MS1v2.2 triggerstörningar VR 60-2 B230FT Volvo
Moderator: backeliten
MS1v2.2 triggerstörningar VR 60-2 B230FT Volvo
Är det inte det ena så är det det andra...
Nu har jag problem med triggern i 940n. Toothloggern visar random dippar redan på tomgång. Kör med skärmad mikrofonkabel och decoderkretsen som msextra.com rekommenderar. Bilen är körbar på alla varv och belastningar (0,9 bar) men den missar lite random hela tiden.
Kan man göra något åt denna krets, t.ex. justera triggerspänning? En annan tanke är att flytta decodern så nära VR-sensorn som möjligt. Finns det någon orsak varför jag inte borde göra detta?
Någon rekommenderade ett 10k motstånd i serie med givaren men med det inkopplat hade jag ingen trigger alls.
Tack för svar!
Nu har jag problem med triggern i 940n. Toothloggern visar random dippar redan på tomgång. Kör med skärmad mikrofonkabel och decoderkretsen som msextra.com rekommenderar. Bilen är körbar på alla varv och belastningar (0,9 bar) men den missar lite random hela tiden.
Kan man göra något åt denna krets, t.ex. justera triggerspänning? En annan tanke är att flytta decodern så nära VR-sensorn som möjligt. Finns det någon orsak varför jag inte borde göra detta?
Någon rekommenderade ett 10k motstånd i serie med givaren men med det inkopplat hade jag ingen trigger alls.
Tack för svar!
//MartinL
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: MS1v2.2 triggerstörningar VR 60-2 B230FT Volvo
Har du kollat de grundläggande sakerna?
Skärmen jordad bara i en ändan, signalen/elektroniken jordad på rätt ställe, inga tändkablar och inga kablar med stora pulserande strömmar intill signalledaren etc.
Skärmen jordad bara i en ändan, signalen/elektroniken jordad på rätt ställe, inga tändkablar och inga kablar med stora pulserande strömmar intill signalledaren etc.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: MS1v2.2 triggerstörningar VR 60-2 B230FT Volvo
Kan man inte byta nått/några motsånd mot trimpottar och skruva lite?
Re: MS1v2.2 triggerstörningar VR 60-2 B230FT Volvo
Jordningarna är ok. Tändspolen ca. 10 cm från triggerkabeln. För nära? Sen går ju spridarledningarna bredvid en bit men det kan man väl inte mycket åt?
Tänkte just på att byta motstånd till justerbara men detta är alltså inte samma krets som på v3-kortet.
Tänkte just på att byta motstånd till justerbara men detta är alltså inte samma krets som på v3-kortet.
//MartinL
Re: MS1v2.2 triggerstörningar VR 60-2 B230FT Volvo
Kör du med original VR givare ? Jag hade liknande problem , provade allt möjligt innan jag bytte ut original givaren mot VR givaren som protoparts i Finland säljer . Sedan dess inga problem på en hel sommar . Jag upplevde att problemet var värre när motorn blivit varm .
Re: MS1v2.2 triggerstörningar VR 60-2 B230FT Volvo
Japp. Där ser man, värt att prova. Passar givaren rakt av kanske rentav?
//MartinL
Re: MS1v2.2 triggerstörningar VR 60-2 B230FT Volvo
Nej den är mycket längre , fick låta tillverka en distans så att avståndet blev rätt .
Re: MS1v2.2 triggerstörningar VR 60-2 B230FT Volvo
Upp igen! Nu sitter givaren från Protoparts där men maskinen missar nu och då fortfarande, speciellt runt 2500 varv.
Ruhlander (eller någon annan), har du metallpiggen på samma höjd som originalgivaren? Jag lade nya givaren ca. 1/2 mm högre för säkerhets skull. Skall kanske pröva sänka den lite?
Ruhlander (eller någon annan), har du metallpiggen på samma höjd som originalgivaren? Jag lade nya givaren ca. 1/2 mm högre för säkerhets skull. Skall kanske pröva sänka den lite?
//MartinL
Re: MS1v2.2 triggerstörningar VR 60-2 B230FT Volvo
Jag försökte eftersträva samma avstånd som original.
Det var ju ett tag sen jag höll på med det , om jag kommer ihåg rätt så var avståndet 0,6 till 0,7 mm .
Vad har du för avstånd på din ?
Det var ju ett tag sen jag höll på med det , om jag kommer ihåg rätt så var avståndet 0,6 till 0,7 mm .
Vad har du för avstånd på din ?
Re: MS1v2.2 triggerstörningar VR 60-2 B230FT Volvo
Ok, vet faktiskt inte, eftersom motorn suttit i bilen hela tiden är det inte så enkelt att mäta heller. Får prova sänka givaren lite bara jag hinner..
//MartinL
Re: MS1v2.2 triggerstörningar VR 60-2 B230FT Volvo
Nej det är inte så kul att plocka bort växellådan för att mäta . Du har ingen likadan motor med
med svängjul som du kan montera givaren på och mäta ?
med svängjul som du kan montera givaren på och mäta ?
Re: MS1v2.2 triggerstörningar VR 60-2 B230FT Volvo
Tyvärr, svänghjulet saknas. Får väl köpa mig ett...
//MartinL
Re: MS1v2.2 triggerstörningar VR 60-2 B230FT Volvo
Nu har jag provat alla tänkbara lägen på VR-givaren men problemet kvarstår! Annars ok men triggermissar runt 2500 varv. Vad göra?
//MartinL
Re: MS1v2.2 triggerstörningar VR 60-2 B230FT Volvo
Skärmad kabel till sensorn? Kolla jordning, den ska sitta i motorblocket säger expertisen. Kolla tändkablar och stift, ska vara resistorstift. Testa att sätta ett motstånd på 10k i serie med vrsensorn.
Jag har liknande problem och håller på att beta av denna lista själv
Föresten, får du ingen "sync loss" i loggen?
Jag har liknande problem och håller på att beta av denna lista själv
Föresten, får du ingen "sync loss" i loggen?