DTA S80: DTASWIN Hänger sig konstant

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

henn0
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: tor apr 12, 2012 1:46 pm

DTA S80: DTASWIN Hänger sig konstant

Inlägg av henn0 »

Hej!

Har just installerat DTA s80 på en s50b30, som sitter i min bmw 2002.

Kabelhärvan är hemmabyggd, kör Alpha N med MAP kompensering, VANOS kontroll etc.

Allt hårdvarumässigt fungerar utmärkt och bilen går att starta och ställa in bränsle, PID-parameterar med mera utan några som helst problem, FÖRUTOM när det kommer till att uppdatera Vinklar.

det har visat sig att när jag försöker uppdatera Mål-värden för Kamaxel, Tändningsvinkel, insprutningsvinkel med mera så hänger sig DTASwin och det kommer upp en ruta något i stil med "Cant upload to ECU" och den frågar mig om jag vill pröva igen eller avbryta, spelar ingen roll vart jag trycker utan det fastnar i en Loop.

Värt att notera:
DTASwin är v79.00
ECUn är v67.00
jag kör med USB till DIP9 (RS232) kontakt för att kommunicera med boxen från KLracing.se (minns ej namnet på den atm)
Laptopen jag kör har Windows 10
allt fungerar som sagt när det kommer till hårdvaran, signalerna från vevaxelgivare och kamaxelgivare ser bra ut.

Någon som har några som helst idéer?
Ligger felet i att jag måste flasha boxen?

Första eftermarknadssprutet jag håller på med. Är väldigt impad i övrigt av produkten så vore fint om detta kunde lösa sig så man törs ut och mappa bilen.

Med vänliga hälsningar
Henrik Hvitfeldt
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: DTA S80: DTASWIN Hänger sig konstant

Inlägg av The »

Om du har möjlighet så testa på en äldre dator med riktig seriellport. Usb till rs232 kan ofta ställa till problem
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: DTA S80: DTASWIN Hänger sig konstant

Inlägg av Kadett4wd »

henn0 skrev:
DTASwin är v79.00
ECUn är v67.00
Se till att ha samma versionnr på båda.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
henn0
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: tor apr 12, 2012 1:46 pm

Re: DTA S80: DTASWIN Hänger sig konstant

Inlägg av henn0 »

Hej!

kan säga att det löste sig med att byta adapter. Så ser folk med liknande problem detta.

CH340, som adaptern var, fungerade inte och jag fattar inte varför KLRacing säljer dem som tillbehör till spruten öht, känns jäkligt oseriöst.

Hur som helst bytte jag seriell adapter och fick allt att fungera utan som helst problem. återkommer om namn

tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
s90power
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: sön okt 25, 2009 11:47 pm
Ort: Lycksele

Re: DTA S80: DTASWIN Hänger sig konstant

Inlägg av s90power »

Rent generell så tycker jag att de är strul med de flesta USB->RS232 adaptrarna, enda chippen som fungerar bra är original FTDI, Finns otroligt mycket kopior ute på nätet så jag knåpade ihop en egen kabel med FTDI chip

Bild
Bild
Pontus Karlsson
Chiptuning, läsning av felkoder, div arbete på megasquirt och reparationer av styrenheter mm
Skriv svar