Dålig signal vevaxelgivare Nira i7
Moderator: backeliten
Dålig signal vevaxelgivare Nira i7
Tjenare!
Det här blir mitt första inlägg på detta forum, hoppas på att ni kan hjälpa mig det känns som jag har kört fast...
Jag har en 850 T5-motor med ett Nira i7-styrsystem och har under de senaste dagarna försökt starta motorn för första gången.
Problemet är att varvtalet i nira-displayen varierar, vid startförsök med startmotorn visar varvmätaren 0, sedan ungefär 140-170, för att återigen visa 0 igen.
Det blir alltså 0-140-0-170-0......... (med ungefär en sekunds intervall). Jag får ingen konstant signal från vevaxelgivaren, som måste vara problemet?
Vevaxelgivaren är ställd på 60-2, rising edge (testat med falling edge utan resultat) samt induktiv.
Vevaxelgivaren är placerad där den ursprungligen sitter original, och det plana svänghjulet används med hål i.
Jag har hittills testat med splittny givare,
polvända kablarna (som bara är två till 850-givaren, skärmen används ej)
montera ett 10 kOhm-motstånd i serie med signalkabeln
Med tändstift ur och noll kompression förloras signalen helt, likaså med motståndet
Vad som är så irriterande är att jag får signal, men bara svagt. Vet inte vad som är problemet. Har sökt på internet bäst jag kunnat men inte hittat någon lösning.
Vore enormt tacksam för hjälp med detta.
Mvh,
Adler
Det här blir mitt första inlägg på detta forum, hoppas på att ni kan hjälpa mig det känns som jag har kört fast...
Jag har en 850 T5-motor med ett Nira i7-styrsystem och har under de senaste dagarna försökt starta motorn för första gången.
Problemet är att varvtalet i nira-displayen varierar, vid startförsök med startmotorn visar varvmätaren 0, sedan ungefär 140-170, för att återigen visa 0 igen.
Det blir alltså 0-140-0-170-0......... (med ungefär en sekunds intervall). Jag får ingen konstant signal från vevaxelgivaren, som måste vara problemet?
Vevaxelgivaren är ställd på 60-2, rising edge (testat med falling edge utan resultat) samt induktiv.
Vevaxelgivaren är placerad där den ursprungligen sitter original, och det plana svänghjulet används med hål i.
Jag har hittills testat med splittny givare,
polvända kablarna (som bara är två till 850-givaren, skärmen används ej)
montera ett 10 kOhm-motstånd i serie med signalkabeln
Med tändstift ur och noll kompression förloras signalen helt, likaså med motståndet
Vad som är så irriterande är att jag får signal, men bara svagt. Vet inte vad som är problemet. Har sökt på internet bäst jag kunnat men inte hittat någon lösning.
Vore enormt tacksam för hjälp med detta.
Mvh,
Adler
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Dålig signal vevaxelgivare Nira i7
hur stort är triggerhjulet? gjorde ett till en kompis 60-2 ca 180 diameter, hade stabil signal på startmotorvarv men den hostade bara till å tappade signalen när det snurra på. skar ut ett nytt i 36-1 så det blev rejälare tänder, då funkade det
Re: Dålig signal vevaxelgivare Nira i7
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 393
- Blev medlem: sön jan 28, 2007 1:15 pm
- Ort: Ljungby
Re: Dålig signal vevaxelgivare Nira i7
Byt givare, redan gamla nira i3+ har problem med Vitmotorernas vr givare. montera en B230 givare så kommer det o funka, allt ta en vr givare från en v70 nyare än -04
Re: Dålig signal vevaxelgivare Nira i7
Ska testa att montera en B230-givare, om det är 3 stift och skärm behöver denna användas?
Tack för hjälpen!
Mvh,
Adler
Edit: kan man använda hållaren till B230-givaren till vitmotor och få rätt avstånd mellan hjul och givare? Eller måste ny hållare göras för B230-givaren på vitmotor? B230-givaren är kortare på längden och större i diameter än 850-givaren...
Tack för hjälpen!
Mvh,
Adler
Edit: kan man använda hållaren till B230-givaren till vitmotor och få rätt avstånd mellan hjul och givare? Eller måste ny hållare göras för B230-givaren på vitmotor? B230-givaren är kortare på längden och större i diameter än 850-givaren...
