Efter en natts sökande i forumet kom jag fram till följande och ändrade inlägget lite.
Jag har en 242 från 78 som genomgår en liten förvandling.
Tanken var från början att sänka ner en förgasarmotor i den men planen ändrades då jag fick en B230FT i gott skick i händerna. Tanken är att regbesiktiga med B230FT.
Blockmonterad fördelare från en B230F med LH 2.4 (Jag vet att det inte är helt enligt besiktningskraven)
Om jag skaffar komplett kabelhärva från en senare 240 med LH 2.4 med B230F så bör det funka att byta ut standard låg-ohms spridarna mot exempelvis Bosch 968 för att slippa montera motstånd innan spridarna? (Andra spridare får jag väl inte heller använda egentligen)
Utöver byte av spridarna ska det väl endast vara kabeln till lmm som behöver förlängas?
Vilka styrboxar bör jag använda?
B230FT monteras i 240 och ska regbesiktigas
Moderator: backeliten
B230FT monteras i 240 och ska regbesiktigas
Patrik Dahlström
Re: B230FT monteras i 240 och ska regbesiktigas
Byter du spridare måste boxarna bränsleboxen chippas och du måste byta till 3 tums luftmassemätare . Tror inte det är nån bra ide att trimma motorn innan du reggat den .
Re: B230FT monteras i 240 och ska regbesiktigas
Jag hittade ett gäng högohmiga från nån femcylindrig maskin med ungefär samma flöde så det löser sig nog.
Patrik Dahlström
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: B230FT monteras i 240 och ska regbesiktigas
ligger flödet några cc över så fixar nog adapteringen det.
Jag nystade ur lmm kablarna & drog dem runt utan att klippa upp dom, bara för att slippa
skarva. Kändes bättre.
Kör 962 bränslebox & 148 tändbox.
Jag nystade ur lmm kablarna & drog dem runt utan att klippa upp dom, bara för att slippa
skarva. Kändes bättre.
Kör 962 bränslebox & 148 tändbox.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: B230FT monteras i 240 och ska regbesiktigas
Flödet är nästan likvärdigt med orginalets insprutare och det ska ju bara användas till och från besiktning så det ska nog inte var några större problem.
Alternativt så använder jag kabelhärvan från en 940 turbo med orginalspridarna så är ju problemet ur världen
Alternativt så använder jag kabelhärvan från en 940 turbo med orginalspridarna så är ju problemet ur världen
Patrik Dahlström
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: tor aug 07, 2014 5:28 pm
Re: B230FT monteras i 240 och ska regbesiktigas
Hej! jag hade tänkt montera en b230ft i en 242 -75. Går det att slå upp frost pluggen där fördelaren vanligtvis sitter. och sedan montera en fördelare från en original b230f på ft motorn?
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
Re: B230FT monteras i 240 och ska regbesiktigas
Jo, men du måste troligen byta axeln som sitter där också då den lär sakna kuggar för att driva fördelaren