Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön sep 24, 2017 6:06 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons maj 25, 2016 7:45 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am
Inlägg: 31
Jag testade med 5 graders tändning och 0.5 VE och satte startenrichment till 0, det smällde till men ingen start.
Labbade sedan med lite olika VE och tändning men det gjorde ingen skillnad.

Passade även på att kolla tändningen igen och den är klockren!

Jag ställde om till alpha-N genom att ändra volumetric efficiency y-axle till "am throttle pos" (och samma motsvarighet för tändning och lambda och tändning). Detta i enighet med manualen för pure alpha-N mode, är det rätt? Har jenvey trumpeter så jag kan inte få dit någon map sensor i rören.

Förra motorn gick med dessa spridare. har inte kolla bränsletrycket men det funkade ju förrut!

_________________
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 26, 2016 8:52 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 368
Ort: Borås
Är du hundra på att den tänder på rätt varv?? Har du bara kollat att cyl 1 tänder vid rätt grader eller kollade du alla cylindrarna?
Det låter väldigt mycket som att tändningen kommer vid fel tidpunkt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 26, 2016 11:55 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am
Inlägg: 398
Har du map-sensor ikopplad som atmosfärstrycks-kompensering? Den kan i princip hänga lös i motorrummet.

Har du ingen map-inkoppad så ändra Manifold air pressure-tabellen till 100kPA rakt över.

PÅ tomgång borde ligger storleksordning 0.2-0.3 i VE. Med den setupen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 26, 2016 5:09 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am
Inlägg: 31
Jag är helt 100 på att den tänder på rätt varv, har strobat dels att cammarkeringarn är 360 grader från 0 och att cammen är på väg "bort" från ventilöppningen.

MAP sensorn sitter monterad i luftfiltret eftersom Tempgivaren sitter i samma sensor. Är dock osäker om jag har någon tryck kompensering påslagen. Har ingen "manifold air pressure tabell", om du menar "ve efficiency table" så är den omställd till throttle pos på y axeln.

_________________
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 28, 2016 5:41 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am
Inlägg: 31
Har felsökt vidare, denna gång med startgas!
Upptäckte att det piffade i både insuget och avgasröret! Så jag får ödmjukt be om ursäkt och erkänna att motorn stod 360 grader fel (rätt många orsaker till varför med inte intressant i samanhanget). La till 360 grader på camsynken och visps hoppade den igång på gasen. I med spridarna och med hjälp av lite gas så startade den. ve handlade på strax under 0.3 när jag mappade tomgången (som SAS tidigare i denna tråd).

Bara att buga och tacka för hjälpen :). Nu ska här mappas!

_________________
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS


Senast redigerad av Jake sön maj 29, 2016 6:33 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 29, 2016 6:32 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am
Inlägg: 31
har tomgångsmappning och den har iallafall bra tomgång vid 1200 varv!

1. Dock så är det ETT högt ljud innifrån motorn som följer varvtalet. Skulle säga lagerljud, men det kommer från typ toppen. Antingen är en ventil felshimsad, läck i avgass packning/fläns (sotar dock inte där) eller att det är någon rörlig del som tar i topp eller block. Ljudet finns INTE när man drar runt på startmotorn.
2. Det går inte att koppla ur, när jag kopplar så dör motorn och ger man gas så går det inte att få i växel!

Hoppas jag slipper att lyfta ur motorn"

_________________
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 29, 2016 6:57 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm
Inlägg: 1660
Frikopplar du och den dör går motorn tungt. Riv och kolla lager.

_________________
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 29, 2016 7:02 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am
Inlägg: 31
Nä, den går klockrent i friläge, kopplar jag för att lägga i växel så börjar motorn gå tungt.

_________________
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 29, 2016 7:59 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5040
Ort: Lykksällä
Kan vara dåliga axiallager och när du trycker ner kopplingen trycker du veven framåt

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 30, 2016 7:38 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am
Inlägg: 31
Kollade axialspelet det är 12 hundradelar och toleransen är 0.11 till 0.31 enli service manualen. Således något annat fel.

_________________
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 30, 2016 8:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 368
Ort: Borås
Det går inte att koppla ur, när jag kopplar så dör motorn och ger man gas så går det inte att få i växel!
Låter för mig som att nåt är fel med kopplingen, lamellen eller urtrampningslagret.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 31, 2016 9:23 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am
Inlägg: 31
Motorväg ur bilen, och urtrampningslagret är friskt... Tryckplattan vill inte öppna således, och anledningen till att den stannar är troligtvis friktion inne i motorn....

_________________
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 03, 2016 7:06 am 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am
Inlägg: 31
Motorn har skurit på alla lagerlägen, som tur är så har inget lager snurrat men veven är inte vacker. Oljan är Grå, kladdig, luktar illa och smörjer knappt om man tar den mellan fingrarna. Misstänker att motorn läcker in vatten, blocket såg OK ut vid första anblick hoppas att toppen är OK för den är ruskigt påkostad!

_________________
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 20, 2016 8:18 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 16, 2013 11:33 am
Inlägg: 31
Japp, har bytt motor i bilen till orginal snurran och flyttat över jenvey insuget. Skulle starta upp den idag men tji. Boxen låste sig och krävde customer ID IGEN... Nirat verkar inte helt stabilt, och inte har jag koden kvar från förra gången :(

_________________
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 20, 2016 10:11 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm
Inlägg: 1660
Tyvärr är det den värsta smörjan på hela marknaden. Jag bokar inte ens in bilar med det längre.

_________________
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010