Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Jake
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av Jake »

Ringde direkt till NIRA och det gick ganska snabbt att få ut IDt (I7x street Qp64Ad15, så har jag det uppskrivet till nästa gång) . Dock så hade det hänt något riktigt mysko i boxen för Id3 filen hade blivit lösenords skyddad och varje gång jag skulle logga in så krävdes IDt. Bytte Firmware och i med IDt igen och då funkade det. Undrar om vad som händer om den ballar ur igen, går det att backa FW?

Hur som så var jag ute och grovmappade lite på väg, det var lite annorlunda att mappa Alpha-N jmfrt med MAP. Men när jag fick ordning på skalan så gick det bättre. Känns jävligt yxigt för tomgång och låglast, kanske måste man göra det i bänk för att få det på nivån bättre än skapligt. plattan i mattan var inga konstigheter 8) .
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av super7 »

Hur många lastpunkter kan du lägga till i tps i bränsle mappen?
För att få till en bränsle kurva är det en fördel om man har många lastpunkter
på dom små spjällöppningarna eller ett rätt så progressivt gasspjäll.


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Jake
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av Jake »

"Ganska många" jag använder inte alla lastpunkter. Har lagt dem 1,2,4,8,15% procent öppning och grövre för stora spjällvinklar.. Tycker den var mer lättkörd med plenum, så fort jag petar på gasen nå går det för fort :roll:.
Tror att ett progressivt spjäll hade suttit fint för att få bättre körbarhet, har även för kort slag i gaspedalen så jag får bara 60%. Men den känns bra rapp ändå!
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av super7 »

Jake skrev:"Ganska många" jag använder inte alla lastpunkter. Har lagt dem 1,2,4,8,15% procent öppning och grövre för stora spjällvinklar..
Jag har 1,2,3,4,etc upp till 15% sen 20, 30,etc upp till 100%
Och alldeles för lite progressivitet på gasspjällen och 4* 50mm spjäll :hihi:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av *L.R* »

Jake skrev: Undrar om vad som händer om den ballar ur igen, går det att backa FW?

Hur som så var jag ute och grovmappade lite på väg, det var lite annorlunda att mappa Alpha-N jmfrt med MAP. Men när jag fick ordning på skalan så gick det bättre. Känns jävligt yxigt för tomgång och låglast, kanske måste man göra det i bänk för att få det på nivån bättre än skapligt. plattan i mattan var inga konstigheter 8) .
Så länge du har sparat kan din i3d fil på datorn kan du backa eller uppgradera FW.
Mattias J skrev:Tyvärr är det den värsta smörjan på hela marknaden. Jag bokar inte ens in bilar med det längre.
Jag har lite svårt att se hur ett sådant inlägg hjälper trådskaparen med sitt problem.
Jake
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av Jake »

Har hållit på å mappat på gatan och det gick MYCKET bättre när jag lagt till 0 på skalan också.

Nu har jag fått ett mysko problem. Efter att ha kört en stund så börjar MAP signalen att hoppa mellan 0 och 8 % och givetvis så går bilen som en påse nötter, om jag gasar så hoppar det mellan högre värden. Man skulle kunna tro att det är värme beroende. Men jag har ingen huv, problemet kommer och går, och styrenheten sitter monterad i "cupen".

Tror ni att det är sensorn som fått spader, nirat eller att det när nåt svaj på jord/elsystemet. Vet inte riktigt var jag skall börja felsöka!
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Jake
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av Jake »

Var ute och körde i fredags går klockrent ett tag och sedan börjar den gå som en påse nötter!

Hoppade upp på hästen igen och tänkte att jag ger mig på tomgången så att den är bra. Den går hur fint so helst tills motortempen når ca 70 grader och sedan dör den och vägar gå. varken med eller utan gaspådrag om man försöker starta, den smäller igång med dör efter nån sekund. Det spelar ingen roll injag har choke eller startanrikningarna påslagna.
Nåt som är lurigt är att den inte bryr sig om jag sänker VE värdet till 0? Ungefär, vad skall VE och tändning vara på en standard 4a mellan tummen och pekfingret när man kör throttle baserat?

Typ hur My
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Jake
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av Jake »

Har bytt motor till en bra trimmad swift. Har börjat mappa men jag har lite svårt att få till det vettigt. Den går, men ganska illa och behöver över 2000 varv i trafik och en tomgång på 1500 för att gå rent. Försöker mest få till en mapp så jag kan criuca lite gata och köra in bilen.

Någon som har tips, strategi eller bra glada tillrop för hur man kan gå tillväga för att få till det?
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Skriv svar