Hastighetsmätare

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Abuser
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: fre okt 31, 2014 8:19 am
Ort: Piteå

Hastighetsmätare

Inlägg av Abuser »

Jag kommer att byta låda snart på turbo 02:an så då ryker wiren till hastighetsmätaren. Då undrar jag om nån har nått tips på en bra mätare? Tänkte köra lite seriösare än cykeldator. Spanat lite på ebay och det finns en hel del digitala med analog visning att välja på i alla möjliga prisklasser. Hur är det med dom som går på gps? Får man inte ha dessa? Tänkte på sbp.
Nicklas Johansson
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Hastighetsmätare

Inlägg av JoBy »

En möjlig lösning:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... fa5c354d3d
Det går att använda varvräknare som hastighetsmätare. Jag använde en gammal Biltema varvräknare och en 12V induktiv givare (monterade på bakaxelklumpen) som kände av bakre knutkorset. Men jag var tvungen att använda ett motstånd för att lasta ner givaren så att signalen till varvräknare blev "kantig" nog för att varvräknaren skulle kunde räkna pulserna korrekt. Givaren var av fabrikat IFM = industrigivare som känner metall. Jag provade mej fram till storlek på motstånd, men minns tyvärr inte vilka ohm det blev. Men så högt ohm-tal som möjligt ska det vara. Minns heller inte typbeteckning på givaren eftersom jag byggde denna hastighetsmätare runt 1990. Men den funkade kanon! thumbs up

PS. Tänk på att varvräknare och givarplacering måste funka tillsammans, dvs varvräknaren måste vara inställbar till det antal pulser som du tänker räkna.
Jonas Bylund
Bild
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Hastighetsmätare

Inlägg av mauser240 »

Vad för bil?
//MartinL
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6052
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hastighetsmätare

Inlägg av Steve »

"02" = BMW xx02
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Hastighetsmätare

Inlägg av mauser240 »

Okej, hade mina aningar men det kunde ju lika gärna vart Skoda, Lada / VAZ eller Moskvich... Och säger någon "740" skall man veta att det mittiallt är Volvo och inte BMW. Pust...
//MartinL
Skriv svar