davies craig vattenpump + maxx ecu

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

knoddas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: ons jan 25, 2012 7:34 pm

davies craig vattenpump + maxx ecu

Inlägg av knoddas »

Ska köra en davies craig pump med Ställbart flöde på min bmw m50b25 turbo. Har tänkt att koppla den via sprutet + en 16 " Elfläkt.

Nån som vet hur man bäst kopplar det ? Är rätt haj på el och dragit både bilens el + sprutet själv.

Men fattar inte riktigt hur pumpens ska styras bäst via sprutet , och sedan om man kan sammköra det nått i sprutet .

så dom sammarbetar så inte pumpen behöver gå på högvarv när en rejäl fläkt sitter där.



Ni som har liknade pump får gärna skriva hur ni gjort osv, tacksam för allt hjälp.
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: davies craig vattenpump + maxx ecu

Inlägg av Stefan P »

Annars så kan du väl köpa en sån här : http://www.ebay.com/itm/Davies-Craig-Di ... 38&vxp=mtr den styr både fläkten o vattenpumpen o är ju ställbar osv..körde med en sån här i min Vw Notchback med volvo-motor o det funkade hur bra som helst..

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: davies craig vattenpump + maxx ecu

Inlägg av Jens Gustavsson »

låt pumpen gå på full gas hela tiden. man vill inte att vattnet ska stå stilla nånstns i toppen även om tempen på vattnet ut ur motorn inte är så varmt. se rogers tråd om mer tankar kring de pumparna.

sen passa dig för elfläcktar från kina de flödar nästan inget alls :thumbdown: köp en el fläkt från skroten istället de är mycket bättre :thumbright: sen ta inte bort fläktkåpan över kylaren.

mvh jens
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: davies craig vattenpump + maxx ecu

Inlägg av Pipedreams »

Jag har kopplat in en på en kompis bil. Använde ett Hella halvledarrelä som man kan köra med pwm-signal. Maxxecu har en funktion för att styra elpump men frekvensen på den funktionen är för deras egen pwmmodul och då knorrade pumpen en del. Så jag gjorde en vanlig pwmtabell och satte frekvensen så högt det gick.
Håkan Foldefors
knoddas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: ons jan 25, 2012 7:34 pm

Re: davies craig vattenpump + maxx ecu

Inlägg av knoddas »

Okej , mycket bra svar . Var det en pump med extern tempgivare du kopplade ? Eller en enklare modell ?

Kopplade du in dig på tempgivare kabeln.
På pumpen ? med signal från maxx ECU .

Lutar åt att köra pumpen externt från sprutet och ställa fläkten via sprutet på lämpligt temp.

Fast vore ju skönt att man har allt på samma givare för att undvika att en funkar och en pajar .
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:34 am, redigerad totalt 1 gånger.
Benny Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: tor jan 11, 2007 9:14 pm
Ort: Umeå

Re: davies craig vattenpump + maxx ecu

Inlägg av Benny Steen »

Jag använder en sådan här allmän DC styrning. funkar fint med min Davies Craig EWP80. kostar bara $9 :-)

http://www.ebay.co.uk/itm/360762233255? ... 1439.l2648


/B
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: davies craig vattenpump + maxx ecu

Inlägg av Performance_seeker »

Verkligen bra pris för en manick som ser välbyggd ut!
KjellCo har en liknande byggsats men den klarar bara 6,5 A och är för klen för pumpen som visades.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Benny Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: tor jan 11, 2007 9:14 pm
Ort: Umeå

Re: davies craig vattenpump + maxx ecu

Inlägg av Benny Steen »

jag satte den i en biltemas IP65 plastlåda 80x80x45 nr 350008 .
Förlängde kablarna till potensiometern som jag satte i instrumentpanelen.
http://rejsa.nu/im/user/1337/2014-04-27 ... c14493.jpg

/b
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: davies craig vattenpump + maxx ecu

Inlägg av Pipedreams »

Jag använde ingen extern elektronik förutom reläet. Sprutet styr hastigheten på pumpen beroende på motortemp enligt pwmtabellen.
Håkan Foldefors
Fitzarmy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: ons apr 27, 2016 10:51 pm

Re: davies craig vattenpump + maxx ecu

Inlägg av Fitzarmy »

Jens Gustavsson skrev:låt pumpen gå på full gas hela tiden. man vill inte att vattnet ska stå stilla nånstns i toppen även om tempen på vattnet ut ur motorn inte är så varmt. se rogers tråd om mer tankar kring de pumparna.

sen passa dig för elfläcktar från kina de flödar nästan inget alls :thumbdown: köp en el fläkt från skroten istället de är mycket bättre :thumbright: sen ta inte bort fläktkåpan över kylaren.

mvh jens

Jag ska köpa en Davies Craig - EWP115 Elektrisk Vattenpump 115/lph. Håller den för att gå på fullt ös hela tiden?
Visst det blir ju inte långa stunder på en bana men säg att man vill hälsa på kompisen som bor en timme bort. Då går den ju ett tag.
Man spar ju en massa pengar om den funkar att köra på on/off knapp via relä och avsäkrad såklart. :thumbright:
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: davies craig vattenpump + maxx ecu

Inlägg av Pro-Mille »

Bästa och låta pumpen gå på fullt som Jensa skriver, samt kör med termostat.
Funkar kasst utan termostat. Du kan ju koppla in den via sprutet så att pumpen startar när motorn är igång och
att pumpen går även på avstängd motor tills tempen går ner till önskad temp.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: davies craig vattenpump + maxx ecu

Inlägg av Tore Bjerke »

115 liter/min er uten motstand. Ved 4-5 psi mottrykk flower denne pumpen ca 80 liter/min v 13 volt og det er betydelig mindre enn den originale pumpen. Du bør ha 30 liter/min pr 100 hk hvis du skal unngå stor temperaturforskjell intern i motor og at vanner koker på de varmeste punktene i motoren.
Skriv svar