VAG spole grubblerier??

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

VAG spole grubblerier??

Inlägg av gasekke »

Jahapp , då varje enkelt steg att bygga sig en liten racebil är mest små steg åt alla håll utom framåt så måste jag fråga lite om vag spolar.

Finns det någon här som vet hur det ser ut med "knuff i bitarna" mellan de olika modellerna?
De finns ju en uppsjö av varianter och som jag förstått det så skiljer sig tex vag 115A-B-C-D-E-F osv mellan olika ålder och vidare utvecklings fas eller?
Jag har en uppsättning 715 spolar men de som jag har är ju gjorda tydligen för "talldeck" höga brunnar tex V8 modeller o krafs men de är på tok för långa för min maskin (bmw M10) då jag kör toppmonterad turbo och en massa fix utvändigt på toppen så det blir problem.

Nu har jag grottat ner mig i VAG spolar och hittat en jättekort modell som sitter i bla audi A1 1,4tfsi 185hk och den är bara 138mm i totallängd men vad jag inte vet eller vet hur jag ska få reda på det :read: :typing: är..
hur mkt effekt ger den spolen jämfört med en "klassisk" 115R som "alla" använder?
Är det samma effekt i spolen och / eller hur tusan får jag reda på det i förväg så man inte behöver köpa och misslyckas igen.... :doh: :angryfire:

hjälp och tips uppskattas
Over and out // Erik
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: VAG spole grubblerier??

Inlägg av gasekke »

Jag har luskat fram lite mer info om den korta spolen , finns som 715f också och den ska vara god för ca 285/hk/cyl med E85 o laddtryck enligt klurigt folk på gti klubben.

Jag ska testmontera en sådan spole och hoppas på att längden blir lagom för min maskin.
:thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: VAG spole grubblerier??

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har inget svar på din fråga men varför vill man montera en spole som på standard bilarna bara haft problem? :) varför inte vbara köra med fördelaren och en bra tändspole?

vet många tycker man ska ha hi tec tändning 2016 men jag är lite gammalmodig jag kör en fördelare, msd 6 och en sån spole har alldrig haft nå problem med det. ladda 3 bar i slutet av sesongen och varvade 9000rpm med ca lamda 0.79-0.8.

har satt all el på mitt delen på instrumänt brädan så man lyfter över elsystemet till motor dynon på ca 25 minuter :thumbright:

enkelt är oftast bäst i en race bil tycker jag :)

mvh jens
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

Re: VAG spole grubblerier??

Inlägg av magnaten »

Problemen med vagspolarna försvann väl för typ 10 år sen va? Har ingen i min bekantskapskrets som haft problem med dessa på senare tid
kör 5-axligt
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: VAG spole grubblerier??

Inlägg av The »

Enda skillnaden mellan din (Jens) setup och separata spolar är att du kör med en fördelare som kan tillföra en osäkerhet. I övrigt styr du den ju elektroniskt. Känns inte som mer tillförlitlighet eller enkelhet direkt
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: VAG spole grubblerier??

Inlägg av Kadett4wd »

Jag körde 2.1bar med lambda 0.77-0.78 (e85) med 10.5 i komp med fördelare samt Calibra turbo std tändspole(Bosch), Bosch std tändkablar.
Martinsson Laddar 3bar på fördelarsetup med en msd spole.(1002 navhk)
Det blir lite enklare pga man behöver inte synka nån kamgivare om man inte vill.(inte med wastespark heller iofs)

Inga som helst bekymmer.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: VAG spole grubblerier??

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok vag spolarna har kanske blivit bättre men ett tändsystem käns enklare än fyra på en race bil sen vet jag inte om det är så bra med den typ av spole på en M10 eller B230 8v då de sitter ändå uppe i grenröret? kan ju inte va bra?

en enkel sak at hålla koll på sin fördelare kollar till den ett par gånger per år bara men samma lock och rotor tror jag sen flera år tillbaka??

jag har dock köpt 4 mototron spolar till vegan men sätter inte dit dem förrns jag behöver (metanol är ju soppan man vill ha i framtiden då kanske det behövs?) ska testa ut dem lite mer i bänken före på nån dyno motor tills jag litar på dem och hur man ställer in alla laddtider mm.

mvh jens
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: VAG spole grubblerier??

Inlägg av gasekke »

Det är tänkt med vag spolar bara för att härvan jag köpte var byggd för dessa spolar Jens.
Jag hade först tänkt köra med bosch motorsport fördelare och har en sådan , men då snubblade jag över en bättre (?) modell av MS än jag hade med komplett härva.
Jag är kraftigt EL dysfunktionell :? och vill inte röra skiten alls liksom :shock:

Gamla vag spolar hade en tendens att gå sönder sägs det ju , men jag åkte i R golfen 2,0tfsi ca 500hk 2+ bar 10,5 komp / bensin och en spole kass på 3 år så jag vet inte om det är ett jätteproblem då?

Jag är lite skeptisk ändå på M10 då det är nära grenrör och en massa värme men de ska få ett värmeskydd som stöd i livet och så ska det testas.
Plan B får bli bosch spole och wasted spark helt enkelt.
I E21an hade jag msd spolar o kablar samt fördelare gick bra och i den grå 02an blev det förgasare stum fördelare och org kablar gick bra det med så det mesta funkar ju tydligen.

Men jag ska försöka få ihop det med 715F spolar nu och hoppas på att det funkar bra.
Over and out // Erik
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: VAG spole grubblerier??

Inlägg av J00r »

På en M10 måste du ha kablar till stiften, en vag spole rakt på stiften blir bara rappligt och risk för glapp. Finns andra spolar du kan sätta till exempel uppe på ventilkåpan och sedan kabel ner på stiften. Annars går ju både fördelare och wastesparkspole kanon.

Kadetten: Martinsson lär ha sec trig ändå då han åker femma annars startar den ändå bara "varannan gång"?
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: VAG spole grubblerier??

Inlägg av Kadett4wd »

osäker på det,, kanske nyttjar han fördelarens givare som trigger isåfall,,, har inte sett nån annan trigger nånstans mer än på vevaxeln.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: VAG spole grubblerier??

Inlägg av J00r »

Sitter som ett hjul med fönster i i fördelaren:) Så det stämmer nog fint.
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: VAG spole grubblerier??

Inlägg av Kadett4wd »

precis,, men kan inte minnas han använder den.
Om han har trigger på veven med 5 tänder då?
Då fördelar ju fördelaren gnistan till rätt cylinder då sprutet dunkar gnistström 5ggr per varv.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: VAG spole grubblerier??

Inlägg av *L.R* »

5ggr / varv, tvåtakt ;)

Det går inte att födela ut 5 cylindrar jämt uppdelat / varv

Fördelare försörjer rätt cylinder, men tändförställningen sköts från ECU. Så någon som snurrar med halva hastigheten behövs.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: VAG spole grubblerier??

Inlägg av Kadett4wd »

Frågade häromdagen.
Han körde tidigare UTAN kamtrigger, bara på veven.
Nu de senaste två bromsningarna har han triggat på fördelaren också.
Åhlman körde runt 05 ett enkelt haltech E6 i sin audi(5cyl) funkade kalas.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: VAG spole grubblerier??

Inlägg av *L.R* »

Ja det finns ju lösningar på det om man vill, typ chanssynkning.
Problematiken med synkning försvinner inte bara för att man har fördelare.

På en 4a är det tämligen trivialt, när det är två tändningar / varv.
Men på en 5a så ska man skjuta tre gnistor ena varvet och två andra.
Skriv svar