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Dålig signal vevaxelgivare Nira i7
Ja när det är på svänghjulet är det ju inte det som skall vara problem iaf
Re: Dålig signal vevaxelgivare Nira i7
Kan bekräfta detta nu efter två hela dagars felsökande och brottande med en T5 och Nira i7x.
För att göra allting enkelt: I nuläget klarar Nira i7x inte av att läsa den smala plastgivaren som sitter på 850 m.fl vitmotorer. Nira kämpar för fullt med att försöka lösa problemet.
Snabbaste lösningen är att plocka en givare med hållare ifrån en nyare vitmotor. De är lite grövre, därav att man får byta hållaren med, men största skillnaden är magnetismen. Plastgivaren är knappt magnetisk alls. Metallgivarna i B230 och nyare vitmotorer är mkt mer magnetiska.
För att göra allting enkelt: I nuläget klarar Nira i7x inte av att läsa den smala plastgivaren som sitter på 850 m.fl vitmotorer. Nira kämpar för fullt med att försöka lösa problemet.
Snabbaste lösningen är att plocka en givare med hållare ifrån en nyare vitmotor. De är lite grövre, därav att man får byta hållaren med, men största skillnaden är magnetismen. Plastgivaren är knappt magnetisk alls. Metallgivarna i B230 och nyare vitmotorer är mkt mer magnetiska.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Dålig signal vevaxelgivare Nira i7
Pacman: Misstänkte att tidiga T5-givaren i plast var kass, skönt att få det bekräftat.
Har nu iaf blivit rådd att köra med B230-givare och har låtit skära ut ett fäste till denna på jobbet. Ska förhoppningsvis få fart på bilen nu i helgen.
Låter även bra att Nira nu själva är medvetna om problemet, sånt här är ju inte roligt att upptäcka i efterhand och allting är på plats.
Mvh
Adler
Har nu iaf blivit rådd att köra med B230-givare och har låtit skära ut ett fäste till denna på jobbet. Ska förhoppningsvis få fart på bilen nu i helgen.
Låter även bra att Nira nu själva är medvetna om problemet, sånt här är ju inte roligt att upptäcka i efterhand och allting är på plats.
Mvh
Adler
Re: Dålig signal vevaxelgivare Nira i7
Här du artikelnummer på givare och hållare från senare vitmotor som funkar med gamla T5an och Nira? Eller vet du från vilken bil man kan ta? Vore ju bra att skriva med det här i tråden, har haft mycket problem med detta och art. nr. som är verifierade underlättar ju enormt för näste man.Pacman skrev:Kan bekräfta detta nu efter två hela dagars felsökande och brottande med en T5 och Nira i7x.
För att göra allting enkelt: I nuläget klarar Nira i7x inte av att läsa den smala plastgivaren som sitter på 850 m.fl vitmotorer. Nira kämpar för fullt med att försöka lösa problemet.
Snabbaste lösningen är att plocka en givare med hållare ifrån en nyare vitmotor. De är lite grövre, därav att man får byta hållaren med, men största skillnaden är magnetismen. Plastgivaren är knappt magnetisk alls. Metallgivarna i B230 och nyare vitmotorer är mkt mer magnetiska.
Mvh,
Adler
Re: Dålig signal vevaxelgivare Nira i7
Nej jag grävde bara fram nåt ur en låda med givare jag plockat från skrotade motorer, men det var en Denso-givare ifrån en 2000-tals femma.
Hittade en givare ifrån en D5 som jag vet är en ´06 och den hade en svart plasthållare och kontaktstycke direkt på givaren med en kort kabel till nästa kontakt, men annars var den likadan.
Hittade en givare ifrån en D5 som jag vet är en ´06 och den hade en svart plasthållare och kontaktstycke direkt på givaren med en kort kabel till nästa kontakt, men annars var den likadan.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Dålig signal vevaxelgivare Nira i7
Jag körde också med en givare från "nya" V70, art. nr. 30713485. Hållaren är i plast som sagt.
Styrtappen sitter dock på plasthållaren, så denna får man slipa bort och borra ett hål vid istället.
Tack för all hjälp,
Mvh,
Johan.
Styrtappen sitter dock på plasthållaren, så denna får man slipa bort och borra ett hål vid istället.
Tack för all hjälp,
Mvh,
Johan.