PnP till Audi 2.2T AAN?
Moderator: backeliten
- Beeemerboy
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 259
- Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
- Ort: Sundsvall
PnP till Audi 2.2T AAN?
Vilka olika sprut finns det på marknaden med PnP för Audi's AAN?
För mig är hastigheten viktig vid ändring av parameter, autotune och driftsäkra komponenter samt pris såklart.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
För mig är hastigheten viktig vid ändring av parameter, autotune och driftsäkra komponenter samt pris såklart.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: PnP till Audi 2.2T AAN?
Det finns få system som hantera standard-triggern på dessa motorer på rätt sätt. Att bara ignorera "home-tanden på svänghjulet och tro att kamsynk-signalen inte kan fladdra lite i kamdrivningen och vandra lite mellan de 135 tänderna på startkransen är att missta sig.
Enda systemet jag vet som gör det rätt är VEMS, som använder kamsynken korrekt genom att maskera var annan home-tand på vevaxeln istället. Det blir alltid exakt tändning då.
Det finns ett VEMS PnP till salu som kom ut precis igår : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=91004
De går köpa nya via mig, PM/e-mail isf.
Annat val är att montera 60-2 från annan VAG-motor (packboxen bak) eller göra egen och därefter göra någon form av adapter mot original-härvan. Det är det närmaste du kommer plug'n'play med andra styrsystem
Även äldre Porsche har samma problem då de triggar på startkransen med home-tand, finns andra tidiga insprutade 80-tals-bilar också med den här lösningen. Typiskt tyska.
Enda systemet jag vet som gör det rätt är VEMS, som använder kamsynken korrekt genom att maskera var annan home-tand på vevaxeln istället. Det blir alltid exakt tändning då.
Det finns ett VEMS PnP till salu som kom ut precis igår : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=91004
De går köpa nya via mig, PM/e-mail isf.
Annat val är att montera 60-2 från annan VAG-motor (packboxen bak) eller göra egen och därefter göra någon form av adapter mot original-härvan. Det är det närmaste du kommer plug'n'play med andra styrsystem
Även äldre Porsche har samma problem då de triggar på startkransen med home-tand, finns andra tidiga insprutade 80-tals-bilar också med den här lösningen. Typiskt tyska.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: PnP till Audi 2.2T AAN?
Kan inte annat än hålla medmattias skrev:Annat val är att montera 60-2 från annan VAG-motor (packboxen bak)
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
- Beeemerboy
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 259
- Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
- Ort: Sundsvall
Re: PnP till Audi 2.2T AAN?
Ok, tack för tips! Har sneglat på vems sprut så det kanske är läge nu. Tycker dock 7 lax för ett begat är så där.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: PnP till Audi 2.2T AAN?
Du betalar från 10.000 kr nytt, så värst dyrt vet jag inte. Det är ju inte som att köpa begagnade däck.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: PnP till Audi 2.2T AAN?
Vad jag läst så ska även ecu master fixa audi:ns samt porsche:ns udda standard trigger.
Finns väl även pnp adapter till audi men inte till porschen i daxs läget.
Svårt dock att hitta nått beg ecu master, där är det nog lite lättare med VEMS.
Finns väl även pnp adapter till audi men inte till porschen i daxs läget.
Svårt dock att hitta nått beg ecu master, där är det nog lite lättare med VEMS.
PORSCHE 944 TURBO
Re: PnP till Audi 2.2T AAN?
Jo det stämmer, dom fixade tydligen stöd för den här typen av trigger förra vintern. -> http://forum.ecumaster.com/viewtopic.php?f=19&t=123
Det är dock en adapterhärva som krävs, man använder standardbox.
Det är dock en adapterhärva som krävs, man använder standardbox.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: PnP till Audi 2.2T AAN?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Re: PnP till Audi 2.2T AAN?
Så ska det se ut
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Beeemerboy
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 259
- Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
- Ort: Sundsvall
Re: PnP till Audi 2.2T AAN?
Nä det är sant, köpte det (y)mattias skrev:Du betalar från 10.000 kr nytt, så värst dyrt vet jag inte. Det är ju inte som att köpa begagnade däck.
- Beeemerboy
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 259
- Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
- Ort: Sundsvall
Re: PnP till Audi 2.2T AAN?
Hur pass bra är closed loop i detta vems pnp? Tänkte på E85 och den varierande kvaliteten!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Beeemerboy
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 259
- Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
- Ort: Sundsvall
Re: PnP till Audi 2.2T AAN?
Ingen?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: PnP till Audi 2.2T AAN?
Nog fungerar closed-loop bra, men det kanske inte är något du ska tillåta på full belastning på en dyr motor oavsett förutsättning, bara för att det går. Till att börja med måste du lita på att lambda-sonden är frisk och kry. Bättre är att ha en potentiometer att vrida på som kan ge +/- 10% bränsle om det skulle skilja så i kvalitet. Att det sen finns flex-fuel-givare lämnar jag till annan diskussion.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.