B21ET-sprut

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Lasseg
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: fre okt 03, 2003 6:48 pm

B21ET-sprut

Inlägg av Lasseg »

Hej
Är det någon som vet hur mycket effekt man kan få ut med ett k-jetronic b21ET-sprut monterat på en b20 med turbo, skulle runt 300 hK vara möjligt?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

K.jet

Inlägg av Jens Gustavsson »

Det räcker upp till ca190hp. jag tycker hellre du ska satsa på 2xdelorto 40-45 eller 2x weber 45or.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag har sett bomspapper på en B21ET motor med högre bränsletryck & portad orginaltopp som gav 245 häst
med gnistat soppahuvud kan man få ut 280 häst på en orginal b23et motor dessutom..
så med modifieringar säg svanhalstopp ev portad, vatteninsprutning, extra kallstartspridare påslag vid turboladd & högre bränsletryck gnistat soppahuvud osv går det säkert komma över 300 men det är ju ganska stor risk att motorn kan spika när man inte har så stor koll på grejjorna
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

En org volvo et k-jet räker till 190hp. en modifierad kan ge 100 hp mer.men arbetsinsatsen, pengarna, och slutresultatet är inget man blir lycklig över. kör med förgasare eller om det inte är tillräckligt fränt köp ett haltec F3-F9 det blir inget dyrare än ett race modifigerat K-jet.
Användarvisningsbild
mighty_fc
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jan 06, 2004 1:06 pm
Ort: köping

Inlägg av mighty_fc »

kan nån vänlig själ förklara mer hur k-jet funkar ?

edit: vet numer att det är mekaniskt.. men hittar ingen bra infosida om hur själva spridarna jobbar
Användarvisningsbild
MathiasLBR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre jan 02, 2004 7:46 pm
Ort: Skepplanda

Inlägg av MathiasLBR »

Hej!

Spridarna går konstant och flödet varieras med bränsletrycket.
/Mathias
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Systemtrycket är konstant (5,2-5,8kp/cm2 på B21ET). Bränslemängden (flödet) påverkas av hur högt bränslekolven lyfter.
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Jag håller med Jens. K-jetronic suger oavsett vad det ska användas till. det går aldrig att ställa in, det blir aldrig någon riktig effekt, och det drar alltid bara en massa extra soppa.


ska du köra sprut så hämta ett från 740T Motronic, det blir lite jobb att få dit alla grejer, men det fungerar bra, och det går att mappa både tändningen och bränslet fullt ut.
Användarvisningsbild
mighty_fc
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jan 06, 2004 1:06 pm
Ort: köping

Inlägg av mighty_fc »

tack pöjkar :D de va de ja ville veta


Dannej: kan inte du utveckla det där lite mer, alltså om 740t motronic sprutet? det har väl vanliga spridare ? då lär man väl byta topp o insug me
det MÅSTE rasa så man vet gränsen!! *s*
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

mighty_fc skrev:tack pöjkar :D de va de ja ville veta


Dannej: kan inte du utveckla det där lite mer, alltså om 740t motronic sprutet? det har väl vanliga spridare ? då lär man väl byta topp o insug me
Det som blir knepigt är spridarna och Hal-govaren.

Men har du en ny B20 med 8 bultat svänghjul så kan du ju använda 740T svänghjulet och då blir problemet mes givaren mindre, då gäller det bara att fästa den i blocket på något smidigt sätt, nackdelen är att du får ett mycket tyngre svänghjul.
Ett annat alternativ är ju att mäta upp och sätta givaren på remskivan fram på motorn, det är fullt möjligt med Motronic sprutet och inte så svårt heller.

Sen är det ju spridarna, men det går ju alltid att lösa, klippa och klistra lite med 2 insugsrör så löser det sig om du bara känner någon som kan svetsa alu.

Ska du inte köra fuggeturbo så är ett Motronic ett självklart val.
Användarvisningsbild
mighty_fc
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jan 06, 2004 1:06 pm
Ort: köping

Inlägg av mighty_fc »

dannej skrev:
mighty_fc skrev:tack pöjkar :D de va de ja ville veta


Dannej: kan inte du utveckla det där lite mer, alltså om 740t motronic sprutet? det har väl vanliga spridare ? då lär man väl byta topp o insug me
Det som blir knepigt är spridarna och Hal-govaren.

