Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av Mattias J »

Nira har problem med många VR givare, din är garanterat hel. Testa att ta från en BMW dom växlar högre spänning.



Mvh Mattias
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Jake
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av Jake »

Monterade om sensorn så den ligger emot hjulet och vips så hoppade motorn igång. 3000 varvs tomgång utan att ha skruvat fast avgasystem eller insug ordentligt...

Det går att ställa om mellan high och low threseshold, har high nu, skulle det bli stabilare med low thereshold?
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av Mattias J »

Så nära ska den inte sitta. Man ska kunna köra med 1mm utan problem.

Testa ändra mellan high och low risken är att den inte får signal på på någon.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Jake
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av Jake »

Lyfter dne här gammla tråden, bygget har stått still för det var någon i familjen som tyckte vi skulle bygga till huset! Nu är det dock full prio på lotusen då den måste besiktigas, skylt på!

Startade upp bilen ikväll och den var brutalt svårstartad. Hoppade igång på ren tur när jag gett upp, men gick stabilt och fint på tomgång! Misstänker att tändningen är lite galen, har ni några riktvärden på vad som är lämpligt vid crank?
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Jake
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av Jake »

Tror att jag klurat ut varför den är så svårstartad. NIRA använder g/ms i vissa beräkningar istället för cc/min., vilket är lite märkligt att man måste räkna ut själv istället för att det görs i mjukvaran. Sedan så känner jag inte injector gain, upptäckte att det ligger 8V till injektorerna när man crankar. Så det är bara att försöka ta reda på detta.
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Jake
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av Jake »

Har mekkat med start och tomgång idag. Och motor verkar behöva 6 varv på sig innan den startar...varm som kall! Någon som har en idé om varför?
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av Mattias J »

Dom är sjukt känsliga när volten faller.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Jake
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av Jake »

Ok, har micklat lite och även bytt batteri nu krävs exakt 4 varv innan motorn startar. Den borde väl smälla igång så fort den har triggat cammen?? Har inte mätt volten vid nirat under crank.
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av Mattias J »

Det är tyvärr inte bättre än så.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Jake
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av Jake »

Körde bilen hela förra säsongen utan några problem.
Bytte motor nu i vinter till en duktigt trimmad historia med bla jenvey insug (och ställt om till alpha-n) men nu får jag den inte att starta. Jag får motorn att synka. Så den borde hoppa igång eller iallafall tända till. Det gör den inte :(. 500mg som start enrichment vilket borde räcka. Några handfasta tips?

Är det något särskilt man bör tänka på med toktrimmade sugmotorer?
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av quattro »

Har du gjort grundanalysen? Dvs,
1) tatt ur stiften (men de måste sitta i spolarna o vara jordade så de gnistar annars kan spolarna gå), dit med strobolampa, kör på startmotorn och kolla att du dels verkligen har gnista och dels på rätt ställe,
2) satt en skruvmejsel mellan öra och spridare och lyssnat efter klicken som säger att spridarna verkligen arbetar,

Att systemet synkar säger egentligen bara att det läser vevsensorn. Hur långa tändkablar har du? Har du cop så är det sannolikt lugnt men med lite längre tändkablar så har jag haft problem med interferens - både mellan olika tändkablar och mellan triggerkablar till spolarna - så att det gnistrade hur tokigt som helst. Vid helt fel tidpunkter. Strömmen valde att gå till det tändstift som hade minst motstånd - alltså i en cylinder som inte hade kompression just då.
Sen kan du prova att köra på startmotorn med helmörkt i garaget. Gjorde det själv när jag inte fick en cylinder att tända, och det gnistrade så det lyste i mörkret och på helt fel ställe.Gnistan hoppade från toppen av tändhatten upp längs med utsidan av tändkabeln ner i ventilkåpan :lol:
NIRA brukar för övrigt ha larmfunktioner som talar om i fall någon sensor inte funkar. Har du kollat dessa ??
Jake
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av Jake »

Fick lite hjälp ikväll. Och gjorde följande.

*Bytte stift de som satt i var 6mm kortare kan ha varit dålig kontakt(kör volvo vitmotor COP).
*kollade gnista, strobade och justerade (2grader)
*kollade så att motorn är synkad på rätt halva (går ju att få det 360 grader fel om man har otur)
*hällde i ny soppa
*kollade att spridarna öppnar

Den smäller till nångång ibland men vägrar starta. Kollade även stiften efter några försök och de såg fuktiga ut?

Jag misstänker att mina startvärden är tokiga. Vad är en lämplig start primer, vilken tändning och vilket VE bör jag ha? Behöver någon ting, famlar lite i blindo nu.
Motorn är på 1400cc 12.5 i komp och 300 graders cammar!
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av quattro »

Jag hade tändning på 5 grader och VE på drygt 0,5 i mitt NIRA i3 som startvärden under cranking. Att det smäller till ibland utan att motorn startar brukar det ju göra när man kopplat tändkablarna fel - vilket man ju kan göra även med cop (triggerkablarna iaf). Även om det låter lite långsökt ;-)

Jag brukar undvika extrabränsle vid start innan jag mappat ordentligt eftersom motorn lätt surar ner sig om den krånglar
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av *L.R* »

Hur har du ändrat till alpha-b? Via throttle to map eller genom att byta axlar på VE och lambda-table?

I det fallet du byter axlar ska map-givaren användas som atmosfärtrycksgivare bakom spjällen.
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B

Inlägg av *L.R* »

Om du har bytt axlar brukar så brukar det bli små värden i ve på små trottelvinklar.

Är spridare och bränsletryck under kontroll?
Skriv svar