Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jun 23, 2017 2:41 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån dec 16, 2013 11:51 am 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am
Inlägg: 31
Jag håller på och bygger en super7a med en 1300cc suzuki swift. Prio är SKYLT PÅ, trimma å annat skoj kommer senare.

Tanken var att jag skulle köra med orginalsystemet från -88 men efter okulär besiktning så NEJ TACK och i soptunnan. Inhandlade en NiRA I7x och målet är att få motorn att gå med minimal insats. motorn är orginal och hade 100 hk när den var ny nu 22000 mil senare?

Setup hittils.
60-2 lost från saab med en FORD EDIS VR givare
Bosch bredbandslabda
Hitatchi TPS (kollad av trend skall vara OK)
Busch MAP/MAT sensor
Tändning ????

Sedan gick jag BET på tändningen :(
Jag är inte helt på det klara hur tändutgångarna på NIRAT är konfigurerade. Ger de en 5V puls eller jordar de?
Citera:
Fully sequential control of active coil-on-plug ignition. Passive coils are controlled via ignition amplifiers
som det står så fint.

Sedan kommer ju frågan antingen Waste spark (kommer det att funka utan camsynk?) med tex bosch motorsport spolen eller så var tanken att använda VR givaren som sitter i fördelaren och köra COP med volvo spolar (men kräver en massa jobb). Vad skulle funka? Det är ju en fördel om lösnigen klarar en 200 HK.

_________________
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 16, 2013 6:48 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am
Inlägg: 31
Saxade det här från manualen.
Citera:
IRA i7x is designed to drive multiple ignition coils, either with built-in (active coil) or external drive electronics (for passive coil).
The ignition output signal from NIRA i7x is a signal between 0 and 5 Volts and triggers on a negative flank, i.e. when the signal goes from 5 Volts to ground.
NIRA i7x can control the ignition of up to eight cylinders without waste fire. Ask your NIRA i7x dealer about high performance ignition coils


Tolkar jag det rätt att det bara är att koppla in vilken spole som helst? Eller kräver det en tändmodul för tex bosch motorsportspolen?

_________________
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 16, 2013 6:56 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9588
Ort: Sävar
Du behöver tändmodul om du t.ex ska använda Bosch Motorsport coilpack.

Eller så styr du aktiva spolar (= inbyggt tändsteg i spolen).

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 16, 2013 8:55 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am
Inlägg: 31
Tack mattias. Då får de bli volvo 9125601/bosch 0221604001 och COP. Det ska gå få in dem i toppen.


Nästa fråga:
Camtriggern. Idag sitter det en VR-givare i fördelaren (med 12 punkter varav en precis i ödp), funkar det att kapa 11 av punkterna ? Och skall det vara den som är precis i ödp eller en av de andra?

Skulle den här spolen funka?
Bild

_________________
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 17, 2013 9:43 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 773
Ort: Nordmaling
Det ser ut som en GM-spole av D585-typ. Du styr dom med en vanlig elektroniksignal ut från boxen, inga förstärkare behövs.
Titta på MegaSquirts hemsida, det rekommenderas ett par små kondensatorer för att minska störningskänsligheten på tändspolarna, jag tror det är en bra ide att ha dom på plats.

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 21, 2013 5:48 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am
Inlägg: 31
Då var det dax att köpa tändspolar. Har provmåttat lite och volvos 9125601 skulle sitta som handen i handsken om man tar upp hålen i ventilkåpan en anning. Samt att nirat mer eller mindre är byggt för dessa spolar
Vad hade ni gjort?
1. Köpt begagnade spolar på skroten (har då gått sissådär 20000mil)
2. Köpt nya på biltema (samma pengar som skroten)
3. Köpt nya orginal (minst dubbelt så dyra som biltema)

_________________
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 21, 2013 7:10 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9588
Ort: Sävar
Tja, det är ju inget fel på en vanlig dubbelspole och nån tändmodul från skroten heller (nytt är inte dyrt heller).
Tror du hittar det till rimligt pris jämfört med de aktiva spolarna, men smaken är som baken i frågan om vad man tycker ser rätt ut och fungerar bra.

