Exakt som på en fyraquattro skrev:Nja, det beror på hur din fördelare ser ut och vad som triggar tändningen. Har du en skiva med 5 fönster i fördelaren så behöver du ingen vevtrigger (men fördelaren måste fortfarande stå exakt rätt mot veven).Inte en femma heller..
Har du en skiva med bara 1 fönster så behöver du en vevtrigger. Så ser t.ex. gamla Audi 100 turbo ut.
VAG spole grubblerier??
Moderator: backeliten
Re: VAG spole grubblerier??
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: VAG spole grubblerier??
Tänder det på fel cylinder med fördelare så behöver man se över fördelaren.
Dåligt synkad kan ge överslag.
För bred kontaktkam på rotorn kan ge fel.
Dåligt skick kan skicka gnistan fel.
Precis samma fel på en 4cyl
Dåligt synkad kan ge överslag.
För bred kontaktkam på rotorn kan ge fel.
Dåligt skick kan skicka gnistan fel.
Precis samma fel på en 4cyl
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: VAG spole grubblerier??
editerade, tänkte lite för snabbt. Båda klarar sig med en trigger i fördelaren, men på femman har vevaxelvarven olika tändpunkter.
Kadetten, håller med förutom att en femma är känsligare eftersom den har kortare avstånd som det behöver slå över på inne i fördelaren.
Kadetten, håller med förutom att en femma är känsligare eftersom den har kortare avstånd som det behöver slå över på inne i fördelaren.
Re: VAG spole grubblerier??
Felet Quattro nämnde på sin bil är ju inte pga av fel på fördelaren utan för att veven synkar på fel varv mot fördelaren och då skickar sprutet gnistan mitt mellan stiften i fördelarenKadett4wd skrev:Tänder det på fel cylinder med fördelare så behöver man se över fördelaren.
Dåligt synkad kan ge överslag.
För bred kontaktkam på rotorn kan ge fel.
Dåligt skick kan skicka gnistan fel.
Precis samma fel på en 4cyl
Re: VAG spole grubblerier??
Jo så är det. Men om rotorn står några grader förskjuten åt det ena eller andra hållet så har gnistan lättare att slå över inne i fördelarlocket. Ju bredare kontaktytan på rotorn är, desto känsligare blir den också. Båda sakerna minskar avståndet mellan rotorns kontaktyta och "fel" stift inne i fördelarlocket. Sen så varierar ju tändpunkten med belastning och varvtal så det har lättare att slå fel under vissa förhållanden. Man får ställa rotorn så risken minimeras när man startar. På min gick det inte att få det helt bra. Marginalerna blev för små. Tändpunkten varierar ju typ 30 grader och har man då störningar på vevtriggersignalen så kan det bli galet. Det beror ju på sprutet också. När jag hade detta problemet körde jag med NIRA i3 och det kollar inte kamsynken annat än när du startar vilket inte fungerade i mitt fall.Felet Quattro nämnde på sin bil är ju inte pga av fel på fördelaren utan för att veven synkar på fel varv mot fördelaren och då skickar sprutet gnistan mitt mellan stiften i fördelaren
Problemet med femmans tändpunkter blir ju akuta om man skall köra wasted spark på den. Jag fick skriva in att min har 10 cylindrar för att få tändimpulserna rätt.
Re: VAG spole grubblerier??
när veven är på noll kan rotorn antingen peka på cyl1, eller peka mellan två andra cylindrar.
Det blir en chansning alltså om bilen startar.
På en fyra pekar rotorn antingen på cyl1 eller cyl4 om man ställer veven på noll. Så där funkar det utan kamsynk.
Dessutom är det inte så nyttigt att fira av tändspolen utan att göra sig av med energin någon stans. Slår det inte över någonstans så kommer all energi i tänspolen att laddas ut över drivsteget.
Det blir en chansning alltså om bilen startar.
På en fyra pekar rotorn antingen på cyl1 eller cyl4 om man ställer veven på noll. Så där funkar det utan kamsynk.
Dessutom är det inte så nyttigt att fira av tändspolen utan att göra sig av med energin någon stans. Slår det inte över någonstans så kommer all energi i tänspolen att laddas ut över drivsteget.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: VAG spole grubblerier??
ja. men om motorn startar och går då, så lär den inte gå bra.
Och problemet ligger egentligen i fördelarens skick, inte i sprutet eller mekaniken i en fördelare.
Avståndet mellan kontakterna lär inte vara ett felet på 5cyl, det lär vara skicket på dem samt hur synkad rotorplaceringen är.
Och problemet ligger egentligen i fördelarens skick, inte i sprutet eller mekaniken i en fördelare.
Avståndet mellan kontakterna lär inte vara ett felet på 5cyl, det lär vara skicket på dem samt hur synkad rotorplaceringen är.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: VAG spole grubblerier??
Hur tänkte du att det här skulle funka?Kadett4wd skrev: Om han har trigger på veven med 5 tänder då?
Då fördelar ju fördelaren gnistan till rätt cylinder då sprutet dunkar gnistström 5ggr per varv.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: VAG spole grubblerier??
Ja nu är det jag som inte hänger med.
Hakar du upp dig på det jag skrev 'varv'?
Har för mig man kör sprutet tiocylindrigt då.
Hakar du upp dig på det jag skrev 'varv'?
Har för mig man kör sprutet tiocylindrigt då.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: VAG spole grubblerier??
Med fördelare?
Edit: Och ja, hade du tänkt skicka en gnista per tand med den lösningen?
Edit: Och ja, hade du tänkt skicka en gnista per tand med den lösningen?
Re: VAG spole grubblerier??
det funkar tydligen för vissa att skicka in 10gnister per cykel i en 5cyl fördelare.
Hambar alltid med rätt tändförställning på rätt cylinder.
Hambar alltid med rätt tändförställning på rätt cylinder.