Sådär, några år senare så har jag fått detta att lira. Jag hatar när man hittar halva forumtrådar utan svar när någon ställt exakt den frågan som man själv har.
Såhär kopplade jag för att få det att lira:
Megasquirt 2.2 D-SUB Hane på insprut. Hona på kablage
1. Coil - vit skärm (Nu trigger fördelare)
2. NC
3. Manifold Air Temperature - Ljusblå
4. Vref/ +5 volt - ljusgrön skärm2
5. TPS - vit skärm2
6. NC
7. NC
8. FP - NC
9. INJ – 2 - Mörkgrön
10. INJ – 1 - Mörkblå
11. + 12 volt - röd
12. 0 volt / Jord - svart
13. 0 volt / Jord - svart
14. Coil – 0 volt / SKALL JORDAS - svart
15. NC
16. CLT - orange
17. O2 - gul
18. NC
19. NC
20. Idle - Tändning ljusgrön skärm1 (Till bosch 139)
21. INJ – 2 Mörkgrön
22. INJ – 1 Mörkblå
23. + 12 volt - röd
24. 0 volt / Jord - svart
25. 0 volt / Jord - svart
Alltså hijackar jag kabel 6 på bosch 139-modul och kopplar från hallgivaren i fördelaren till 1. på Megasquirtet. Byglar ett 1k ohm pull-upmotstånd mellan denna sladden och port 5 på 139-modulen. Därefter kopplar jag MS port 20 till port 6 på 139-modulen.
Bosch 139 pinnar.
1 - Fördelare minus
2 - Jord
3 - Hall (Jord)
4 - + 12V
5 - Hall (matning + 12V)
6 - Hall - Trigger tändning från MS
7 - Tack out - för instumentpanel etc.
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... l.htm#MSnS
Setup - Hall sensor
First, in TunerStudio in the Codebase and outputs function, set LED18 to "irq trigger" and send to ECU.
Här satte jag "Fidle" som utgång istället eftersom jag inte har tomgångsmotor sen körde jag bara på enl. listan nedan.
1) Set the crank at TDC
2) Rotate the distributor (opposite direction) just until middle LED turns OFF (sets the crank angle)
3) Make sure the rotor arm points towards the correct contact in the distributor cap
4) Fix the distributor
5) Turn engine backwards until middle LED turns ON (should be almost immediately) and continue turning until it turns OFF again
6) Measure angle BTDC (+/- 10 degrees is good enough) at the crank
7) Enter measured angle in "Trigger angle"
Enter "Fixed angle" to 10 degrees
9) Start the engine
10) Adjust "Trigger angle" until the timing light is at 10 degrees
11) Set "Fixed angle" to -10
12) Start tuning