bäst att köra me.. lutar lite åt att börja med att gnista k-jet systemet, för att köpa ett motronic komplett kostar väl iaf 2 lappar o sen måste man chippa det o de kostar jude med då e man ju nästan uppe i vad ett beggat eftermarknads sprut kostar.. ja ja vet inte blir alldeles snurrig av alla alternativ *s*
det MÅSTE rasa så man vet gränsen!! *s*
jag har en polare som mappar Motronic fullt ut, han tar nog max 1000:- om det ska bli riktigt bra.mighty_fc skrev:dannej skrev: Det som blir knepigt är spridarna och Hal-govaren.
Men har du en ny B20 med 8 bultat svänghjul så kan du ju använda 740T svänghjulet och då blir problemet mes givaren mindre, då gäller det bara att fästa den i blocket på något smidigt sätt, nackdelen är att du får ett mycket tyngre svänghjul.
Ett annat alternativ är ju att mäta upp och sätta givaren på remskivan fram på motorn, det är fullt möjligt med Motronic sprutet och inte så svårt heller.
Sen är det ju spridarna, men det går ju alltid att lösa, klippa och klistra lite med 2 insugsrör så löser det sig om du bara känner någon som kan svetsa alu.
Ska du inte köra fuggeturbo så är ett Motronic ett självklart val.
tänkte köra b21et men tydligen är k-jet inte direkt bra *s* , men givaren torde ju inte vålla några större problem.. alternativt kanske nån eftermarknads givare passa.. ja vete fan va som e bäst att köra me.. lutar lite åt att börja med att gnista k-jet systemet, för att köpa ett motronic komplett kostar väl iaf 2 lappar o sen måste man chippa det o de kostar jude med då e man ju nästan uppe i vad ett beggat eftermarknads sprut kostar.. ja ja vet inte blir alldeles snurrig av alla alternativ *s*
ja all chippning e ju inte mappning då du köper ett färdig mappat chip o stoppar i vilket inte riktigt e samma sak som riktig mappning men om han gör det individuellt till varje bil så ere ju godkänt.. själv skulle ja aldrig åka med ett förmappat chip de e kasst, hellre skaffa en piggyback då så man kan mappa själv
det MÅSTE rasa så man vet gränsen!! *s*