Någon som är duktig på VEMS i krokarna kring Uppsala?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
karl_sandler
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: mån mar 07, 2016 10:17 pm

Någon som är duktig på VEMS i krokarna kring Uppsala?

Inlägg av karl_sandler »

Hej

Jag har spanat runt här på sävar under flera år. Jag uppskattar verkligen sidan och all den kunskap som finns här.
Mitt första inlägg får handla om en gammal bil jag har. Alfa 75 1,8 Turbo - 87.

Det sitter ett VEMS styrsytem i bilen som jag inte riktigt kommer överens med. Jag är förövrigt HELT novis på mappning/VEMS.

Motor är en 1,8 med 7,5:1 i komp. Den har blivit konverterad med 4x separata spjäll och 8 st spridare. 4 st 236 cc standardspridare och 4 st 380 cc som sitter ute i plenum. Garrett GT30 Turbo, FMIC osv.

Målsättningen är ca 330 hk och bra körbarhet på 1,5 bar med 98 oktan.

PROBLEMET är att få till körbarheten. Bilen misständer och lever rövare mest hela tiden. Ett fundamentalt fel är att bilen enbart är mappad (innan jag köpte bilen) mot MAP.
Jag är övertygad om (vill ha) en mapp som är baserad på MAP och TPS, just för att bilen har separata spjäll.
Något som gör problemet ännu mera tydligt är "stagningen" av spridarna. Jag tycker det verkar som att alla 8 spridarna går samtidigt. Jag TROR att detta medför en riktigt taskigt strålbild för extraspridarna och soppa blir "liggandes" ute i insugsrören trots att lambda visar hyfsade värden.

Vad tror ni? Vem ska man vända sig till för att få bilen ordentligt mappad?
uranium
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: fre jan 02, 2015 9:55 am
Ort: Söderhamn

Re: Någon som är duktig på VEMS i krokarna kring Uppsala?

Inlägg av uranium »

Micke Lindstedt i Österbybruk är duktig på vems. Han mappade min bil och den blev väldigt bra :)
Niklas Holm
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Någon som är duktig på VEMS i krokarna kring Uppsala?

Inlägg av Pro-Mille »

VEMS Emil mappade den åt honom hos Dahlbäck, fungerade tydligen fint 340whp gav den.
https://www.facebook.com/TravellingTuner/timeline
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Skriv svar