Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 21, 2018 7:22 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis mar 12, 2013 6:58 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Inlägg: 1045
Ort: Halmstad
Har lite problem med att den går väldigt snålt mellan 3000-3400rpm och 0,4bar i ladd. Har provat att ställa upp ve mappan utan att det ändras något.
Efter 3500rpm går den bra på lamdavädet för att på högre varv börjar snåla igen.
Drog in bränsletrycks mätare in i bilen idag och trycket är som det ska, ökas linjärt med laddtrycket.
Man känner att den tappar då vid 3000 för att senare gå bra igen.

*TOPP
16V topp
rostfria ventiler 36in/original storlek ut.
Rejält portad
Dubbla ventilfjädrar
Mekaniska Kammar 11,7 i lyft, 280gr duration vid 0,20

*BOTTENDEL
B230fk block
Smidda wiseco kolvar 8,5:1 i komp
H profil stakar
Högflödes oljepump ifrån b20

*SOPPA/TÄNDNING
Vems v3.6 styrsystem
4 bars mapsensor
275L/h henko bränslepump som matarpump
Bosch 044 pump
2,5liter catchtank
Bosch 1700cc spridare
Bosch motorsport tändspole wastedspark
Aeromotive BTR


Logg fil: http://vems.hu/vemstune/bugreports/repo ... key=EJMZkv

_________________
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 13, 2013 12:02 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9790
Ort: Sävar
Det går inte att köra så fett att lambda-avläsningen bottnar, det misständer till slut vilket innebär att den visar magert pga det fria syret som inte varit med i förbränningen. Du kör 0.72 lambda under 3000 varv, att det då visar magert på 3000 varv är inte så konstigt.

Testa t.ex att lägga in hög växel (5an) och 1000 rpm. Full gas därifrån upp till den punkt börjar få ett par hekto laddtryck. Det hjälper att du har ett långsamt förlopp att få till först så du ser tendenserna i mappen (vilken VE motorn har), du kan till och med använda bromsen (sparsamt) vid den här belastningen till att hålla den fast på ett varv. Att börja dra fullgas på 3an kräver att man förstår konsekvensen.

Kan du inte justera till den på hög växel och låga varv (upp till 3-4 tusen) har du andra problem, men ditt första problem är garanterat att du inte idag ser att du kör 5-15% för fett på låga varv och full gas - högre belastning säger jag inget om eftersom den börjar misstända när den ska börja bära iväg.
T.ex är det inte vanligt att VE ökar 10% om trycket går upp ett hekto - så se till att mappen är jämn. Du behöver till en början inte använda värden tätare än 20 kPa steg på tryck-axeln (prova "remap"-funktionen i tabellen). Det interpolerar bra och på de flesta motorer behövs inte mer. Mappen kommer att bli väldigt odramatisk och platt med en 16V vilket minskar behovet av datapunkter ytterligare, om du inte börjar ha relativt vassa kamaxlar vilket kan göra att du behöver mer finkornighet just under atmosfärtryck.

När du fått motorn varm, testa köra autotune ("live ve analyzer") eller köra "ve tune by statistics" på din logg du just la upp så förstår du kanske mer.

Eller så kan jag ha missuppfattat hela problemet, men jag tycker loggen var rätt tydlig.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 13, 2013 6:26 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Inlägg: 1045
Ort: Halmstad
Den loggen som vi la upp så fetade vi på rätt bra innan 3000 och då blev dippen vid 3000 bättre.
Först gick den på ca 0,85 i lamda innan men då gick den ännu sämre vid 3000.
Händer inte så mkt om man ändrar ve tabellen vid 3000. Om man sänker ve där så går den ännu sämre, så den lär få för lite soppa.

_________________
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 13, 2013 10:35 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20586
Ort: Tomterna/sävar
det får mig att tänka på mitt problem jag hade på min B20 vega med F3 för 3 år sen den fick resonans i bränsleledningarna på det varvtalet.
har du väldigt stumma bränsleledningar? vart har du regulatorn?

bara en ide jag fick, kan va ren mappnings grej med? eller nått med motorn? hur mycket mappnings erfarenhet har du? nybörjare eller har du mappat många bilar?

hur öppnar man den där bug rapporten/loggen? i vems programet?

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 13, 2013 3:01 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9790
Ort: Sävar
Såg i projekttråden att det är stålomspunnen teflon-slang, och det är väl i övrigt nån typ av stålrör bak till tanken?
Det är klart det blir styvt, men det är å andra sidan sekventiellt öppnade spridare och inte samtidigt i batch som med F3 för Jens. Men det känns ändå som att många har byggt så här utan liknande problem.. ?

