Relä bränslepump rallycrosbil ?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Relä bränslepump rallycrosbil ?

Inlägg av Magic thomsson »

Jo nu behöver jag råd om hur jag ska koppla lämpligt relä till bränslepump.
Besikta min rc bil idag och besiktningsmannen sa jag måste ha nåt sorts relä som bryter pumpen när motorn stannar,en brytare är inte godkänt även om pumpen stannar när man bryter huvudströmmen.
Alltså ska man sätta en fjäderbelastad knapp för o köra pumpen för och få bränsle fram sen ska man starta relät genom typ knappen till startmotorn då ?
Tänker jag rätt då?
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Relä bränslepump rallycrosbil ?

Inlägg av Robert Markström »

Använd ett relä från en 240 med k-jetronic. Det gröna reläet. Det tar signal från tändspolen för att sluta relät & ge
pumpen ström. När motorn stannar så stannar pumpen. Samma relä finns i 740/360/240.

Borde funka perfa för ditt ändamål!

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Relä bränslepump rallycrosbil ?

Inlägg av Magic thomsson »

Okej, tack för svaret Robert =0).
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Relä bränslepump rallycrosbil ?

Inlägg av Robert Markström »

Det finns kopplingsschema i Haynesböckerna till relät.

Tillsatsluftsliden & styrtrycks regulatorn skall vara kopplade till relät men dessa behöver ej kopplas
för att reläet skall fungera som tänkt.

+ in från batt.
+till pump
-signal från tändspolens minus
+ till luftslid & styrtrycksregulator.

& nån fler.

På ett universal relä typ extraljus så måste du ha konstant + annars "släpper"
reläet & bryter strömmen. 86+ / 85- 30 batteriplus & 87 förbrukare (pumpar, fäktar etc).

Kolla med nån polare om dom har 240 Hynesbok & fixa ett grönt GLT relä.
Vad har du för tändsystem nu, fördelare & vanligt spole?

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Relä bränslepump rallycrosbil ?

Inlägg av Robert Markström »

16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Relä bränslepump rallycrosbil ?

Inlägg av Magic thomsson »

Jag fann kopplingsschema på nätet när jag googlade, skrev upp på en lapp vad varje stift skulle till ,tror jag kostar på mej ett nytt grönt relä från biltema för 329 kr =0).Eller jag tar 2 st, måste ju ha ett i reserv också =0).
Tack igen för svaren =0).gilla gärna min sida får du se hur det går,Magicthomsson motorsport heter den på fb.
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Relä bränslepump rallycrosbil ?

Inlägg av Magic thomsson »

Ja jag har original brytarlös tändning med blå ny beru tändspole, trixat lite med fördelaren så jag har nu 20 grader tändning på tomgång och 35 på fullt utslag,verkar funka bäst där. Och så har jag mikuni 40 rs förgasare.
Det är en klass 4 bil.
Roger (Magic T) Thomasson
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Relä bränslepump rallycrosbil ?

Inlägg av David V »

En annan variant är att använda ett vanligt relä och koppla konstant plusmatning till styrsignalen men sen låta oljetryckskontakten sköta jordningen.
Så fort oljevarningslampan tänds så stannar pumpen. Nackdelen är att man måste manuellköra pumpen innan, om man inte kör förgasare där det finns bränsle kvar i flottörhusen. Eller så nöter man på starten till dess att oljetrycket kommit upp.

Ett K-jet relä är ju en snyggare lösning, där finns väl en funktion som kör pumpen en stund också innan motorn startat?

/David
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Relä bränslepump rallycrosbil ?

Inlägg av Niklas Sandström »

Man kan använda ett växlande relä och koppla över D+ på generatorn eller oljetrycksgivaren. Och så kopplar man så att när reläet är i viloläge så använder man startknappen för att mata pumpen med ström och när man har laddning/oljetryck så går det som vanligt.
/ Niklas Sandström
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Relä bränslepump rallycrosbil ?

Inlägg av SevenEight »

Jag kopplade min med Volvo relä. Himla nöjd med det faktiskt. Ja, den ger en dutt vid ign on och sen drar den igång igen vid crank.

Värt att notera - har inte djupat i det, men när jag sedan bytte till 123-tune fördelare så slutade den ge dutt vid tänding on... OM inte fördelaren anser att den är i tändläge för då kör den dutt! Kanske inte så konstigt egentligen men en skillnad iaf. Hur du än kopplar så se till att du kan både tvångsköra pumpen och koppla ifrån den helt. Det är väldigt bra att ha typ för felsökning osv. Jag kopplade min med en tre läges switch - 0=Off, 1=volvo-relä-styrd, 2=tvångsmatning Väldigt smutt!
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Relä bränslepump rallycrosbil ?

Inlägg av Magic thomsson »

Tack för era svar =0). Jag köpte 2st bränslepumpsrelä på skruvat.se, va bra pris där.
Koppla in det i måndags via minuspolen på tändspolen, det ger bränsle kort när man trycker på startknappen o sen stannar den direkt motorn stannar så det funka perfekt =0).
Jag behöll brytaren så jag kan köra pumpen manuellt om jag vill också, kanske kan vara bra om man vill tömma tanken nån gång tänkte jag.
Roger (Magic T) Thomasson
cheva1987
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis jan 22, 2013 11:45 pm
Ort: Västerås

Re: Relä bränslepump rallycrosbil ?

Inlägg av cheva1987 »

Magic thomsson kommer du ihåg vilka relä du köpte o har du nå kopplings schema ska köra dubbla redtopp facet pumpar i min amazon :)
Skriv svar