Tändning med "lassekort" M1 V2.2. Hur koppla?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Tändning med "lassekort" M1 V2.2. Hur koppla?

Inlägg av mekluuba »

Hej,

Jag har ett Ms1 V2.2 s.k. Lassekort som jag kopplat till en B21 med turbo.
Jag skulle gärna kunna styra tändningen också (single coil) men det är oklart var jag hittar punkterna på kortet som skall modifieras?

Har kollat på single coil output här:
http://www.msextra.com/doc/general/sparkout-v22.html
Någon som vet var dessa finns på mitt kort?

Hittade en gammal tråd på megasquirt.se också:
Re: Frågor angående lassekort
Inläggav janni_tuda » tis 13 maj 2008, 10:27

enklast om du tar en fördelare med hallgivare utan vaccumklocka och vikter i... sitter på 240 87-88 nåtting.. sen har jag ett kopplings schema hur man ska koppla en b230 med lasse kort..
tomgångs styrning har inte jag behövs använda.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Tändning med "lassekort" M1 V2.2. Hur koppla?

Inlägg av mekluuba »

Uppar denna.. någon som vet? ...eller vet någon som vet? ...eller vet någon som vet någon som vet?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Tändning med "lassekort" M1 V2.2. Hur koppla?

Inlägg av knotan »

det ska inte vara nått på kortet som behövs ändras, minns jag rätt så är det bara att koppla tomgånsutgången till en lämplig bosch tändmodul
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Tändning med "lassekort" M1 V2.2. Hur koppla?

Inlägg av mekluuba »

Tack för info, får försöka gå vidare därifrån. Har en Bosch 0 227 100 139 - modul. Den som slutar på 134 är tydligen lättare att styra.

Tänkte förbereda kabel för detta i härvan och sedan kolla vad som behöver moddas efter att jag fått igång sprutet.

Om någon vet någon lyckad installation av MS v2.2 med lassekort och -139 modul så hör gärna av er. Dumt att göra samma misstag 2 ggr.

Mvh,
Victor
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Tändning med "lassekort" M1 V2.2. Hur koppla?

Inlägg av knotan »

jag har gjort ett tiotal som gått bra, dock va det senaste typ 3-4 år sedan och minns inte i huvdet hur det skulle kopplas, jag har tidigare haft ett kopplingschema för detsom jag tyvär inte har kvar, men det fins säkert ute på nätet nånstans fortfarande (frågan är bara vart :doh: )

kolla annars med en annan internetprofil vid namn dan gyldmark (tror man kan nå han bla via PPf) möjligt han har elschema kvar på dem korten , han har gjort minst lika många installationer.

mer tips än så har jag desvärre inte i daglsäget
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Tändning med "lassekort" M1 V2.2. Hur koppla?

Inlägg av mekluuba »

Stort tack för svaret knotan!

Nu blir det ett långt inlägg för att kolla att jag fattat rätt? + frågor :)

Ska jag använda sensorn i fördelaren istället för att ta varvtalssignal från tändspolen för att tändningen skall fatta var i cykeln den är?
Om jag tar den på Coil + så känns det som att det saknas information för när det skall triggas?

Bosch Modul 0 227 100 139
Bild
Kopplar 6 till min IDLE-utgång istället för tomgångsmotor.

Bosch fördelare 0 237 024 013 - Slungvikter svetsas. Använda givare? Är det hall eller VR? Jag fattar inte skillnaden?
Bild

MS Lassekort.
1. Coil + (eller hallgivare?)
2. NC
3. MAT - Manifold Air Temperature
4. Vref/ +5 volt (kan användas som + till både TPS och VR/Hall?)
5. TPS
6. NC
7. NC
8. FP
9. INJ – 2
10. INJ – 1
11. + 12 volt
12. 0 volt / Jord
13. 0 volt / Jord
14. Coil – 0 volt / SKALL JORDAS.
15. NC
16. CLT
17. O2
18. NC
19. NC
20. Idle - Kopplas till pin 6 på tändmodulen.
21. INJ – 2
22. INJ – 1
23. + 12 volt
24. 0 volt / Jord
25. 0 volt / Jord
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Tändning med "lassekort" M1 V2.2. Hur koppla?

Inlägg av knotan »

ledsen men minns inte hur jag brukade koppla.
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Tändning med "lassekort" M1 V2.2. Hur koppla?

Inlägg av mekluuba »

Sådär, några år senare så har jag fått detta att lira. Jag hatar när man hittar halva forumtrådar utan svar när någon ställt exakt den frågan som man själv har.

Såhär kopplade jag för att få det att lira:

Megasquirt 2.2 D-SUB Hane på insprut. Hona på kablage

1. Coil - vit skärm (Nu trigger fördelare)
2. NC
3. Manifold Air Temperature - Ljusblå
4. Vref/ +5 volt - ljusgrön skärm2
5. TPS - vit skärm2
6. NC
7. NC
8. FP - NC
9. INJ – 2 - Mörkgrön
10. INJ – 1 - Mörkblå
11. + 12 volt - röd
12. 0 volt / Jord - svart
13. 0 volt / Jord - svart
14. Coil – 0 volt / SKALL JORDAS - svart
15. NC
16. CLT - orange
17. O2 - gul
18. NC
19. NC
20. Idle - Tändning ljusgrön skärm1 (Till bosch 139)
21. INJ – 2 Mörkgrön
22. INJ – 1 Mörkblå
23. + 12 volt - röd
24. 0 volt / Jord - svart
25. 0 volt / Jord - svart

Alltså hijackar jag kabel 6 på bosch 139-modul och kopplar från hallgivaren i fördelaren till 1. på Megasquirtet. Byglar ett 1k ohm pull-upmotstånd mellan denna sladden och port 5 på 139-modulen. Därefter kopplar jag MS port 20 till port 6 på 139-modulen.

Bosch 139 pinnar.
1 - Fördelare minus
2 - Jord
3 - Hall (Jord)
4 - + 12V
5 - Hall (matning + 12V)
6 - Hall - Trigger tändning från MS
7 - Tack out - för instumentpanel etc.

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... l.htm#MSnS

Setup - Hall sensor
First, in TunerStudio in the Codebase and outputs function, set LED18 to "irq trigger" and send to ECU.
Här satte jag "Fidle" som utgång istället eftersom jag inte har tomgångsmotor sen körde jag bara på enl. listan nedan.
1) Set the crank at TDC
2) Rotate the distributor (opposite direction) just until middle LED turns OFF (sets the crank angle)
3) Make sure the rotor arm points towards the correct contact in the distributor cap
4) Fix the distributor
5) Turn engine backwards until middle LED turns ON (should be almost immediately) and continue turning until it turns OFF again
6) Measure angle BTDC (+/- 10 degrees is good enough) at the crank
7) Enter measured angle in "Trigger angle"
8) Enter "Fixed angle" to 10 degrees
9) Start the engine
10) Adjust "Trigger angle" until the timing light is at 10 degrees
11) Set "Fixed angle" to -10
12) Start tuning
Skriv svar