Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

phrnfeldt
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor maj 22, 2014 5:49 pm

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Inlägg av phrnfeldt »

Lövet98 skrev:Jaa, man surfar runt bland dom olika forumen ;) Finns bra hjälp både här och på ppf därför man hänger på dom två :)
Jo, absolut. Jo, jag finns både här och där också, men det hänger mycket folk från Norrlandstrakten här och då blir det behändigt för min del att fråga här om man skulle behöva hjälp i verkligheten s a s!
Patrik Hörnfeldt
phrnfeldt
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor maj 22, 2014 5:49 pm

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Inlägg av phrnfeldt »

Problemen dröjer sej kvar. Motorn går faktiskt ganska fint nu, den verkar sura ned sej efter längre stunders stadskörning dock. Var på Motor Nord och fick hjälp med att synka spjällen riktigt och få tomgångsmotorn justerad, den är väldigt mycket mera lättkörd nu och går bra när man drar iväg. Ändå så har jag HC runt 500, kan det vara kattarna som börjar bli dåliga? COn ökar mer och mer för varje mätning också. Jag kör ju för få mil för att kunna se om det försvinner någon olja, men jag tänker att ventilstyrningarna kanske är slut? Blocket är genomgånget med nya kolvar och kolvringar, men topplocket blev bara riktplanat och sedan såg vi över så att ventilerna tätar riktigt. Kontrollerade även ventilspelet i samma veva men det såg bra ut.

Jag har helt enkelt snart slut på idéer, ska montera tillbaka insuget och luftpumpen i vinter men jag har fått höra att pumpens uppgift endast är att få fart på kattarna vid kallstart. Därefter äre ju att byta kattar eller renovera toppen (kanske både och?) vilket känns så där, det kostar ju så förbannat ;)

Är det någon som har något förslag? Jag vill ju få det till att inte motorn går som den ska då det fungerade bra innan jag bytte motorstyrning.
Patrik Hörnfeldt
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Inlägg av Lövet98 »

Som jag skrev på garaget kanske prova byt kattarna först så du inte gör två saker samtidigt, för då vet du inte vilket av de två som var lösningen ;)
phrnfeldt
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor maj 22, 2014 5:49 pm

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Inlägg av phrnfeldt »

Jo, det blir så. Skrev här före jag fick svar där, men jag kommer skaffa nya kattar till att börja med. Sedan kan man söka reda på den bakomliggande orsaken när man har möjlighet att köra lite.
Patrik Hörnfeldt
E30Anders
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 80
Blev medlem: tis jan 02, 2007 4:35 pm
Ort: Halmstad

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Inlägg av E30Anders »

Vad har du för tändning på tomgång?
Är det samma som loggen tidigare?

Mvh/ Anders
phrnfeldt
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor maj 22, 2014 5:49 pm

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Inlägg av phrnfeldt »

Nej, har fått riktigt fina kurvor på loggern nu, men jag får inte ned förtändningen under 12 grader, det är i runda slängar där den ligger nu. Har fått höra att M50n brukar hamna på runt 5 grader vid tomgång så därför tänkte jag att man skulle ha försökt fått ned den på S38an också och se hur det utvecklade sej men motorn skiter i vad jag sätter för värde på förtändningen. Har prövat försöka ta ned effekten på tomgångsmotorn också men ända ned till runt 20% så blir det ingen skillnad, sedan vill den stanna.
Patrik Hörnfeldt
phrnfeldt
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor maj 22, 2014 5:49 pm

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Inlägg av phrnfeldt »

Hallå

Väcker denna tråd igen i hopp om nyttiga tips. Bilen går fortfarande orent på tomgång. Jag har låtit renovera hela toppen men det hjälper inte. Monterat tillbaka plenumet och luftburk. Ingen skillnad, det är bara kattarna kvar nu känns det som. Det har jag undvikt länge eftersom att jag tänker att hc på över 1000 innebär att de nya blir dåliga på noll tid. Jag plockade bort luftpumpen och pluggade grenröret och har börjat fundera på om den kan ha så våldsam inverkan. Det sitter ju en s k trevägs katalysator på bilen verkar det som. Jag kanske måste köpa ett annat grenrör och återställa funktionen igen?

Kloka tips mottages tacksamt!

Mvh
Patrik
Patrik Hörnfeldt
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Inlägg av vinkelkapen »

Hc på 1000 låter mycket? Nån som haft så hög hc? oavsett, prova leakdowntest samt komptest, men skulle nästan gissa på kolvringar i villket fall om det blir värre med tiden
e34 m20b25 turbo @1bar
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Inlägg av mattias »

Låtit någon titta genom bränsle-spridarna i test-bänk? Du kan ju ha en eller flera som sölar lite när de ska vara stängda.

Mycket möjligt att något i tändsystemet är trött, har sett liknande problem även när det fungerar bra på belastning.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
phrnfeldt
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor maj 22, 2014 5:49 pm

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Inlägg av phrnfeldt »

Fick hjälp av en kompis att justera motorstyrningen mot bilprovningens mätutrustning häromdagen. Då fick vi till det. Vi var tvugna att snålställa motorn med lambda på 1.025 för att få till det. Då gick det också att få ned förtändningen till 2 grader på tomgång. Det är inte perfekta värden men godkända och nu är den mycket trevligare på tomgången också, ungefär som den var med original motorstyrning. Vi upptäckte också att tpsen sa att spjället var öppet någon procent även fast det var stängt. Det var fästet jag gjort i robalon som flexade lite, nu har jag ett nytt i aluminium så det problemet är förhoppningsvis borta nu. Många bäckar små.. Imorgon är det upp till bevis i alla fall.
Patrik Hörnfeldt
phrnfeldt
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor maj 22, 2014 5:49 pm

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Inlägg av phrnfeldt »

Ska tillägga att vi ska ta och stroba om motorn också, bara för att försöka kolla upp allting som kan påverka. Det verkar troligt att det blivit några grader fel.
Patrik Hörnfeldt
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Konstigt fenomen med förtändning, MaxxECU

Inlägg av mattias »

Det är många gånger glapp mellan givaren och spjällaxeln också.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar