Kallstart vems e85 m52b28

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Jens.L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tis maj 29, 2007 3:35 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Kallstart vems e85 m52b28

Inlägg av Jens.L »

Hej

Nu när det börjar bli riktigt kallt så vill inte kompisen bmw med vems starta längre, den hosta till några gånger lagomt till batteriet va tomt. Vid 11 grader i garaget startade den hur fint som helst och lambda låg runt 0.85-0.9 under warmup.
Då bilen ska användas på isen om några veckor om temperaturen håller i sig så vore det ju bra om det gick att starta den när det är snorkallt också. Motorn är en m52b28 utan överladdning med saab spridare 358 cc/min. I värsta fall får man väl testa med startgas kanske.

Bifogar en länk till vemscfg.
https://www.dropbox.com/s/tww6fai3v38ty ... mscfg?dl=0

Edit: Såg nu när jag tittade lite i configen att cranking fuel divider är på 1 den borde nog stå på 6.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Kallstart vems e85 m52b28

Inlägg av Pro-Mille »

Testa att öka "crank VE" till 60% i Priming, Cranking & Afterstart setup, ev. högre om det inte skulle starta.
Då ställs startsoppa upp överlag 20%.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Kallstart vems e85 m52b28

Inlägg av J00r »

öka även afterstart cold time till kanske 400cycles, då håller den sig igång lättare.
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kallstart vems e85 m52b28

Inlägg av mattias »

Eftersom det under "Injector settings" är valt att öppna alla spridare samtidigt, och vid varje händelse (divider = 1) så blir det lite svårt att kopiera inställningar som fungerar kall som varm, från en setup med andra spridare. Jag skulle ändra divider till 3 istället, så sprutas det in varje varv från alla spridare. Pulsvidden blir längre och mer exakt beräknad.
(det skulle behövas en bättre approach här baserad på pulsvidd)

Eftersom ni har mer än 100% VE i VE-tabellen kring full gas, låga varv, så borde ni ha runt det värdet i "crank VE%", med bara 40% så är det väldigt lite bränsle. Att gå upp till 60% låter mycket ("50% ökning") men det är nog inte så mycket. Frågan är vad som händer vid varmstart, men det ska inte vara något problem tycker jag. De flesta motorer smäller igång när de är varma även när de får för lite.

Sen som sagt, ändra antalet cykler afterstart. Det ska upp.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jens.L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tis maj 29, 2007 3:35 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Kallstart vems e85 m52b28

Inlägg av Jens.L »

Ändrade cranking fuel divider till 3 och sen crank ve till 80% och höjde cycles till 400/200. Nu va det dock varmare ute så då hoppade den igång ungefär som normalt. Men den va lika lätt startad varm som innan fast med höjd crank ve.

Är det ntc 2063/256 man ska ha på CLT och MAT på en bmw m52b28?. Ska plocka fram ir termometern och dubbel kolla med den nästa gång jag är i garaget.

Edit: Bytte till NGK stift istället för nå bosch med dubbla elektroder så gick bilen mkt lättare att starta kall.
Skriv svar