Ms1-problem

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Ms1-problem

Inlägg av Performance_seeker »

FrasseTurbo skrev:Hej!
Jag har kopplat in ett ms1 v3 med extrakod i min volvo b230. Allt verkar funkar, har rpm-signal och bränslepumparna går igång.
Bilen hoppar igång när jag vrider på nyckeln, men stendör efter 1-2 sekunder. Så beter den sig varje gång jag vrider på nyckeln.
...
Är det helt enkelt tändningslåset som gör att du tappar spänningsmatning när du släpper tillbaka nyckeln från startläget?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Ms1-problem

Inlägg av FrasseTurbo »

Testade nu att polvända vr-givaren, men fick då ingen signal alls :(
Är det något jag missar :s
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Ms1-problem

Inlägg av FrasseTurbo »

Hmm ja det kan det kanske vara. Har kopplat "pullup-strömmen" till tändmodulen, från en sladd där jag får 12v när jag vrider första hacket på nyckeln. Men kan vara så att den spänningen sjunker när bilen hoppar igång :s
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ms1-problem

Inlägg av Steve »

Vad kör du för tändning egentligen?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Ms1-problem

Inlägg av FrasseTurbo »

Jag kör med orginal volvo 940, tändmodul, tändspole och vr-givare :)
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Ms1-problem

Inlägg av FrasseTurbo »

Är det möjligtvis något mer jag måste koppla in på vägen. För att det skall funka? Typ en transistor eller likande :s
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ms1-problem

Inlägg av Steve »

Du har alltså inte inbyggda tändsteg i boxen? Skulle nog iofs inte funka alls om du hade det :P
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Ms1-problem

Inlägg av FrasseTurbo »

Det är ganska många man kan läsa om som har fått samma setup som jag att lira ihop med ms. Jag har försökt göra allt dom har gjort men det funkar inte. Förstår inte riktigt :/
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: Ms1-problem

Inlägg av Patrik H »

Det var längesedan jag höll på med MS , men det har inget med Afterstart Enrichment att göra ?? har även för mig att man kunde få samma problem om cranking rpm var satt för högt eller lågt mins inte riktigt , men vet att jag hade ngt problem med det där
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Ms1-problem

Inlägg av FrasseTurbo »

Aha!
Jag har pillat lite med ASE, men vem vet om jag gjort rätt!
Cranking rpm har jag satt till 300 :s
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: Ms1-problem

Inlägg av Patrik H »

Jag är ingen stjärna på detta många andra kan det mkt bättre, men Du behöver nog försöka ta reda på om det är bränsle eller gnista som saknas när den dör , kanske kolla med strobben om gnistan försvinner direkt när den dör , eller om strobben fortsätter blinka lite gran till när motorn håller på och stannar
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Ms1-problem

Inlägg av FrasseTurbo »

Bränslet går hela tiden, har kollat de.
Mätte ute på tändspolen när jag vevade.
Det lilla motorn hoppar igågn så visar instrumentet att jag får 5-7v fram till spolen i det ögonblicket. Sen nör motorn dör, så stiger det upp till 12v :s
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Ms1-problem

Inlägg av Performance_seeker »

FrasseTurbo skrev:B...Det lilla motorn hoppar igågn så visar instrumentet att jag får 5-7v fram till spolen i det ögonblicket. Sen nör motorn dör, så stiger det upp till 12v :s
Mäter du på spänningsmatningen till tändspolen eller mäter du på -polen som går till tändsteget (gissar jag)?
- Om du mäter på matningen till tändspolen låter det som du har dålig strömförsörjning till tändspolen. Det kommer att gå några ampere där så du behöver ordentlig babel och kontakter.
- Om du mäter på spolens -pol som är kopplad till tändsteget, då kan 5-7 volt vara normalt, för du kommer att ha en fyrkantsvåg där. Den är svår att mäta utan riktiga instrument.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Ms1-problem

Inlägg av FrasseTurbo »

Jag mätte på båda polerna!
På matningspolen så mätte jag 12v.
På den andra till tändsteget, var det den lilla spänning jag mätte.
Jag gick sedan och mätte på bruksbilen som är likadan, fast orginal.
Då mätte jag upp 12v på polen till tändsteget :s
Jag måste ha kopplat pullup-motståndet fel, eller något :s
Skriv svar