Msd 8224 dubbelspolar och vems, svag eller ingen gnista

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 02, 2005 12:43 pm
Ort: Örnsköldsvik

Msd 8224 dubbelspolar och vems, svag eller ingen gnista

Inlägg av säl »

Hej,
Håller på med en buick regal v6 turbo och det börjar bli dags för start.
Har dock problem med att jag knappt får gnista,
Kabelhärvan är färdig från vems med reläboxen och det är grundligt inkopplat och jordat, sitter jordflätor mellan motor och kaross å ram, allt annat funkar förutom att jag inte får gnista, eller jag får väldigt svag gnista.

Kör på 2.5ms dwell

Jag får utslag med tändningslampan och alla stift stämmer överens med utgångarna i vemset men ingen synlig gnista, hör att det knäpper i spolarna när det är tyst i garaget.

Har provat dutta signalen från spolen och ser att dom drar ström, men ingen gnista.

Nya spolar stift å kablar. Å det är 4:e sprutet jag kopplar in så jag är inte helt off hoppas jag :wink:

Sen är det ju många som kör med samma spolar så det ska ju funka tycker jag,,,


Tips på vart jag ska fortsätta leta vore snällt

/Micke
Hudson Terraplane "Nya Lowriderbygget"-38
Chevrolet impala ss cab "Lowrider" -66
Opel kadett c coupe -79 Nu med Mercedes 2,3 kompressor,turbo vems.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Chevrolet impala "Lowrider" -60. såld :( .....
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 02, 2005 12:43 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Msd 8224 dubbelspolar och vems, svag eller ingen gnista

Inlägg av säl »

Ohm mätte resistansen i primärlindningarna på spolarna och alla låg runt 1,2
Mätte sedan sekundärlindningarna, mellan där tändkabeln sitter och plus på spolen, ingen kontakt, samma på alla. Så nånting är ju konstigt, alla spolar är nya, ska ta lös dom imorgon och kolla om jag kan hitta nått som blivigt tokigt.
Hudson Terraplane "Nya Lowriderbygget"-38
Chevrolet impala ss cab "Lowrider" -66
Opel kadett c coupe -79 Nu med Mercedes 2,3 kompressor,turbo vems.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Chevrolet impala "Lowrider" -60. såld :( .....
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 02, 2005 12:43 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Msd 8224 dubbelspolar och vems, svag eller ingen gnista

Inlägg av säl »

Haft lös tändspolarna idag, provade dom löst med ett batteri, jag får gnista ibland, men den är extremt svag och går knappt att se.

Är det bara och byta och köra några andra eller vad ska jag göra?
Hudson Terraplane "Nya Lowriderbygget"-38
Chevrolet impala ss cab "Lowrider" -66
Opel kadett c coupe -79 Nu med Mercedes 2,3 kompressor,turbo vems.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Chevrolet impala "Lowrider" -60. såld :( .....
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Msd 8224 dubbelspolar och vems, svag eller ingen gnista

Inlägg av *L.R* »

Sekundärsidan är inte kopplad till någon fästskruv eller dyl?
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 02, 2005 12:43 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Msd 8224 dubbelspolar och vems, svag eller ingen gnista

Inlägg av säl »

Bilen är precis startad och kammen inkörd :thumbright:

Om jag har fattat rätt så mäter man sekundären mellan tornen på spolarna dvs mellan där du sätter tändkablarna, dom har tydligen ingen kontakt alls med primären. Så man kan inte göra som jag försökte göra.

Men eftersom dom reagerade på tändningslampan så kopplade jag bara in dom nollade tändningen sen small den igång på första försöket :banana:
Hudson Terraplane "Nya Lowriderbygget"-38
Chevrolet impala ss cab "Lowrider" -66
Opel kadett c coupe -79 Nu med Mercedes 2,3 kompressor,turbo vems.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Chevrolet impala "Lowrider" -60. såld :( .....
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Msd 8224 dubbelspolar och vems, svag eller ingen gnista

Inlägg av *L.R* »

Är det kopplat så kommer det gnista på båda stiften samtidigt. Jag googlade spolen och den verkade ha dubbla primärspolar?
Katastrofala datablad de har fö.

Var glad att du inte eldade upp drivsteget när du inte kunde göra dig av med energin över ett tändstift.
Skriv svar