Hur justera tändning för bättre spoolup?
Moderator: backeliten
Hur justera tändning för bättre spoolup?
Hej och hallå!
För ett år sedan ungefär så började jag med ett projekt med att stoppa ner en B21ET som jag hade liggandes, i min amazon ihopa med en AW71L (med ackumulatormod) från en 940 polisbil. Det mesta rullade på rätt så smidigt, och då jag beslutade mig för att bygga med grejer som jag hade liggandes hemma så blev det en lite lustigt ihopaplock som fungerar riktigt fint. Kortfattat så består projektet av en B21ET (original) med 940 grenrör och 940 turbo (13c?). Spridarna är 300cc från 940T och bränsle och tändning styrs med megasquirt.
Jag har tidigare kört med denna turbo på en 240 och då började den bygga laddtryck väldigt tidigt, men numera så tycks den inte bygga laddtryck förrän vid 2500-3000rpm. Jag har hyfsad koll på det mesta med motorstyrningen utom just tändningen, därför så undrar jag om det finns något jag kan justera på tändningen för att den ska gå bättre på låga varv och bygga laddtryck tidigare så som den gjort på andra maskiner där den suttit innan?
Kanske ska tillägga att jag är inte ute efter några herrejösseseffekter utan snarare vill ha en lite bättre körbarhet på låga varv. Kanske automaten har ett finger med i spelet, men som det är nu så upplever jag den som extremt slö på låga varv samt drar onormalt mkt soppa vid lugn körning trots att lambdavärdet är perfekt, men på höga varv så går den riktigt fint.
Alla tips och förslag på hur jag får den att ladda tidigare uppskattas.
Här är en bild på den tändmapp som jag kör med idag.
För ett år sedan ungefär så började jag med ett projekt med att stoppa ner en B21ET som jag hade liggandes, i min amazon ihopa med en AW71L (med ackumulatormod) från en 940 polisbil. Det mesta rullade på rätt så smidigt, och då jag beslutade mig för att bygga med grejer som jag hade liggandes hemma så blev det en lite lustigt ihopaplock som fungerar riktigt fint. Kortfattat så består projektet av en B21ET (original) med 940 grenrör och 940 turbo (13c?). Spridarna är 300cc från 940T och bränsle och tändning styrs med megasquirt.
Jag har tidigare kört med denna turbo på en 240 och då började den bygga laddtryck väldigt tidigt, men numera så tycks den inte bygga laddtryck förrän vid 2500-3000rpm. Jag har hyfsad koll på det mesta med motorstyrningen utom just tändningen, därför så undrar jag om det finns något jag kan justera på tändningen för att den ska gå bättre på låga varv och bygga laddtryck tidigare så som den gjort på andra maskiner där den suttit innan?
Kanske ska tillägga att jag är inte ute efter några herrejösseseffekter utan snarare vill ha en lite bättre körbarhet på låga varv. Kanske automaten har ett finger med i spelet, men som det är nu så upplever jag den som extremt slö på låga varv samt drar onormalt mkt soppa vid lugn körning trots att lambdavärdet är perfekt, men på höga varv så går den riktigt fint.
Alla tips och förslag på hur jag får den att ladda tidigare uppskattas.
Här är en bild på den tändmapp som jag kör med idag.
Re: Hur justera tändning för bättre spoolup?
Hej. Låter nästan som om något är på tok men den tröga spoolen. Knepet för att få igång turbos brukar ju vara mer bränsle och mindre tändning. Tror dock inte du får ner förbrukningen på det viset.
Står kammen rätt annars, och är systemet tätt?
Står kammen rätt annars, och är systemet tätt?
//MartinL
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Hur justera tändning för bättre spoolup?
håller med föregående talare men lägger till att kolla så turbon inte blivit slut? rätt låg kompa i de motorerna också... blir sega.
har du nån logg på hur laddtrycket kommer från låga varv på typ 3 växel?
mvh jens
har du nån logg på hur laddtrycket kommer från låga varv på typ 3 växel?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Hur justera tändning för bättre spoolup?
Jag labbade mycket förr med att dumpa tändning för att få mer och varmare avgaser att spola turbon med, men det fungerar bara i teorin. Inte i verkligheten.
Bäst är att maxa tändningen och bygga sugmotoreffekt tills turbon spolar upp och ger ladd.
Du har en ganska vettig tändmapp annars tycker jag, men du borde kunna fortsätta med hög tändning lite längre ner i varv typ från 2000rpm och minska ganska lite upp till 140kPa, ungefär så som du redan gör uppe på högre varv.
Sen ska du INTE köra för fet blandning på låga laddtryck. Håll lambda 0,95-0,90 upp till 140-160kPa så kyler du inte ner förbränningsrummet i onödan. Då kommer motorn att lättare kunna svälja fetare blandning högre upp i ladd med.
Bäst är att maxa tändningen och bygga sugmotoreffekt tills turbon spolar upp och ger ladd.
Du har en ganska vettig tändmapp annars tycker jag, men du borde kunna fortsätta med hög tändning lite längre ner i varv typ från 2000rpm och minska ganska lite upp till 140kPa, ungefär så som du redan gör uppe på högre varv.
Sen ska du INTE köra för fet blandning på låga laddtryck. Håll lambda 0,95-0,90 upp till 140-160kPa så kyler du inte ner förbränningsrummet i onödan. Då kommer motorn att lättare kunna svälja fetare blandning högre upp i ladd med.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Hur justera tändning för bättre spoolup?
Det där lär du förklara vidare Al...
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Hur justera tändning för bättre spoolup?
Big Al skrev:Fungerar att dumpa tändning i verkligheten också som man gör på rätt sätt.
T.ex under turbons laddtrycksuppbyggnad går det att dumpa under kort tid väldigt mycket, för att sedan gå tillbaka till normal tändning i nästa "ruta".
Här är min egna mapp, här syns det hur tändningen hoppar mellan hög och låg i spoolområdet för att väcka turbon utan att slöa ner motorn. (tändningen går i praktiken genom rutorna 25-0-22.2-10-15-8)
Nja....
Så om du åker på 5an på 2600rpm och trycker fullt så lär den vara bra seg från 0-0.55bar,, typ.
Avgastemp lär ju skena i en uppförsbacke om du vill göra en 'försiktig' omkörning på samma varvtalsområde.
Nej det där vill jag säga är placebo,, känns fränt att göra, men gör som pacman beskriver istället så får man mer ork i maskin och kan göra samma körning som jag beskriver ovan UTAN laddtryck och troligen med minst lika bra prestanda.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Hur justera tändning för bättre spoolup?
Jag förstår tänket.
Men ut och prova på vägen.
Lägg dig på 0.55bar vid 2600rpm i en svag uppförsbacke och kom tillbaka med hur du upplevde maskin.
Behövs det laddtryck för att föra bilen framåt i ca 80-100km/h i en svag backe på hög växel anser jag motorn riktigt kasst justerad.
Men ut och prova på vägen.
Lägg dig på 0.55bar vid 2600rpm i en svag uppförsbacke och kom tillbaka med hur du upplevde maskin.
Behövs det laddtryck för att föra bilen framåt i ca 80-100km/h i en svag backe på hög växel anser jag motorn riktigt kasst justerad.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
- Ort: Ludvika
Re: Hur justera tändning för bättre spoolup?
Och så som du säger att den går genom mappen (25-0-22.2-10-15-8) så hände det ju ingenting med laddtrycket när du passerade rutan med 0?Big Al skrev:Fungerar att dumpa tändning i verkligheten också som man gör på rätt sätt.
T.ex under turbons laddtrycksuppbyggnad går det att dumpa under kort tid väldigt mycket, för att sedan gå tillbaka till normal tändning i nästa "ruta".
Här är min egna mapp, här syns det hur tändningen hoppar mellan hög och låg i spoolområdet för att väcka turbon utan att slöa ner motorn. (tändningen går i praktiken genom rutorna 25-0-22.2-10-15-8)
Håkan Foldefors
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
- Ort: Bergen Norge
Re: Hur justera tändning för bättre spoolup?
Hei
Kjørte 240 med B21ET i "gamle dager" da var det sveist fordeler justert rundt 24-28 grader fortenning som virket best på den ellers sløve ET lavkomp motoren.
Vakuum/trykklokken tok seg av den tenningsendringen en trengte ved rolig kjøring eller ladetrykk.
På cruise hadde en rundt 32-34 ved 2000 rpm og på fullt trykk gikk den ned under 20 grader.
Det funket supert den gangen så hvorfor skulle det ikke funke tilsvarende idag, det er jo enkelt å prøve med MS.
Mvh
Jens B
Kjørte 240 med B21ET i "gamle dager" da var det sveist fordeler justert rundt 24-28 grader fortenning som virket best på den ellers sløve ET lavkomp motoren.
Vakuum/trykklokken tok seg av den tenningsendringen en trengte ved rolig kjøring eller ladetrykk.
På cruise hadde en rundt 32-34 ved 2000 rpm og på fullt trykk gikk den ned under 20 grader.
Det funket supert den gangen så hvorfor skulle det ikke funke tilsvarende idag, det er jo enkelt å prøve med MS.
Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com