Men har du en ny B20 med 8 bultat svänghjul så kan du ju använda 740T svänghjulet och då blir problemet mes givaren mindre, då gäller det bara att fästa den i blocket på något smidigt sätt, nackdelen är att du får ett mycket tyngre svänghjul.
Ett annat alternativ är ju att mäta upp och sätta givaren på remskivan fram på motorn, det är fullt möjligt med Motronic sprutet och inte så svårt heller.

Sen är det ju spridarna, men det går ju alltid att lösa, klippa och klistra lite med 2 insugsrör så löser det sig om du bara känner någon som kan svetsa alu.

Ska du inte köra fuggeturbo så är ett Motronic ett självklart val.

tänkte köra b21et men tydligen är k-jet inte direkt bra *s* , men givaren torde ju inte vålla några större problem.. alternativt kanske nån eftermarknads givare passa.. ja vete fan va som e bäst att köra me.. lutar lite åt att börja med att gnista k-jet systemet, för att köpa ett motronic komplett kostar väl iaf 2 lappar o sen måste man chippa det o de kostar jude med då e man ju nästan uppe i vad ett beggat eftermarknads sprut kostar.. ja ja vet inte blir alldeles snurrig av alla alternativ *s*
det MÅSTE rasa så man vet gränsen!! *s*
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

mighty_fc skrev:
dannej skrev: Det som blir knepigt är spridarna och Hal-govaren.

Men har du en ny B20 med 8 bultat svänghjul så kan du ju använda 740T svänghjulet och då blir problemet mes givaren mindre, då gäller det bara att fästa den i blocket på något smidigt sätt, nackdelen är att du får ett mycket tyngre svänghjul.
Ett annat alternativ är ju att mäta upp och sätta givaren på remskivan fram på motorn, det är fullt möjligt med Motronic sprutet och inte så svårt heller.

Sen är det ju spridarna, men det går ju alltid att lösa, klippa och klistra lite med 2 insugsrör så löser det sig om du bara känner någon som kan svetsa alu.

Ska du inte köra fuggeturbo så är ett Motronic ett självklart val.

tänkte köra b21et men tydligen är k-jet inte direkt bra *s* , men givaren torde ju inte vålla några större problem.. alternativt kanske nån eftermarknads givare passa.. ja vete fan va som e bäst att köra me.. lutar lite åt att börja med att gnista k-jet systemet, för att köpa ett motronic komplett kostar väl iaf 2 lappar o sen måste man chippa det o de kostar jude med då e man ju nästan uppe i vad ett beggat eftermarknads sprut kostar.. ja ja vet inte blir alldeles snurrig av alla alternativ *s*
jag har en polare som mappar Motronic fullt ut, han tar nog max 1000:- om det ska bli riktigt bra.
Användarvisningsbild
mighty_fc
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jan 06, 2004 1:06 pm
Ort: köping

Inlägg av mighty_fc »

åfan men nåt slags chip lär han väl använda för motronic e väl inte mapp bart orginal?? eller?
det MÅSTE rasa så man vet gränsen!! *s*
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

mighty_fc skrev:åfan men nåt slags chip lär han väl använda för motronic e väl inte mapp bart orginal?? eller?
chipning är mappning.

när man mappar motronic så programerar man ett chip som man vill ha det sen stoppar man i det i boxen.
Användarvisningsbild
mighty_fc
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jan 06, 2004 1:06 pm
Ort: köping

Inlägg av mighty_fc »

ja all chippning e ju inte mappning då du köper ett färdig mappat chip o stoppar i vilket inte riktigt e samma sak som riktig mappning men om han gör det individuellt till varje bil så ere ju godkänt.. själv skulle ja aldrig åka med ett förmappat chip de e kasst, hellre skaffa en piggyback då så man kan mappa själv :)
det MÅSTE rasa så man vet gränsen!! *s*
Skriv svar