Du skulle installerat senaste VemsTune från 2013-02-xx om du inte redan gjort det, och sen uppdaterat firmware till 1.2.10/11 så du får tillgång till snabbare lambda-avläsning och nya laddtrycksstyrningen.

Jens, den där bug-rapporten har en zip-fil och i den ligger config och vemslog.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 13, 2013 6:29 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Inlägg: 1045
Ort: Halmstad
Jag har alu rör under bilen med stålomspunna teflonslangar så det är ju rätt styvt.
Bränsle regulatorn sitter monterad på fuelrailen.
Men om det blir resonans borde det inte synas på bränsletrycket då?
Kom ju 15cm snö inatt :( så det blir svårt att provköra nu på ett tag.

Jag har mappat en heldel.
Mappade gamla motorn till 404whp
två andra bilar med över 400hp
och hjälp några andra med så jag har hållt på en del, men har aldrig stött på det här problemet innan.
Motorn är helt nybyggd med allt nytt i lika så det mesta runtomkring så som spridare, regulator.

Kammarna är relativt vassa med, kan det ha inverkan på detta?

280gr @0,20 (ventilspel)
256gr @ 1mm lyft
11,7mm lyft
112gr nock

_________________
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 13, 2013 7:44 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2394
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Ser onekligen knepigt ut i Loggen.

Känns det som att motorn misständer eller blir den bara svagare ?

Hur går den utan belastning på 3200, kan du hålla den där utan problem, och den går rent ?

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 13, 2013 7:59 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Inlägg: 1045
Ort: Halmstad
Det känns som att den blir svagare som att den inte får nån soppa.
Har inte kört där utan belastning men det går bra att torrgasa förbi det varvet utan problem

_________________
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 13, 2013 8:59 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Inlägg: 686
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Märkligt. Har du kvar de gamla spridarna från 8V turbon skulle du kanske vara värt att testa dessa för att utesluta.
1700cc spridarna har visat sig vara lite bråkiga i vissa fall.

_________________
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 13, 2013 9:54 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20586
Ort: Tomterna/sävar
vad har du för bränsle trycks mätare och vart sitter den? om mätaren är dämpad med glyserol eller om det är en riktig strypning så kanske det inte syns på den?

smart grej där mattias att kunna lägga upp den så, hur gör man det via vems hemsidan eller?

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 14, 2013 6:20 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Inlägg: 1045
Ort: Halmstad
Den är glyserol fylld. Sitter direkt på regulatorn.

_________________
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 14, 2013 9:33 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20586
Ort: Tomterna/sävar
sätt dit en vanlig (utan glyserol och strypningar) typ jula-biltema mm 0-6bar och se om den vibrera på de kritiska varvtalet. obs vet ej om den håller i långa loppet sen så sätt tillbaka den gammla efter testet.

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 14, 2013 5:58 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Inlägg: 1045
Ort: Halmstad
Ok. ska prova det sen, har en stor mätare hemma som inte har strypning.
Problemet är att det är en heldel snö här nu, men får prova att bara hålla jämngas vid det varvtalet i garaget och se ifall det blir samma problem då.

_________________
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 14, 2013 9:23 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2394
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Om du ska prova att tomgasa, och beteendet infinner sig även på låga laster.
Bara för att prova, ändra Injection End angle, vad jag ser kör du utan Sec. trigger. och har inställningen på 720°, så det kan ju bli på "olika motor varv" beroende på hur den startar.

jag fick mycket märklig gång på min om jag vart inom "fel vinkel".
Ditt nya insug kan ju ha förändrat vilken punkt som passar bäst.

Väldigt långsökt, men det är ju lätt att testa, dessutom verkar ju snön ligga kvar någon vecka till här nere :thumbdown:

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 17, 2013 5:15 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Inlägg: 1045
Ort: Halmstad
Har inte hunnit att kolla så mkt på bilen, men provtryckte hela systemet idag och det läckte en del mellan insuget och toppen på ettans cylinder om nu det kan ha nån inverkan. Det började läcka så fort jag började släppa på lite luft så det han ej komma upp nått tryck. Provade att trycka upp till 0,8bar och då blåste det en del.
Hade endast packningssilikone mellan och den hade inte ens härdat, volvo original silikone, tuben var rätt gammal så kanske därför.
Blir att inhandla en ny packning imorgon och testa sen igen.

Bild

_________________
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010