Vad är det för tändsystem som sitter på motorn från fabriken? (vilka komponenter, osv.)

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 21, 2013 7:34 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am
Inlägg: 31
Org sitter fördelare med nån mögig hitachi spole som kräver tändmodul och tändkablarna är bara att byta.
* 4st volvospolar 1200kr + kontakter = blir som en fabriksmässig installation vilket är driftsäkert.
* Bosch motorsport spolen + tändmodul + kontaktdon + tändkablar = dyrare än volvospolar men säkert lika bra.

_________________
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 21, 2013 7:40 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9588
Ort: Sävar
De kostar inte mer än 300 kr/st på Biltema? Det måste provas nån gång.
Mycket hänger ju på vilken motor det är, en del saker passar helt enkelt inte. Motorer med centralt placerat tändstift brukar ha coil-on-plug, och vara svårt att använda tändkablar till om de ens haft det original.
På t.ex en Volvo B230 eller BMW M10/20/30 är det inget problem med tändkablar, då värmen och tändstiftsplaceringen gör att coil-on-plug blir ett dåligt val.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 22, 2013 10:04 am 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am
Inlägg: 31
Det har gjorts förrut
http://www.redlinegti.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=49772
Blandade ihop volvo och vw spolarna 369 kostar det, fortfarande helt ok

_________________
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 22, 2013 12:30 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 773
Ort: Nordmaling
Man måste nog titta på spolens tekniska data om man skall kunna avgöra om priset är bra eller dåligt... :wink:

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 30, 2013 3:56 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am
Inlägg: 31
Blev beggade spolar för 400.. Kontaktdonen gick på 500...

Har börjat riva i NIRAts härva och kommit fram till att jag inte kommer att använda ungefär hälften av alla kablar ca 1kg vilket är mycket på denna bil. Många kablar går till olika bootsaktuatorer, aux out/in, als, knappar och inj/ign utgångar mm. Det är mycket långsökt att det kommer bli turbo, däremot är kompressor lockande (igen).
Vad hade ni gjort?
* klippt bort överflödigt kablage?
* stiftat ur kablarna och sparat dem i bra å ha lådan?
* gjort en tung rulle av härvan och stripat fast den?

_________________
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 30, 2013 8:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1318
Ort: Vällingby
En tung rulle blir ju en bra lättning senare.... *hehe*

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 25, 2014 8:26 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am
Inlägg: 31
Nu var allt kopplat och jag skulle till och koppla upp mig mot boxen och lägga in grunddatat ... Tji fick jag, boxen kräver ett "customer id" för att det skall gå att koppla upp sig öht :'(.

Tycker det är jävligt oseriöst att det inte ligger med på minnepinnen eller är uppskrivet någon stans.
Kan även tillägga att jag registrerade mig för att få inloggning på deras hemsida före jul ... En månad senare har INGET svar och inga inloggningsuppgifter kommit (vilket också är oseriöst). Tur dock att trendab som jag köpte systemet av ställer upp till 100%.

_________________
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 03, 2014 1:50 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am
Inlägg: 31
Fick efter en del roddande tag i userid. Tydligen så används samma box i många applikationer och man låser boxen så att tex inte en båtmotortillverkare kan använda street rk mjukvaran i den och vice versa. Nåt hade hur som blitt fel med min box.

Nu tänkte jag starta upp men som vanligt så strular triggern (att detta aldrig kan funka för mig). Får ingen signal alls, det är rätt kopplat och misstänker starkt att det är något med själva edis givaren. Har inget ocilloskop att testa den med heller. Funderade i ett tidigare stadium att köra NIRA-hallgivaren (bör ju funka).

_________________
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010