Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 3:28 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: sön apr 28, 2013 2:50 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Inlägg: 1045
Ort: Halmstad
Har varit lite dåligt med tid har nu med bilen men nu har jag försökt att hitta felet.
Har fått på besiktnings grejerna nu och tänkte mappa den igår men vi fick ingen ordning på lamdan.
Man kunde öka i ve tabellen väldigt mkt utan att det hände så mkt.
Ena gången gick den snålt sen gick den fett utan att ha ändrat något.
Så jag lånade kompisens siemens deka 875cc spridare för att se ifall problemet var samma och då fungerade det klockrent.
Behövde inte feta på något längre vid just 3000varv, ställde ner det till normala värden.
Så det verkar vara något knas med mina bosch 1700cc spridare. Bara konstigt att det ska krångla med helt nya spridare.

_________________
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 28, 2013 7:02 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9788
Ort: Sävar
De där spridarna har ju visat sig inte tåla MTBE-tillsatser, och inte heller varmt bränsle (50+ grader). Det första problemet är mer permanent och verkar gå att leva med (som tröst kan man kolla så de tappat lika mycket...) då de tappar flöde till en viss gräns. Men temperaturen är riktigt farlig då den leanar ut när temperaturen ökar.
Missade helt att du använde dessa när du skrev i första inlägget, jag har tyvärr fått dömma ut dessa ett antal gånger.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 29, 2013 6:29 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1167
Ort: BjörnL Uddevalla
Konstigt att dom funkar så dåligt ibland. Har kört med sådana i 3år utan minsta problem. Har inte märkt att dom tappat eller ändrat något alls. Har dessutom missat att man inte kunde torrförvara dom. Men det verkar inte som dom tagit skada då heller.. Har suttit i bilen över vintern med e85 också.

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 29, 2013 6:51 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9788
Ort: Sävar
Frågan är ju om det är samma spridare, Bosch EV14, samma serienummer, samma batch, samma material inuti.. konstaterat är att vissa verkar ha allvarliga problem.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 29, 2013 7:04 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Inlägg: 686
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Kul att se aktivitet med denna bil :thumbright:
Nej tyvärr är de 1700 spridarna inget vidare, har sett flödesuppgifter på spridare som
gått ett par hundra mil på E85 där det skiljde 100cc mellan lägsta/högsta. Det är många % :shock:
Du klarar dig inte på de "nya" 1200 hög ohm EV14? De är fina och stabila.
Annars ska de större 2200cc spridarna enligt utsago vara bra (ingen egen erfarenhet dock).

http://www.bjprace.com/webshop/index.php?route=product/category&path=59

_________________
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 29, 2013 7:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Inlägg: 1045
Ort: Halmstad
Har köpt nya spridare blev Bosch 1200cc. Borde ha dom imorgon. Fick lite bättre pris på dom med 815kr st

_________________
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 05, 2013 2:16 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Inlägg: 1045
Ort: Halmstad
Har nu mappat en del på gata med dom nya 1200cc spridarna. Vilken skillnad det är emot dom gamla 1700cc.
Nu har jag stabil tomgång på 1000rpm 1,0lamda, ca 90kpa så har knappt något vakum. Innan så kunde tomgången vara bra.
men sen när man kört en stund så var den uppe på 1200 för att lite senare inte ha nån tomgång alls, var något väldigt kepigt med dom andra spridarna.
Har en 13t turbo på nu. Den är bottnad på 0,7bar laddet sjunker efter 5500.

Skönt att allt verkar fungera som det ska nu

_________________
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 27, 2018 6:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Inlägg: 332
Ort: Alingsås
Hmm intressant det skulle va att veta vilka "Nya Bosch 1200cc"-spridare ni pratar om. Någon som har nummer eller länk till dessa? För det där med värmekänslighet har jag också stött på i en bil som gick med 60+ graders bränsletemp. Blev som folk förklarar helt kokko efter 50 grader. Dock lät det mera som att pumparna (2st 044) fick det jobbigt då vi började få små hugg på bränsletrycksnålen. Precis som att det kokade i pumpelementet vid 60+ grader. Så misstänkte med detta fenomen ej spridarna utan mera att det började småkoka.. Men det där med spridarna lät intressant. Har dock själv bra erfarenheter av EV14 1700cc då jag åkt och kört dessa på håret(100%) med full loggning i flera år. Stabilt som tusan i min kärra. Dock med mycket lägre bränsletemperaturer. Så får det ändå till temperaturrellaterat då nålen hugger och bränsletrycket backar/rasar på last då pumparna verkar få extremt svårt att leverera soppan i denna värmesituation. Och fenomenet eskalerar desto mera värmen stiger givetvis. Kan tillägga att hela systemet är uppmätt till 520l/h@3bar så vi borde ha marginal om vi bottar dessa 4st 1700cc innan 5bar bränsletryck (2bar laddtryck).
Hur som en mycket intressant tråd detta då det också verkar vara den enda där vi diskuterat maxtemperaturer på E85 och fenomen därtill. Och som ni nog förstått. Min teori är inte spridarna i detta fall. Nålen skall inte backa av! Kolla de i era bilar med tycker jag, innan man snöar in för mycket på just spridare.
Även öppen för fler teorier. :wink:
Mvh Daniel F

_________________
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010