B230FT monteras i 240 och ska regbesiktigas

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

B230FT monteras i 240 och ska regbesiktigas

Inlägg av dahla »

Efter en natts sökande i forumet kom jag fram till följande och ändrade inlägget lite.

Jag har en 242 från 78 som genomgår en liten förvandling.

Tanken var från början att sänka ner en förgasarmotor i den men planen ändrades då jag fick en B230FT i gott skick i händerna. Tanken är att regbesiktiga med B230FT.

Blockmonterad fördelare från en B230F med LH 2.4 (Jag vet att det inte är helt enligt besiktningskraven)

Om jag skaffar komplett kabelhärva från en senare 240 med LH 2.4 med B230F så bör det funka att byta ut standard låg-ohms spridarna mot exempelvis Bosch 968 för att slippa montera motstånd innan spridarna? (Andra spridare får jag väl inte heller använda egentligen)

Utöver byte av spridarna ska det väl endast vara kabeln till lmm som behöver förlängas?

Vilka styrboxar bör jag använda?
Patrik Dahlström
Ruhlander
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: mån jul 09, 2012 8:41 pm
Ort: Vimmerby

Re: B230FT monteras i 240 och ska regbesiktigas

Inlägg av Ruhlander »

Byter du spridare måste boxarna bränsleboxen chippas och du måste byta till 3 tums luftmassemätare . Tror inte det är nån bra ide att trimma motorn innan du reggat den .
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: B230FT monteras i 240 och ska regbesiktigas

Inlägg av dahla »

Jag hittade ett gäng högohmiga från nån femcylindrig maskin med ungefär samma flöde så det löser sig nog.
Patrik Dahlström
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: B230FT monteras i 240 och ska regbesiktigas

Inlägg av Robert Markström »

ligger flödet några cc över så fixar nog adapteringen det.

Jag nystade ur lmm kablarna & drog dem runt utan att klippa upp dom, bara för att slippa
skarva. Kändes bättre.

Kör 962 bränslebox & 148 tändbox.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: B230FT monteras i 240 och ska regbesiktigas

Inlägg av dahla »

Flödet är nästan likvärdigt med orginalets insprutare och det ska ju bara användas till och från besiktning så det ska nog inte var några större problem.

Alternativt så använder jag kabelhärvan från en 940 turbo med orginalspridarna så är ju problemet ur världen :)
Patrik Dahlström
MatteNilsson
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tor aug 07, 2014 5:28 pm

Re: B230FT monteras i 240 och ska regbesiktigas

Inlägg av MatteNilsson »

Hej! jag hade tänkt montera en b230ft i en 242 -75. Går det att slå upp frost pluggen där fördelaren vanligtvis sitter. och sedan montera en fördelare från en original b230f på ft motorn?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: B230FT monteras i 240 och ska regbesiktigas

Inlägg av Steve »

Jo, men du måste troligen byta axeln som sitter där också då den lär sakna kuggar för att driva fördelaren
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar